Nedräkningen har startat ... och lite till ...


Nedräkningen har startat … och lite till …


Nu närmar sig dagarna med ”stora D” i.
VM i Finland är nära och innebandy är återigen ett stort glädjeämne i tillvaron.
Klart att sporten man sysslar med mest oftast är ett glädjeämne, men det är faktiskt inte mycket som slår innebandy VM, och att få vara med i "hetluften" igen när detta mästerskap åter tar vid i december månad slår det mesta.

Får väl ändå fortsätta med att trilskas att startat denna text med att nämna att den högsta serien i Västergötland, som man också är inhyrd och arbetar med, inte är så speciellt intressant egentligen, men att man klart gör sitt jobb som man är anställd och inhyrd för under 2010-2011.
Jobbet man får betalt för att göra och som man blivit inhyrd för skall man ju alltid se till att göra något bra utav, så klart man ändå försöker utveckla något positivt med detta.
Fokuseringen, ”pirret i kroppen” och det där riktiga innebandysuget får man ju ändå säga att detta inte existerar, även hur mycket man vill att det skall göra detta.
Att se andra matcher i serien eller coach mot andra lag är faktiskt ibland rent urtråkigt, matcherna är ju så groteskt tråkiga, och många ofattbart dåliga, men man gör, som jag skrev ovan, så klart sitt jobb och jobbar med utvecklingsdelen på ett annat plan som är kul, detta för att det över huvud taget skall ge en själv något extra.
Kul är det ändå att vissa "skrivare", spelare och "tyckare" verkar tro att serien är av största världsklass och att den håller en grym innebandynivå, liksom de själva.
De har nog aldrig fått se eller spelat på, eller kommer få vara med om innebandy på en lite mer kvalitativ nivå.
Men kul att de skriver, "retar upp sig", "trakasserar" och tycker, det får man ju lite goda skratt utav om inte annat.

Måste ändå nämna att träningarna med IBK Alingsås är riktigt roliga och utvecklande, och där är det verkligen ofta bra fart och tryck, i alla fall mer fart och tryck, och större utveckling, än om man skall jämföra med en match i serien.
Men det är som sagt bara att bita ihop och göra det bästa utav matchsituationen som man kan.

Kul ändå att man just nu vet att man också retat upp några av "mina" bloggläsare, med tanke på att jag skrivit som jag gjort, vilka förresten hjälper till att dra in min ekonomi med tanke på att läsarantalet på bloggen höjs, så bara att ta och tacka dessa…med ett stort skratt och ett brett leende. Dessa vet man ju läser texten, klickar in på sidan och sedan retar upp sig ... inte fel att ha detta i tankarna....
Härligt att andra kan göra en glad på ett enkelt sätt och förgylla vardagen på ett humoristiskt vis.
UNDERBART!

Nu när man också utav Innebandymagazinet också blivit utvald att få "blogga om Västergötainnebandyn" så känns det säkert ännu jobbigare för vissa där ute att det blivit just jag som fick göra detta.
Men som sagt skönt att veta att vissa sitter och retar upp sig lite extra!


Kul är det faktiskt att man får jobba en del med ungdomsutvecklingsdelen inom det taktiska i föreningen IBK Alingsås och att man nu börjat bygga lite på den individuella utvecklingen och momentsutvecklingen där också.
Tycker också att detta visat sig ha utvecklats även en del i A-lagstruppen, detta trots att laget tappat många spelare från förra säsongen.
Det funkar också bra då framförallt en utav mina tränarkollegor Anders ”Anton” Jonsson, med tränarmeriter från Pixbo Wallenstam IBK och Dalen IBK, samt proffstränarår i Schweiz, nu mera också finns med, denna säsong, och understödjer även han IBK Alingsås.
Kul att ha med han ”i båten” och att vi i ledarstaben nu försöker bygga upp lite nytt och bra, vilket vi på sikt hoppas ska ge goda resultat.

Synd bara som sagt att min hemstads lag tappat så mycket spelare inför säsongen, främst pga resor, jobb eller uthyrningsdel till högre serier (och en del under säsongen), det hämmar ju några punkter en del och tar mycket energi i jakten på en kvalplats, vilken känns tuff då lag som Sandared IBS, Lockerud IBK Mariestad och Tranemo IBK finns med i toppen och kämpar.
Utav alla lag jag sett hittills, mött hittills och även följt inledningsvis så är klart Tranemo IBK bäst av topplagen, och det får jag väl ändå erkänna trots att jag vet att min omtycktsstatus i dessa områden inte är speciellt hög. Denna omtycktsstatus är nog snarare djupare än botten på marianergravens känns det faktiskt som, men det får jag väl bjuda på.
Man får ändå inte ta ifrån laget att de har ett tufft spel, ett fartfyllt anfallsspel, duktiga målvakter och bra fart på läktarna. Detta hör inte hemma i div 2 utan i div 1, så gärna Tranemo IBK till div 1 för min del.



Fick förresten TVÅ riktigt roliga mail i veckan, och det glade mig mycket att VÄSTERGÖTLANDS HANDIKAPP och IDROTTSFÖRBUND har sett att det jag gör är utvecklande och bra.
Nu har jag blivit inhyrd för att hålla en föreläsning och ett praktiskt pass i Januari månad för dem, vilket är en kul sak som ”laddar batterierna” bra också. Nya saker gör alltid att man tänder till lite extra.
RIKTIGT KUL!

Den andra är att jag fått ett så kallat sponsoravtal med ett materialföretag på idrottsmaterial, vilket gör att jag fritt kan hämta ut instruktörsvaror till ett stort värde under säsongen, detta fram till 1 juni 2011.
HÄRLIGT att även ett idrottsföretag vill synas och ha med mig att göra när jag är ute på mina uppdrag.

Kanske kan denna sponsringsdel ha tillkommit på grund utav att mina föreläsningar ökat en hel del inom främst den mentala tänkandebiten där det blivit en del elitjobb på både bland annat golf, handboll och innebandynivå. Riktigt roligt faktiskt.
BARA ATT NJUTA AV STUNDEN OCH SÄSONGEN !


Var också kul att för ett tag sedan få gratulera en god vän i Warberg IC, Niklas Wilhelmsson, marknads och sponsoransvarig i föreningen.
Föreningen firade "födelsedag" och det är kul att följa Warberg IC.
Vilket utmärkt jobb och vilket fantastiskt arbete denna Wilhelmsson har gjort för ”de blå” nere i Varberg. Han har verkligen lyft föreningen till höjder de aldrig tidigare vart på förr, inte marknadsmässigt i alla fall.
Säger som Niklas själv hade sagt ….. V Ä R L D S K L A S S , men denna gång är det Niklas Wilhelmsson själv som får beskrivas med sitt egna ord!



NU TILL DET SOM MAN BARA GÅR OCH VÄNTAR PÅ ska börja.

VM i FINLAND 2010!



När man gör sin avresa från Sverige den 2 December, detta för att bege sig till Finland och VM i Innebandy 2010 under 10 dagar, så blir det faktiskt det fjärde VM man gör som tränare eller förbundskapten för ett landslag.
Även där är det kul att mitt arbete uppskattas och att man kan se att det ger god utveckling, detta gör ju att man hela tiden njuter i fulla drag av det så kallade landslagsarbeten man har ute i Europa år efter år, och nu har man ju vart igång sedan Januari 2003, vilket känns riktigt bra.

I år är VM riktigt tuff då jag jobbat med Tyskland och att Tyskland får ta sig an i sin grupp Sverige, Estland och Australien.
Både Sverige och Estland är ju riktigt bra och där lär det bli tufft. Estland kanske vi har en chans mot och vore kul att skrälla rejält mot dem och ta sig vidare från gruppen, det hade smällt riktigt stort i Europa.
Australien skall vi bara slå tillbaka och hoppas att vi kan få igång spelet rejält i matchen mot landet ”Down Under”.
Sverige, ja vad ska man säga, inte en chans kommer vi att ha, det är dagens sorgliga men sanna sanning.
Gör vi en riktigt bra match så förlorar vi ändå, men vi ska verkligen försöka att hålla nere siffrorna och spela så bra vi bara kan. Stora siffror kan det ändå bli, och det är väl ingen som har tippat annat heller.
Har sagt att bara vi är nöjda inför varje periodpaus så vet vi ju om att Sverige inte är det, ett sådant mål kan man ju uppnå även om man skulle förlora, och leva rätt gott på.
Men att bara få möta Sverige skall faktiskt bli hur utvecklande och kul som helst.
Lite extra roligt då också en tränarkollega, som jag haft mycket att göra med under åren, förbundskaptenen Kent Göransson, nu mera arbetar med det Svenska landslaget.
Kent var på besök i Alingsås för inte så längesedan heller och då blev det som vanligt mycket snack om Ledarskap, Taktik och landslagsdelar. Alltid kul att träffa Mr Göransson.


Efter VM går mitt kontrakt med Tysklands herrlandslag ut och vi får väl se om man får förlängt eller om det finns andra intressenter igen kanske.
Hade ju faktiskt vart riktigt kul att redan i december månad , eller i Januari, få veta att det faktiskt blir ett femte VM till för mig, en "tillställning" som innebandymässigt slår det mesta.
Att få vara med under ett VM, glida omkring bland ”riktiga tränare” och coacher, snacka taktik, rita på whitebords och diskutera saker med folk som kan det som de snackar om är nästan en helt annan värld än den man ”normalt” befinner sig i på hemmaplan faktiskt. Snacka om utvecklande innebandy!


Man bara laddar och väntar och nedräkningen har redan börjat ………………

TÄNK PÅ:
Man skall alltid respektera sina fiender, av sina fiender lär sig nämligen den vise mycket och den dumme ingenting!
 


Kommentarer
Postat av: #77

Fan va najs Micke med sponsringen utav material. jag hör av mig behöver massa saker, hahahaha. Håller med fan va kass div 2 västergötland är. Gött snack med att reta upp lite folk. ha det gott. Lycka till i vm.

2010-11-13 @ 23:12:11
Postat av: Andreas L

Kul att du fått in en fot i handikappidrotten också, viktigt att denna stärks utbildningsmässigt! Önskar dig stort lycka till i vm och kan bara säga att du är en perfekt utbildare och mycket bra föreläsare! Alltid välkommen till oss igen för fler uppdrag!

2010-11-14 @ 11:20:02
Postat av: TILL: Andreas L

Tack för de vänliga orden Andreas, alltid kul att arbetet man gör uppskattas.Hoppas självklart på ett intressant, utvecklande och roligt VM, men som sagt alltid kul att vara i den "riktiga hetluften". / Micael Svensson

2010-11-14 @ 13:02:23
Postat av: Lizzie

Mycket nytt ser jag. Ladda inför vm nu och ha det bra.

2010-11-14 @ 17:37:08
Postat av: Jonas

Kul att du får nya uppdrag, men hur fan (ursäkta ordvalet) hinner du med allt? Finns det någon fritid alls? Det du gör är i alla fall mycket uppskattat och säger som andra gjort, grymt bra föreläsningar du har, mycket höga betyg på dessa! Önskar dig all välgång i vm i Finland.

2010-11-16 @ 19:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0