Intervju: En förbundskapten med drag i


Kent Göransson

En förbundskapten med ”drag i”

Sveriges förbundskapten i innebandy, Kent Göransson, är en mycket lugn, harmonisk och engagerad person. En person som också har den där trevliga, personliga och mycket trygga attityden, något som en del ledare på en högre nivå ibland faktiskt saknar.



25 SM Guld, i Dragkamp

Under flera år så var det bara innebandy på korpnivå som gällde. I stället låg fokusen på en lite udda men ack så ”kraft och teknikfull” idrott, nämligen dragkamp.
Inom dragkampen är Kent Göranson en mycket respekterad person, och med 25 SM guld och 1 VM guld i bagaget skall han inte vara annat än nöjd.

- Dragkampen är en sport där det krävs otroligt mycket samarbete, teknik och styrka och där ifrån har jag fått med mig mycket av det ledarskap jag idag bedriver på innebandynivå.

Kents namn uppmärksammades i Varberg, i och med dragkampsdelen, och tillslut bestämde sig innebandyklubben Capricorn för att försöka ta del av hans ledarskapstjänster.

- Capricorn hörde av sig, vilket var smickrande, men visst fick jag fundera lite innan jag nappade på frågan, hade ju inte sysslat med ledarskap inom innebandy tidigare.

Kent tackade efter ett tag ja och hoppade på ”innebandytåget”.
Efter detta har det ju sedan bara gått framåt i raketfart.


Bra på att får grupper att fungera

Kents styrka är utan tvekan att han, utan problem, alltid lyckas få grupper att fungera tillsammans.

- Ja, det har fungerat bra och skall jag använda en klyscha från min förra idrott så blir det väl att jag har lätt för att få alla att dra åt samma håll, vilket är viktigt, säger Kent skrattande.

Och det är just detta som gör vår förbundskapten till den professionella ledare han är, en ledare som verkligen får alla att dra mot samma mål, samt att han alltid lyckas skapa en stabil och trygg enhet.

- Fast det är också otroligt viktigt att våga ställa krav på sig själv som ledare. Jag måste vara villig att utvecklas och ta in ny kunskap hela tiden, annars har jag ingen chans att förbättra allt jag gör. Att också våga släppa fram spelarnas tankar och idéer är också viktigt.


Att det gått snabbt inom innebandyn för Kent är han väl medveten om, men inget som han ser som något negativt.

- Nä, jag har ju, precis som jag sa tidigare, höga krav på mig själv och är villig att lära mig allt jag kan ha nytta av. Fast visst så har det gått fort från det att jag var tränare i Capricorn, till SM guld med Warberg och nu förbundskapten för vårt herrlandslag.

När förfrågan om att ta del av Sveriges landslag kom var det först en tvekan från Kent som uppstod.

- Tvekan och tvekan, men klart att man ville fundera lite över vad det innebar. Hade ju inte direkt räknat med den förfrågan. Men med vetskap om att jag verkligen ville satsa på innebandyn så bestämde jag mig ändå rätt fort för at ta chansen.

Kent vill dock påpeka att han saknar klubblagsverksamheten och träningarna varje vecka samt helgernas matcher.

- På ett sätt är det skönt att jobba med ett landslag och bara åka runt och studera spelare som kan vara aktuella, samt spela turneringar och VM, men visst saknar man att vara i ”hetluften” hela tiden också, det är något speciellt med det. Landslaget har ju inte så många samlingar tillsammans och det man saknar kan vara den kontinuitet man har med ett lag.



Delaktighet och tydlighet viktigt

Kent Göransson jobbar mycket utefter ett ledartänkande där laget är en enhet och där förståelse för varandra är viktigt.

- Ja, det är på detta vis vi skapar en respektfull grupp. Men om det skall fungera krävs också att jag som ledare tar mitt ansvar och visar ett stort engagemang.

Tydligheten och delaktighet är de två tunga bitarna, förutom engagemanget, som Kent har som sina ledstjärnor.
 
- Tydlighet är mycket viktigt! Det skall inte vara en massa invecklade förklaringar som tar tid. Raka och tydliga direktiv är det bästa. Upplever ibland att det på ungdomsnivå pratas bort för mycket och att många ungdomsledare idag försvårar saker mer än de behöver. På så vis försvinner dyrbar och utvecklande tid på den praktiska och så lärorika träningen.


Sydafrika en stor favorit

Afrika har inte kommit speciellt lång inom innebandyutvecklingen men det är ändå i denna världsdel som Kent Göransson funnit sitt favoritresmål.

- Ja, det har inget med innebandy att göra, även om det vore kul om det tar fart på denna kontinent också, men landet Sydafrika blev jag ”förälskad” i. Ett land med en underbar kultur och så otroligt många sevärdheter. Skulle jag tipsa någon om att satsa på att besöka ett land idag så är det definitivt Sydafrika, det står högst upp på min lista. Åker gärna tillbaka dit igen.

Att Kent är intresserad av olika kulturer och historia förstår man när man talar med honom, och under intervjun så samspråkar vi om både olika länders kultur idag samt om hur inkariken fungerade med mera.

- Macchu Picchu, i Peru, är en plats som jag verkligen skall försöka att besöka någon gång i mitt liv, inkakulturen var fantastisk. Sedan lockar i och för sig länder som Kambodja också.



Våga satsa tid och vilja

Kent avslutar intervjun med att trycka på att det är viktigt för alla ungdomar som verkligen vill bli något att de är villiga att lägga ner tiden, vågar satsa på sig själva, vara goda gruppmänniskor samt alltid ha en vilja och massor av mål att uppnå.

- Ja, ta de olika innebandygymnasierna som finns runt om i Sverige just nu som exempel. Förr hade man inte möjlighet att kunna få en bredare innebandyutveckling under skoltid eller träna 2-3 gånger extra i veckan under morgontimmarna. Nu får man denna unika möjlighet och de spelare som tagit den tycker jag verkligen skall genomföra det fullt ut, de har de stor nytta av i framtiden.




Kommentarer
Postat av: Simon

Bra och kul interjuv Micke!

2010-06-03 @ 21:17:05
Postat av: Jonas A

Kent Göransson verkar vara en bra ledare!

2010-06-09 @ 11:45:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0