VM SYDAFRIKA 2010: Summering av sommarens VM , DEL 2

 

VM Sydafrika 2010: Summering av sommaren VM , DEL 2


Efter massor utav eftersnack, tankar, funderingar och ”hårda” diskussioner med olika fotbollsfantaster, fotbollsnördar eller bara ”VM-intressenter” så är det väl dags för mig att skriva ner mina egna ”utvärderingar” utav fotbolls-VM.


Detta gör jag i en VM Sydafrika summering i TRE delar, vilka kommer i tät följd här på bloggen.
Några textdelar kanske verkar lite konstiga ibland, men det kan i så fall bero på att jag INTE komemr att kontrolläsa någon av de VM texter som skrivs i dessa tre delar. Det får helt enkelt rulla som de rullar!


Som kallad ”innebandynörd” är det kanske inte många där ute som vet att fotboll utan tvekan är ett annat mycket stort intresse.
Har koll på många ligor som inte ens den fotbollstokiga har en aning om, eller som den insatte inte ens visste fanns.
Det vet ni som haft samtal med mig och även ni som lyckats höja era spelkonton där jag tipsat om matcher från lite ”annorlunda serier” än det som ni kanske normalt spelat på.
Så kallade enkla pengar att tjäna på dessa serier och matcher.

VM blev i sin tur denna gång en ren guldgruva och den sammanlagda vinsten från årets VM uppgick till inte mindre än 49.886 kronor, vilket känns skönt att ha kunnat spela in.
Storvinsterna kom främst på Uruguay, Mexico, hörnstatistiken, varningar på speciella spelare samt spelare till att göra mål utanför straffområdet.
Kändes som att på vissa utav dessa var det mer eller mindre ”garanterade pengar”. Ett lätt byte med andra ord.


Något som det snackats mycket om under VM , och som vi både har sett men framförallt HÖRT är den så kallade Vuvuzelan.
Många har haft synpunkter på detta och klart att det ibland under matcherna kan vara lite irriterande för så väl tv-tittare som spelare, ledare och domare.
Fast jag försökte se det som att det faktiskt var en sak utav den afrikanska fotbollen och att det i stället faktiskt också fanns en tjusning i det hela.
Visst, om sanningen skall fram, så klagade man väl en och annan gång på dessa Vuvuzelas också, men anser ändå att det hör till kontinentens fotbollsfolk.


Finalen i VM var jag nästan säker på ett tag skulle gå till straffar, och på så vis bli den tredje VM finalen som fått avgöras på detta sätt.
1994, då Sverige tog det oväntade bronset, avgjordes ju finalen på straffar, om någon nu minns detta?
Tror att det största minnet faktiskt ligger på straffavgörandet mot Rumänien mer än Sveriges bronsmatch eller finalen mellan Brasilien och Italien. En final som för övrigt spelades på en underbar arena, Pasadena i USA. Brasilien vann till slut straffsparksavgörandet över Italien med 3-2 och var åter världsmästare.


Föregående VM, 2006, fick Italien sin revansch för straffmissen i finalen 1994, detta då man själva i stället fick avgöra mot Frankrike med det sammanlagda resultatet 5-3.


Tänkte nu göra så att jag tar mig igenom grupp för grupp i VM, och de lag som ingick i dessa, på så vis får man med en kommentar om varje land som deltog. Skall även försöka att krydda detta med lite egna tankar om framtiden, lite spelarfunderingar med mera.

Bara att hålla till godo!


DEL 2


GRUPP C:


ENGLAND

Någon Mer än jag som var besviken på både lagets, men framförallt Wayne Rooneys insats?
Tror att jag definitivt inte är ensam om detta.

England är ett landslag som faktiskt borde kunna prestera en mycket bättre fotboll än vad man gjorde i Sydafrika, det finns ju så mycket potential och så mycket fotbollskunnande att en del bara skulle drömma att ha allt det som England egentligen har.

Tyvärr är det väl så att utanför fotbollen så har det mest handlat om puben, öl, fest, bråk och massiva spelarkontrakt, detta i stället för fokusering på de som dessa storspelare borde.

England lär vara riktigt revanschsugna till EM nu tror jag, och där blir dem nog livsfarliga. Några av de så kallade ”mindre kända namnen” tycker jag ska kliva fram lite mer, våga ta för sig samt också visa att de faktiskt är dem som skall lyfta ett England på sina axlar under kommande VM. Här pekar jag främst på målvakten Joe Hart, backen Glen Johnson, mittfältarna Aaron Lennon och James Milner. Theo Walcott bör väl också visa att han kan mer än alla verkar tro. Tycker ibland att det talas så mycket om honom men det man ser är man inte imponerad utav.

En spelare som jag annars tror kommer få rätt mycket speltid i EM-kvalet, och då eventuellt kommande EM är backen Leighton Baines från Everton, han har verkligen det som krävs för att slå sig in i en engelsk startelva.



U S A

USA är som vanligt ett vilt krigande landslag och de älskar helt enkelt att spela för sitt USA.
Att USA skulle vinna gruppen trodde jag kanske inte, men att de skulle gå vidare var jag helt säker på. Kryss mot England kändes också ganska solklart.

Landon Donovan är utan tvekan stjärnan i laget, och hela folkets ”kelgris”. Snacka om att vara superstar i sin sport i USA. Han är fotbollens Michael Jordan.
Att USA också faktiskt kan spela fotboll glöms bort tror jag en del, detta med tanke på alla andra idrotter de är bra i.

Årets VM lag tycker jag var riktigt roliga att se. Visst saknas flera fotbollstaktiska delar ännu, men landslaget är så pass bra att jag ansåg att de faktiskt helt rättvist gick vidare.
Landon Donovan ledde i Sydafrika sina trupper, tillsammans med defensive mittfältaren Richard Clark och starkt jobbande Michael Bradley. Den sista för övrigt landslagets förbundskaptens son.
Clark är nog den spelaren som också kommer att bli ”den nya Donovan” inom några år, killen är inte speciellt gammal men har bland annat visat i Mönchengladbach att han har det som krävs för att bli en riktigt bra storspelare.

Forwarden, 20-åriga, Jozy Altidore är också en spelare att hålla ögonen på i framtiden, samt att jag tror att spelaren, från den inhemska ligan, Sacha Kljestan kan ta en mittfältsroll inom något år.


ALGERIET


Tog sig till VM efter ett fruktansvärt dramatiskt avgörande matchspel mot Egypten, två länder som mötts många gånger och som alltid haft täta, tighta men framförallt tuffa matcher. När de möttes i Afrikanska mästerskapen så fick till exempel Algeriet hela 3 spelare utvisade i matchen.

Hämtar sina spelare från främst den franska ligan och till årets VM var det inte många inhemska spelare som fick plats i truppen.
Förbundskaptenen Rabah Saadane har också varit med och fört Algeriet till många fina resultat, en förbundskapten som faktiskt gör sin femte sejour i Algeriet. Han har kommit och gått med andra ord.
Första gången var redan 1982, vilket talar en del för att han är populär i Algeriet.

Största stjärnan är Karim Ziani, en spelare som är ofantligt älskvärd i landet och allt kretsar nästan mer eller mindre runt han där.

Själv anser jag väl att det finns en riktigt bra målvakt i hemlandets liga, som man faktiskt borde satsa lite mer på, Faouzi Caouchi. Hoppas dock han får mer speltid i nästa Afrikanska mästerskap.


Kan spelare som forwarden Abdelkader Ghezzal (Italienska Siena) och Mourad Meghni (Italienska Lazio) höja sig ytterligare något snäpp så tror jag att Algeriet igen tar sig till nästa VM, i Brasilen 2014, samt har stor chans att faktiskt vinna nästa Afrikanska mästerskap.


SLOVENIEN

Kan man ju faktiskt lida lite med, detta med tanke på hur nära de faktiskt var att de tog sig vidare från gruppen. Jag misströstade dock inte allt för länge, detta eftersom jag själv spelat på att USA och England var lagen som skulle gå vidare från Grupp C.


Slovenien har ofta haft ett ganska stabilt landslag och är otroligt oberäkneliga. Många spelare i årets landslag börjar dock att komma upp i ålder, vilket gör att de kanske inte är aktuella för kommande VM. Till kvalet dit lär nog dock de flesta finnas med på banan igen.


Finns ett par riktigt duktiga Slovener, som är unga och riktigt stora fotbollsspelare redan, enligt mig. Tror att vi i kvalet exempelvis kommer att få bekanta oss med spelaren Rene Krhin, en 19-årig kille som redan tillhör Inter i Italien. Han och Valter Birsa, Auxerre (Franska ligan), tror jag kommer att blomma ut på allvar under 2010-2011.



GRUPP D


TYSKLAND

Ett land och ett landslag som jag både följt och kan riktigt mycket om.

Blev faktiskt ofattbart glad när jag hörde att INTE Michael Ballack skulle vara med i landslaget i VM. Märkligt kan tyckas, men jag anser att mittfältet i Tyskland nu mera är bättre utan honom. Det blir mer fart i spelet och mer tryck än med han på sin position. Tycker at han i landslaget håller i boll alldeles för länge och att spelet dämpas lite med han på banan. Så TACK BALLACK för att du stannade hemma.

Nu öppnades i stället dörren för spelare som Özil, Khedira och framförallt Müller, den sistnämnde som jag knappt tror hade fått en spelminut annars om ballack vart med.

Tänk att en spelare som Thomas Müller, efter knappat bara en hel Bundesligasäsong bakom sig i högsta ligan samt aldrig spel i juniorlandslaget eller U19 landslaget under 2010 bara blivit en helt ofantligt grym fotbollsspelare.

Thomas Müller är just nu tillsammans med Mesut Özil den tysk som är hetast på transfermarknaden.

Tyskland har ett riktigt bra landslag på gång, eller de har ju redan ett bra landslag, vilket de alltid haft, men nu är det verkligen en storhetstid på gång igen. Tänk på att spelare som vi tycker vart med jättelänge och som är de ”rutinerade i laget” som Lukas Podolski, Bastian Schweinsteiger, Mario Gomez och Per Mertesacker faktiskt bara är 24 och 25 år gamla. Detta gör att alla dessa underbara fotbollsspelare tillsammans med det nya gardet kommer att leda Tyskland mot stordåd under både EM och nästa VM. Detta är jag mer eller mindre helt säker på.

Finns ytterligare en kille att hålla koll på, vilken jag tror kommer att finnas med i EM-kvalet och sedan också EM-truppen, nämligen Marko Marin från Werder Bremen. Han är en riktigt bra mittfältsstrateg, detta med bra avslut och härlig arbetsvilja.
Backen Andreas Beck, från Wolfsburg, kommer säkert också ta plats i truppen när VM i Brasilien drar igång 2014.


AUSTRALIEN

Sedan holländarna intog förbundskaptensjobben i Australien så spelar nästan alltid Australien VM nu mera. Först var det Hiddink , och nu Veerbek.

Tyvärr så undrar jag lite hur det skall gå om 4 år, detta då den yngste spelaren i Australiens trupp nu mera fyller 27 i år. Det känns inte riktigt bra alls.

Landet behöver finnas med och är härliga att se, snacka om slit och jobb och ett lag att slå i underläge, detta så fort man tar sig till de stora mästerskapen.

Frågan är bara om landet verkligen kan ta sig till nästkommande VM, jag tror i alla fall det blir tufft.

Skall det gå får man nog faktiskt behålla de flesta utav de 30 åringar man har redan nu, mycket annat finns inte av stor kaliber att ta utav underifrån tyvärr.

Får hoppas på att spelare som Scott McDonald i Middlesbrough (England) och Brett Holman i AZ Alkmaar (Nederländerna) fortsätter att ha en formkurva som går uppåt, då kan dessa två kanske lyfta laget i kommande VM kval.
Harry Kewell och Tim Cahill lär vi nog tyvärr INTE få se om Australien kommer till spel i nästa VM.
Möjligen att någon utav dem tagit plats på bänken, men då mer som ledare i någon form än spelare.


SERBIEN

Ett aggressivt spelande landslag där ingen utav spelarna tvekar att gå in i de tuffa närkamperna. Vet att exempelvis länder, och stornationer, som England, Tyskland, Spanien och Frankrike inte alls gillar att möta. Serbien har med andra ord ”satt skräck i” många stora fotbollsländer.

Landslaget har börjat bygga på lite nytt igen, det kan man se tydligt, både på planen och i spelet.
Bra, stabila och starka försvarare finns det framförallt gott om just nu, och dessa kommer garanterat att ta plats i ett eventuellt EM-lag. Tänker då på spelare som Ivan Obradovic (Real Zaragoza), Aleksander Kolarov (Lazio) samt Neven Subotic (Borussia Dortmund).

Framåt tror jag att riktigt duktiga Zoran Tosic, Köln, kommer att tillföra mycket för sitt landslag under EM-kvalet och han får nog också ”understöd” utav Zdravko Kuzmanovic, Stuttgart. Båda fungerar bra i sina klubblag redan och kommer att växa mycket mer under 2010-2011 tror jag.

Att hålla koll på tror jag är 21-åriga Miralem Sulejmani, vilken spelar i Ajax i Holland.
Som anfallare behöver dock Serberna finna en ung och bra striker till, vilket jag inte ser någon ljusglimt i för tillfället tyvärr.


GHANA


Att just Ghana skulle vara det Afrikanska landet som tog sig längst prickade man även in helt rätt på sitt tips. Såg landet i Afrikanska mästerskapet och tyckte faktiskt att de spelade en go afrikansk fotboll då.

Landet vann ju också U20 VM i Egypten 2009, så det var väl ingen slump att de så kallat överraskade i VM, vilket jag då inte tyckte att de gjorde. Tog sig så långt som jag hade trott faktiskt.
Flera utav de spelare som tog guld i U20 VM fanns också med i årets VM-trupp.

Asamoah Gyan i franska Rennes är en spektakulär spelare att kolla på, och han lär nog inte spela vidare i Renneströjan 2011 tror jag. Tror han har en annan tröja på sig då, från en större klubb.
Mittfältaren André Ayeew är en spelare som jag själv gillar riktigt mycket. Kommer från en ”fotbollsfamilj” så finns god tradition för att han skall bli ännu bättre. Anser dock redan nu att han visat vad han går för och är redan given på Ghanas mittfält.  Behöver kanske flytta till en bättre klubb bara, detta då han spelar i mindre namnkunniga Arles-Avignon i Frankrike.



Andre Ayeew


Landet har massor utav spelare som är mellan 20-23 år i sitt lag så de går en ljus framtid till mötes i vad gäller Afrikanska mästerskapet och nästa VM. Tyvärr har en del spelare följt i Sulley Muntaris (Inter, Italien) bana, detta med att ibland vara aningen för hetlevrade.

En kille att hålla utkik efter i Afrikanska mästerkapet och kanske kommande VM är nog Kwadwo Asamoah, han lär höja sig minst en nivå till kommande säsonger.


GRUPP E


NEDERLÄNDERNA

Ett land som jag ALLTID håller på i fotbollskretsar, utom när de möter Sverige då vill säga.
Har alltid tyckt om den Holländska fotbollen och älskar de orange färgerna.
Även detta VM hade jag ett ”litet hjärta” för Nederländerna.

Nederländerna var ett enkelt land att vinna pengar på också, detta främst i vad gällande målskyttar utanför straffområdet samt gula kort. För de som var pålästa här kunde och gjorde förmodligen sig ett par tusenlappar extra på detta.

Vad jag tycker är dock att flera spelare TOTALT SETT underpresterade för sitt Nederländerna. Wesley Sneijder var visserligen riktigt bra i VM, och kanske klart den bäste orange spelaren genom hela VM, något många dock inte kanske skulle komma att tro på förhand.

Anser att John Heitinga mest gnällde, Robin Van Persie var rent usel, Arjen Robben mest låg ner på gräset och Mark Van Bommel mest sparkade på allt han såg.
Ändå såg det ut som laget trivdes tillsammans och mådde väl med varandra, och det har ju annars vart lite utav Nederländernas svaghet genom åren, för mycket intriger mellan 2 olika kategorityper utav människor i landslaget. Ni som är pålästa vet vad jag talar om.

Härlig träff utav Giovanni Van Bronckhorst, lagkaptenen och för övrigt en mycket god vän till Henrik Larsson, på sitt distansskott. Detta njöt man mycket utav!
Klas-Jan Huntelaar blev inte riktigt den superstaren som många hade trott efter det att han lämnade Ajax, anser att han gjort en ganska mediokert proffsliv i Europa faktiskt.

Finns dock mycket inhemska spelare, och unga killar på gång så att Nederländerna skulle tappa mark tror jag absolut inte.

I EM-kvalet tror jag mycket på spelare som Nigel De Jong (Manchester City) samt Gregory van Wiel (Ajax) och Ibrahim Affelay (PSV Eindhoven).

Tycker också att ni som är lite ”Hollandsfreak” skall hålla utkik efter en riktigt bra ung målvakt som jag snart tror står mellan stolparna för sitt landslag, kanske redan till nästkommande VM.
Hans namn är Piet Velthuizen, målvakt i Vitesse Arnhem i inhemska ligan.


DANMARK

Enda nordiska inslaget i VM , tyvärr får man väl säga, hade hellre sett Sverige där.
Tycker att Danmark spelar en seg och trött fotboll, och det står jag för.

Är jag den ende som anser att Niklas Bendtner är överskattad?
Anser att det talas mer om honom än han visar, men visst han är ung och kommer väl att visa mer så småningom, får man väl hoppas. Jag tror inte det blir någon ”megastar” utav honom tyvärr, men skulle det bli så då får jag ta den smällen.

Danmark var trista att se i VM och jag gillar inte alls de sätt de spelar fotboll på. Kanske för kritisk här och vet att många hejar på Danmark när Sverige inte är med, jag är dock inte en utav dem.
Har en väldig blandning på gammalt och ungt, men tror att inför EM och nästkommande VM är det stor förändring som skett på spelare i det Danska landslaget.
Visst finns ovan nämnda Bendtner med, men vi får väl hoppas att John Dahl Thomasson lagt fotbollsskorna på hyllan för längesedan, likaså Jesper Gronkjaer och Thomas Sörenssen.

En spelare som jag tror kommer visa styrka kommande säsong och som blir någon att hålla utkik efter i framtiden är Thomas Enevoldsen, vilken just nu spelar fotboll i Holländska Groningen.


JAPAN

Ett snabbspringande, skottvilligt och glatt Japan är alltid roliga att se. Gläds framförallt också med en utav deras spelare, Keisuke Honda, detta då jag följer den Rysska ligan och har sett han mycket där. Spelaren representerar nämligen CSKA Moskva.

Honda går riktigt bra i Ryssland och det är en fröjd att se han spela fotboll. Han har ett grymt bra tillslag på boll och kommer att glänsa inom fotbollen i många år till, killen är nämligen endast 23 år gammal också.  Frågan är dock om han blir kvar i CSKA Moskva, tror att han redan innan det blir 2011 spelar i en klubb i Italien.




Keisuke Honda in action i CSKA Moskva


Japan har faktiskt en mycket god innebandyframtid i mitt tycke med, och de lär utan tvekan ta en plats till nästkommande VM också. Landet har nämligen många unga bra spelare ute i Europa, men även flera hemma i egna ligan, vilken också är en liga jag har bra koll på.

Från Europaligor tror jag vi får se mycket utav, förutom då Honda, kommande säsosonger,  Takayuki Morimoto (Cataina, Italien), Maya Yoshida (Venlo, Holland) samt från den inhemska ligan Yuto Nagamoto (Vilken jag för övrigt tror blir proffs snart i Europa) och Atsuto Uschida, vilken spelar i Kashima Antlers som jag fått äran att se många bra matcher med över nätet.


KAMERUN

Tror att VM var en missräkning för Samuel Etoó och hans Kamerun. Tyvärr var laget inte bättre än de visade upp, och att det skulle bli Nederländerna och Japan som gick vidare från gruppen kändes inte som en skräll, i alla fall inte för mig. Den tippningen satt också rätt, och där ramlade det faktiskt in en del pengar med. Vet inte varför Japan stod så högt i odds, men bara att tacka och ta emot för detta.

Tror att Kameruns landslag får det tufft att ta sig till nästkommande VM, och jag är rätt säker på att de inte kommer att finnas med där.
Tycker att materialet just nu ser lite tunt ut och det är inte många spelare av ”superklass” som står och bankar på dörren direkt.

Jag kanske inte heller är den som har den mäktiga kollen på just Kamerun och dess fotboll så kan visserligen ha fel. Men tycker att de unga killarna Alexandre Song (Arsenal), Eyong Enoha (Ajax), Landry n´Guemo (Celtic) och Nicholas N´Koulou (Marseille) inte håller speciellt hög internationell klass.

Den jag tror mest på, och en man skall hålla koll på, är i stället Georges Mandjeck, vilken spelar i tyska Kaiserslauten.

 


Kommentarer
Postat av: Magnus J

Läst del 1 och 2 nu och håller med en del. Kul att du namnar några killar att hålla koll på. Skall lägga namnen på minnet. Mina absoluta floppar i vm var kassa Italien och värdelösa Frankrike. Där är vi nog överrens va?

2010-07-18 @ 21:40:36
Postat av: Jonas

Grattis till vinsten under VM! Ghanas Ayew håller jag med om är grym. Han var lagkapten när de vann U20 vm, grym redan då! Största överraskningen för mig var Nya Zealand, ingen förlust! Floppade gjorde så klart Italien!

2010-07-18 @ 23:16:11
Postat av: #77

När kommer del tre ?

2010-07-19 @ 17:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0