VM 2010: Fredag 10 December

VM FINLAND 2010


Fredag 10 December






Konstaterar precis att tiden här i Helsingfors gått ofantligt snabbt, vart blev den av egentligen?
Startade min innebandy "VM-resa" torsdagen 2 december, och det var otroliga 9 dagar sedan.
Imorgon är sista VM dagen och sedan hemfärd till potatisen och caféernas stad igen, Alingsås.

En fundering till jag har är hur många som egentligen faktiskt inte kan ta sig hit till Helsingfors, men som ändå har biljetter?
Verkar fortfarande vara många flygrutter till Helsingfors som fortfarande är inställda.



Hartwall Arena var idag ändå rätt bra tryck i och det var kul att stämningen höjdes lite extra idag.
Ljudnivån under Finlandsmatchen mot Tjeckien var otrolig, och man kan nästan undra om det på förhand var bestämt att Tjeckien skulle göra första målet.
Det var ju faktiskt det utan tvekan bästa som kunde hända i den matchen.
Finland fick ju på det viset med sig hela arenan i jakten på kvittering och ledningsmål, vilket var grymt härligt.

Ljudet från Vovozelas i hallen är väl kanske ibland litye väl irriterande för många tror jag, och visst kan jag tycka att det skall bli skönt att komma ifrån det ljudet, men tycker samtidigt att det finns en liten tjusning i det hela.
Blir ganska stämningsfullt också, i mitt tycke vill säga, även om andra nog inte delar min mening där.



Blåa Vovozelas skall det så klart vara i Finland och Hartwall Arena.


Såg idag i Hartwall Arena Center bland annat matchen mellan Norge och Ryssland, och fick på så vis åter lyssna till den mäktigaste nationalsången i världen, nämligen Rysslands.

Det härliga i den matchen var annars att den norska landslagsspelaren Willy Fauskanger faktiskt nu är den spelare i VM som har målrekord för VMspelare samt även poängrekord.
Kul att en spelare från ett annat land än de fyra ”stornationerna” inom innebandy faktiskt är innehavare utav 2 rekord nu.
Norge vann för övrigt matchen med 11-6, och möter imorgon Lettland i en placeringsmatch om position 5-6.


Nu har en hel del spelare från mitt kära Tyska landslag faktiskt redan begett sig hem, men min hemfärd blir alltså senare imorgon kväll.
Det sista vi gjord tillsammans med hela landslagsgruppen var idag att vi samlade ihop samtliga spelare för ett så kallat ”tackmöte".
Här berättade jag hur jag upplevt VM och sedan hade spelarna fått lite frågor att fundera på under gårdagens nattimmar som vi också gick igenom med dem.
Efter detta höll en del spelare lite korta tacktal samt att några hade lite extra frågor kring framtiden och landslaget, frågor som jag helt och hållet inte kunde besvara helhjärtat på faktiskt.



Tyska landslagsbänken i Hartwall Arena Center. Om det blir något mer
coachande för Tyskland kan jag inte svara på i dagsläget.


Vi får som sagt se om jag kommer att jobba vidare med Tyskland, eller om det blir ett annat landslag. Har i alla fall bestämt mig för att det med största sannolikhet faktiskt ändå får bli ett VM till, VM i Schweiz 2012.
"Landslagskontraktet" är i alla fall utgåmgsdatum på och nu är man "free again".

Visst så suger känslorna också för kanske 2 VM till, detta då VM 2014 faktiskt kommer att spelas i Göteborg, vilket känns otroligt kul och stimulerande.
Men där skulle jag nog också kunna tänka mig att hjälpa till på annat sätt, press eller Teamguide hade vart kul faktiskt.
Intervjua har man ju inga problem med, engelskan är bra och innebandykunskapen får man väl också se som ganska hög.
Just Teamguidebiten skulle vara kul också, detta med främst tanke på att jag då kan värdnationens Sveriges språk, vet hur ett VM fungerar samt faktiskt också skulle kunna jobba med länder som talar både Tyska eller Engelska, så den rollen hade fungerat bra för mig tror jag.

Vi får väl se hur och vad det blir så småningom ………..



Finlands match i hallen idag var det magnifik stämning på och den var skön att se och höra på från platsen jag hade, perfekt syn och lätt att hänga med i varje situation.



Finland och Tjeckien på väg in i Hartwall Arena Center för semifinal
i VM 2010. Strax efter nationalsångerna fylldes arenan av mångder
utav merparten innebandytokiga finnar.


Sverige är klart att man ju alltid håller på som svensk, och gläds med segrar, men känslan så här på kvällen är fortfarande att jag lider med Schweiz, de kunde faktiskt lika väl vart dem i finalen imorgon.
Den andra semifinalen vanns med andra ord utav Sverige, detta efter en riktig rysare.

Kul att Schweiz bjöd upp till en riktigt bra kamp och till och med hade greppet om Sverige ett tag.
I detta skede utav matchen då Schweiz verkligen spelade upp sig rejält, och bjöd på riktigt bra innebandy, klev Sveriges segervapen fram, den ”speciella” målvakten Patrik Jansson, och vilken match han gjorde sedan, han var verkligen kung i Hartwall Arena Center.

Det roliga är också att följa denne herr Jansson hela vägen genom uppvärmningen, den totala fokuseringen han har under matchen samt hur sjukt laddad denna kille är hela tiden.
Bara detta var nog värt entrépengarna för de som idag anlände till Helsingfors och fick betala sina Arenabiljetter.

Patrik Jansson bar Sverige till ”himmelen på sina vingar”, och han var faktiskt Gud själv!

Sverige – Schweiz 3-2 och den utan tvekan svettigaste innebandymatchen under detta VM 2010. Tror till och med det fanns publik som svettades mer än spelarna där ute.

Vilken spänning och vilken dramatik det faktiskt var.


 
Sverige mot Schweiz i Hartwall Arena Center, fredagen 10 december.



Nu börjar det bli sent igen och det är faktiskt dags att lägga ner huvudet på kudden.


Ännu en VM dag i Helsingfors är över.


God natt där ute i kylan  …… Wherever you are ……..



/ Micael Svensson, VM 2010 Finland


Kommentarer
Postat av: Simon

Tar Sverige verkligen detta?Trevlig tillbakaresa till Sverige för dig!

2010-12-11 @ 07:58:27
Postat av: #77

Shit blir tufft idag för Sverige!tror faktiskt Finland vinner, stort!Ha en go dag i hallen.

2010-12-11 @ 10:39:03
Postat av: Sanna

Heja Sverige woaw woaw woaw woaw!

2010-12-11 @ 14:31:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0