BORÅS UNITED = VAD ÄR DET?


Det är mycket snack i Boråsområdet om ett så kallat Borås United FC just nu, och oavsett vad man tycker om det så är det i alla fall ett stort samtalsämne i staden jag jobbar i.
Jag har fått mycket förfrågningar om att skriva lite och tycka till om denna så kallade ”satsningen Borås United” inom innebandy i Boråsområdet, men har hela tiden avböjt att kommentera detta.
Allt handlar om en satsning som gäller sammanslagningar av föreningar emellan, detta för att nå ett högre mål och utveckla innebandyn mer.

Att förstå sig på att någon önskar ett bättre samarbete klubbar emellan i Boråsområdet är ju glasklart. Jag ser massor utav fel och hur föreningar motarbetar varandra, detta då jag jobbar på innebandygymnasiet i Borås.
Men att bygga upp en "elitförening" på allra bästa sätt är inte enkelt och det krävs mycket mer än att "bara dra igång".

Som stad, och med tanke på hur stor staden är, så är det faktiskt RENT PINSAMT att inte Borås har något lag i någon högre serie idag. Detta borde faktiskt vara rimligt.
Ett Herrlag och ett Damlag i var sin div 1 serie samt en bred och professionell ungdomsverksamhet med ett fantastiskt bra juniorallsvenskalag borde absolut vara möjligt.
Men då måste ju samarbete och en bra moral finnas, och det finn det inte idag tyvärr.

Föreningarna motarbetar varandra alldeles för mycket för att detta skall kunna bli en verkligenhet tror jag, och det talas alldeles för mycket skit om varandra och ”kastas för mycket smuts hit och dit”.
Man smutskastar hellre än understödjer verkar det som ibland.

Men eftersom jag har elever på innebandygymnasiet i Borås från olika föreningar så tror jag verkligen att möjlighter finns till ett samarbete och att möjligheter i staden finns till en elitversamhet, men då behöver ALLA "stridsyxor" grävas ner först, och frågan är om alla verkligen vill detta, TROR INTE DET!

 
I de frågor jag fått på min blogg i att skriva om vad jag tycker om denna verksamhet så tänkte jag i stället ta tillfället i akt att göra på följande sätt i stället:

Jag ”leker med tanken” att JAG fick sätta ihop min egen grupp av personer runt detta lag, och även om de är personer som jag aldrig skulle kunna tro att de ens kan tänka sig att arbeta ihop så tror jag att MITT LAG SKULLE SE UT SÅ HÄR:
(OBS! De jag tagit ut är de personer som JAG anser gör sig bäst på olika områden ! OBS!)
*Tar även sist i texten ut laget som jag tror skulle, redan nästa säsong, då vara det lag som för upp detta Borås United några kliv, detta innan laget fylls på med fler yngre och "hungriga spelare".
Tror att de lag som tagits ut, med spelare som finns inom Boråsområdet och omnejd, så skulle en serieseger direkt kunna infrias, oavsett om det varit div 2 eller 3*


Ordförande: Måste bli någon som faktiskt INTE har med någon förening att göra i "det inre" Boråsområdet just nu. Måste vara en person utifrån som förstår sig på Föreningsanda, utvecklingsdelar samt utbildning och momenten runt detta. Han behöver också vara en bra person på att styra upp saker så det funkar.

I Boråsområdet , eller dess närområde kan jag inte säga att jag direkt känner någon som skulle kunna inta den STARKA ordföranderollen, kanske möjligen en person jag haft god kontakt med i Fritsla IF, vilka jag för övrigt har mycket goda erfarenheter utav som en bra föreningsmänniska, detta då jag lett ledarutbildningar där ute. Personen är = GERTH HANSSON

En annan person kanske också skulle kunna vara en person som kan ”slå näven i bordet” och tala om vad han tycker och tänker, och som jag tror skulle kunna få en god ordning, och som kanske skulle kunna funka bra som ordförande är också = MARCO KEINÄNEN

DESSA TVÅ SKULLE OCKSÅ KUNNA STYRA EN ”ELITFÖRENING” TILLSAMMANS MOT RÄTT MÅL, DET SKULLE NOG FUNKA BRA. Detta med hjälp från styrelsegruppen så klart.



Resterande styrelsegrupp:
En grupp av personer som kan tillföra en del i en styrelse och som kan ha bra åsikter och som kan vara med och få ”ordning i föreningen” , alla på sina lite olika sätt. =
MONICA SKOGLUND, JUHA JÄÄSKÖ, ANDREAS LIA och PEKKA SIPILÄ




För att kunna få en så kallad ”elitverksamhet” att också gå runt på ett bra sätt, med allt vad detta innebär så behövs det driftiga personer som:

  • Har en VILJA att få fram saker och ”skapa” något bra
  • Ha det där extra som krävs för att locka och jaga sponsorer
  • Ha en energi som krävs för att jobba med lotteriverksamheter och allt som krävs runt denna del.
  • Som kan prestera något bra när VILJAN och PRESTATIONEN i en ”elittänkande” förening måste få ordning på saker runt ekonomiska bitar och ”jakten på detta”.

I mitt tycke finns det bara 2 personer som skulle kunna jobba med denna del och som skulle kunna få detta att fungera och nå GODA RESULTAT, vilka skulle ge föreningen de resurser det krävs =
PETER HELLSÉN och HÅKAN JOHANSSON




SENIORANSVARIGA, Sportchef, HERRSIDAN
: De som skall styra och se till så det funkar, i samverkan med tränarstaben, och ta fram kontrakt, kontakta spelare, se till att träningar fungerar och att lagen har det bra med mera. Ordet Sportchef används ofta så vi får väl förgylla denna person med denna titel. Tror att han skulle ordna detta riktigt bra om han fick ”jobba sig in i det” och ”bli varm i kläderna” på ett bra sätt under en tid. = TOMAS TRYGG


Senioransvarig tränare, herrsidan:
Behöver vara 2-3 ledare som kan varandra, förstår varandra, tänker på ”lite olika sätt”, men som ändå skall kunna jobba ihop.
Finns bara två personer i hela området jag ser skulle klara detta, finns inga andra alls med i dessa beräkningar. De personer har den KVALITÈ som krävs för att nå framåt och utveckla en grupp till något mot en högre nivå, dessa är =
JOAKIM APPELQVIST och LARS ENGWALL


Senioransvarig tränare, juniorallsvenskan samt A-pojklaget:
Behöver också vara personer som kan det som de sysslar med och vet vad de talar om. De skall också kunna utveckla unga spelare och få dem att dra åt samma håll. Här ser jag UTAN TVEKAN också bara två personer som jag hade ”anställt” direkt om jag velat ha 3 kompetenta ledare till ett juniorallsvenskalag =
OLA JOHANSSON, TOBBE JANSSON och DANIEL ANDERSSON


Ungdomslagen, pojksidan:
Här krävs ju hur mycket duktigt folk som helst, och det finns också hur många lag som helst som skulle behöva bra ledare i sin utvecklingsfas. Några ledare som jag tror skulle kunna göra underverk med yngre lag på pojksidan är personer som jag tror har det som krävs för att jobba med yngre spelare. Jag tror att om dessa personer går in för ett sådant jobb så skulle det bli väldigt bra.Nedan har jag listat några av de jag hade velat se som ungdomstränare på pojksidan i en ”ny förening”, samt vilka de skulle jobba ihop med =  
MATTIAS SKÖLD/CHRISTIAN OLAUSSON, JÖRGEN JOHANSSON/STEFAN RISBERG,
JONAS GUSTAVSSON/MAGNUS KOSKI,
PETTER ULLMAN/JANI LASSILA,
CHRISTER AVLUND/MICHE KEINÄNEN, BOSSE ANDRÉN/JONAS MALMBERG,
ANDERS CAVRAK/ANDERS DAHLGREN/RONNIE JOHANSSON,
BJÖRN SIVEDAHL/KIMMO SIEVÄNEN

Tror att dessa ledarkombinationer skulle göra ett utmärkt jobb med sina ungdomslag och att dessa lag skulle utvecklas i massor. Fler lag och ledare skulle nog visserligen behövas men kan inte tyvärr lägga krut på att ta fram mer än dessa ledarpar.


SENIORANSVARIGA, Sportchef, DAMSIDAN
: De som skall styra och se till så det funkar, i samverkan med tränarstaben, och ta fram kontrakt, kontakta spelare, se till att träningar fungerar och att lagen har det bra med mera. Ordet Sportchef används ofta så vi får väl förgylla dessa personer med denna titel. Det blir nämligen 2 stycken på damsidan. =
JOAKIM ERICSSON och JOAKIM HOLMBERG


 

Senioransvarig tränare, damsidan: En svår situation där det behövs ledare som kanske tjejerna från de olika lagen inte riktigt känner till, eller känner till men ej haft som ledare tidigare. Behöver vara en grupp på minst 2 tränare/ledare som har mycket utvecklingskunskap bakom sig och som har det där extra som finns i viljan för att vilja ta gruppen framåt. Här har jag ett alternativ som jag tror skulle funka, och som jag tror skulle kunna få tjejerna i Boråsområdet att ta ett par kliv till framåt =
JUHA RÄSENEN och FREDRIK PETTERSSON

 
Utvecklingsgruppen, äldre tjejer: Behöver vara en tränargrupp på 2 kompetenta ledare som kan utveckla tjejer till bättre damlagsspelare så småningom. Någon utav dem behöver också ha spelat på högre damlagsnivå samt vart tränare på ”högre” damlagsnivå. Här ser jag bara två alternativ också =
EMMA LINDBERG och ANDERS PERNSÄTER


Utvecklingsgruppen, yngre tjejer:
Här behöver man flera riktigt bra kompetenta ledare i att få ut mycket utav yngre tjejgrupper och som kan utveckla dessa på ett bra sätt. Kommer att finnas flertalet flickgruppen, men DE TVÅ grupper som kommer strax under äldre flick borde ha ledare som kan hantera detta bra. Hur uppdelningen dessa ledare emellan hade vart går jag inte in på =
MAGNUS JANSSON,JONAS MÖLLER, RIKARD VESTRE, EMMA BJERDÉN, JESSICA OLAUSSON


Kioskverksamhet och matcharrangemangsdel:
Här behövs det personer som lägger ner sin själ i att ordna med matchprogram, ordna med kiosk, sekretariat, lotterier med mera på matcher. Dessa personer ser jag som klara när det gäller en sådan verksamhet =
TORBJÖRN NILSSON, LARS BRISSMAN, SUSS ANDERSSON, HANS ARVIDSSON, HANS GUSTAVSSON


BORÅS UNITED 2010
Truppen som jag tror skulle kunna föra Boråslaget direkt upp en serie, detta om det blir en satsning nästkommande säsong, vilka en del vill. (om jag fattat det hela rätt).
Laget är den STORA A-truppen, de andra många hungriga unga spelarna kommer slussas upp men också spela i en juniorallsvenska samt ett U-lag:

(Tror att dessa med rätt tränare och satsning skulle kunna bli ett perfekt ihopspelat lag)

Målvakter: (3) Jonas Larsson, Mikael Finnskog, Ludwig Almqvist

Backar: (8) Kristian Lukacevic, Magnus Koski, Måns Bergenzaun, Adam ”Konsum” Carlsson, Pontus Jääskö, Per Strand, Gabriel Svensson, Viktor Pettersson

Centrar: (5) Henrik Kuusela, Niklas Skoglund, David Lust, Filip Johannesson, Calle Claesson

Forwards: (10) Johan Magnusson, Joakim Karlsson, Christian Olausson, Pethri Huttula, Karl Hansen, Johan Hansen, Mikael Proohf, Daniel Lundh, Mattias Sköld, Peter Enhörning




NU ÄR DET ALLTID SÅ att man säkert missat en del personer som många anser borde finnas med, och så kan kanske vara fallet, men frågan jag fick var att skriva lite om vad JAG TYCKER, HUR JAG TÄNKER och HUR JAG ser på en sådan här verksamhet.

Hoppas läsningen var okej i alla fall, oavsett vad du tyckte.
Har du änså tagit dig hit ner så har du i alla fall läst igenom och då var det kanske inte så dåliga tankar ändå, eftersom du hade säkert slutat tidigare annars i så fall.

 

 


Kommentarer
Postat av: Stefan A

Ser intressant ut, men som du säger så är det nog för många personer i denna skara som inte skulle kunna fungera ihop. Alagstränarparet till herr och dam och junior verkar ändå väldigt intressant, tror faktiskt det skulle funka riktigt bra.

2009-11-25 @ 15:59:53
Postat av: Miche

Intressant tanke men det finns inte på världskartan att det kommer att kunna ske

2009-11-25 @ 21:25:39
Postat av: Kenneth

Bra tankar och bra folk involverade. Laget vet jag inget om där emot, kan de verkligen stå upp i div 2?

2009-11-26 @ 09:22:37
Postat av: Jocke

Mycket bra personval på de olika posterna. Hade verkligen vart kul att se dessa arbeta tillsammans mot ett bra mål, hade nog blivit hur bra som helst!

2009-11-26 @ 16:24:40
Postat av: Miche

Personerna hade säkert kunnat jobba ihop tror jag men hälften av pojklagsledarna tror jag inte skulle vara intresserade att jobba med pojklag, Bland annat jag. Tror också att Juha Räsänen passar bättre som seniorlagstränare eller Juniorallsvenska tränare än Dam.

2009-11-26 @ 19:14:15
Postat av: #77

Ja med den organisationen skulle det nog bli bra, men detta blir aldrig verklighet tyvärr

2009-11-27 @ 11:15:54
Postat av: Sara

Hade nog behövts ett samarbete, med tanke på hur det ser ut just nu. Sibs går dåligt, ibf går dåligt, rsk går dåligt och 7-härad är under isen samt fristad spelar i en korpserie (div 4).

2009-11-29 @ 13:59:01
Postat av: Miche

a-lagen må gå dåligt men underifrån kan jag tala om att det finns hungriga lovande killar i IBF som inom sinom tid kommer att ta över a-laget och föra det högre upp i seriesystemen. Det är inte generationen som spelar i a-lagen nu som kommer höja borås på innebandykartan. Ha inte bråttom bygg sakta börja samarbeta inom 3-4 år kanske man har ett division 1 eller Allsvenska lag om allt går rätt. En förening med ett ungt stabilt a-lag och med ett juniorallsvenskt lag som når stora framgångar och samtidigt spelar i division 2 eller 3 samtidigt och många framgångsrika ungdomslag.

2009-11-29 @ 14:36:36
Postat av: Tobbe

Håller med Miche i hans sista inlägg, det ska inte hastas.

Ett stabilt lag måste byggas rätt från grunden och det gör man inte snabbt.



Sedan kan även jag tro att det kan bli svårt att få ihop nämnda laguppställning, inte för att de inte kan samarbeta (kanske kan vara så i vissa fall), utan mer för jag tror att många är trogna sin nuvarande förening. Det är nog det som är det svåra att övervinna.



Oavsett så MÅSTE det finnas mer än en förening. Det finns för mycket seniorer i bygden som måste få chansen att spela samt att man vill ju inte ha en massa internmatcher på ungdomssidan och ska de övriga föreningarna ska fungera så går det heller inte att dränera dessa på deras "guldkorn".

2009-12-01 @ 19:34:33
Postat av: kevin andersson

jag vill också att det ska bli en elitsattsning i innebandyn i borås. mitt förslag till lag är.

(Målvakter)

Mikael Finnskog,Vincent Solström,Johannes Hjerten



(Backar)

Magnus Koski,Gabriel Svensson,Mangnus Olofsson,Kristian Lukacevic,Andreas Andersson,Tobias Gabrielsson.



(Centrar)

Patric Kettil,Kim Johansson,Noam Waissman.



(Forwards)

Per Ekström,Mikael Proofh,Henrik Kuusela,Cristian Olausson,Johan Magnusson,Jim Mosslund.



(Reserver)

David Fredriksson

David Lust

Martin Andersson



(Tränare)

Kent Andersson

NIklas Björklund

2010-02-20 @ 21:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0