VM truppen är uttagen

  

Då var det åter dags för ett VM snart igen, 4:e faktiskt för mig själv då man har två VM som förbundskapten för Holland Herrlandslag bakom sig samt att man nu i december kommer att finnas med på Tyskarnas coachbänk.

Ett VM har jag även genomfört som publik, detta i Norge 2000.


Men hur ser då Sverige på kommande VM, som överlägsen mästare, samtliga gånger, och kommer Sveriges VM trupp att innehålla några överraskningar?

Skall bli intressant att se hur laget så småningom formas och tänker.


Själv tänkte jag faktiskt ta tillfället i akt att forma min egen svenska landslagstrupp, hur den skulle se ut och vilka spelare jag skulle ta med.

Självklart så får ni gärna kommentera denna uttagning, precis som man gör med alla uttagningar, oavsett om det är innebandy eller Lars Lagerbäcks fotbolls trupp, vilken den sistnämnda förmodligen alla har synpunkter på förresten, alltid!


Tänkte också bidra med att forma laget i 4 formationer också, vilket förmodligen ger ännu mer synpunkter.



Sverige mot ytterligare ett VM guld, eller?

  

Hur ser då VM ut för Sveriges del och kommer herrlaget att mäkta med att ta ytterligare ett VM guld, det sjätte i rad i så fall.

Tror att det faktiskt kommer att bli tufft för Sverige under VM i Tjeckien, detta då jag tycker att Finland nästan kommit ikapp svenskarna och att faktiskt, om det vill sig illa för dagen, Tjeckien eller Schweiz kan rucka på våra vikingar.

Fast detta gör att nu känns det lite mer tight, lite mer tätt och faktiskt lite mer ROLIGARE.

Det är mer spännande när det finns lite konkurrens och när man faktiskt vet att Sverige kan förlora, vilket det inte var i början under de första VM:en som gick, då visste man att Sverige kunde "växla upp" och vinna, oavsett hur dåligt laget än spelade.


Nedan ser du hur VM har slutat under de senast åren:

  

1996 (i Sverige)

1. Sverige, 2. Finland, 3. Norge

1998 (i Tjeckien)

1. Sverige, 2. Schweiz, 3. Finland

2000 (i Norge)

1. Sverige, 2. Finland, 3. Schweiz

2002 (i Finland)

1. Sverige, 2. Finland, 3. Schweiz

2004 (i Schweiz)

1. Sverige, 2. Tjeckien, 3. Finland

2006 (i Sverige)

1. Sverige, 2. Finland, 3. Schweiz

  

Att Norge intog en tredje plats 1996 kanske inte var så konstigt med tanke på att det var första VM som gick av stapel. Det är nog då en större skräll att Tjeckien tog silver under VM i Schweiz 2004, detta efter en förlust mot Sverige i finalen, en finalmatch som man bevittnade från läktaren.
Tjeckerna överraskade verkligen med fint spel under detta VM, och kan det bli sämre på hemmaplanen, nej, förmodligen bara bättre!


Finns det någon outsider i detta VM då, som kan smyga upp och kanske "lura till sig" en medalj, eller en riktigt bra placering?

Jag varnar för Lettland och faktiskt för nykomlingen Estland. Tror att dessa två kan inta en fin placering under VM i Tjeckien 2008.

  

  

MIN VM trupp 2008 till Tjeckien:

  

Nedan följer då min utlovade VM trupp till VM i Tjeckien i december.


MÅLVAKTER:

Daniel Ramsin - Caperio Täby FC

Peter Sjögren - Warberg Innebandy

Mikael Karlsson - Storvreta IBK


Här känns det ganska klart att Peter Sjögren kommer vara den som intar förstapositionen i målet. Daniel Ramsin kommer att få spela ett par matcher även om Sjögren blir den som står när det drar ihop sig mot slutspel.

Micke Karlsson blir satt på läktaren.


Formation a)


Jimmy Persson - Warberg Innebandy

Kimmo Eskelinen - Warberg Innebandy

Martin Emanuelsson - Warberg Innebandy

Daniel Calebsson - Köniz (SUI)

Magnus Svensson - Warberg Inenbandy


En formation som fungerar riktigt bra och som skapar hur mycket farligheter som helst.

Kan bli lagets viktigaste formation och en formation som avgör om Sverige skall vinna VM eller inte. ALLA producerar ALLTID!


Formation b)


Henrik Quist - Pixbo Wallenstam IBK

Daniel Dahl - Pixbo Wallenstam IBK

Fredrik Djurling - AIK Innebandy

Mikael Karlsson - Balrog B/S

Danne Bron-Sundbom - Caperio Täby FC


Med backer som Quist och Dahl så har man alltid en stabilitet I defensiven. Djurling håller, som vanligt, ihop spelet i de centrerade delarna och alltid lika pålitliga Micke Karlsson får vid sin sida överraskningen i landslagstruppen Danne Sundbom. Danne, vilken är en spelare som det är dags att kasta in i landslagströjan i Tjeckien. Mr Sundbom verkar nämligen hur het som helst under denna säsong.


Formation c)


Kristoffer Kranberg - AIK Innebandy

Peter Fischerström - AIK Innebandy

Karl-Johan Nilsson - AIK Innebandy

David Gillek - Jönköping IK

Marcus Eriksson - Järfälla


Säkert backpar som kan varandra och en center som alltid presterar till 100 procent. Gillek får sällskap av Järfällas Marcus Eriksson vilken är en ung (1988) målfarlig och irrationell spelartyp. Han kan bli en riktig "outsider" i VM 2008.


Formation d)


Filip Urwäder - Caperio / Täby FC (1988)

Henrik Olofsson - Jönköping IK (1987)

Joakim Andersson - Warberg Innebandy (1985)

Linus Nordgren - FC Helsingborg (1989)

Emil Julkunen - Pixbo Wallenstam IBK (1990)


Joakim Andersson, född 1985, får agera pappa i en ungdomlig och "nyskapande" formation, detta trots sin ringa ålder. I formationen finner vi spelare som förmodligen i framtiden kommer att vara stabila, spelskickliga och viktiga spelare för landslaget, så varför inte kasta in dem i hetluften redan nu.




Nu är det alltid så att det är lätt att ta ut en trupp när man sitter så här vid sidan av och inte kan konstatera vissa saker som vår ärade förbundsledning faktiskt kan, detta i vad gällande attityd, tester, skador med mera.

Uttagning är endast baserad på spelare som jag i MITT TYCKE anser har kvalitén att dra på sig landslagströjan i Tjeckien i december och som JAG gärna hade sett spela där.


VÅGA TYCK TILL ÄVEN DU?


Hur går det då förresten i VM, om man nu skall tippa detta stora mästerskap?

Mitt tips, trots svensk, så tror jag att det slutar på följande vis:

  1. FINLAND
  2. SVERIGE
  3. TJECKIEN

Kommentarer
Postat av: Linus

Bra trupp tycker jag men skulle vilja ha in en som du kallar det outsider till i truppen, Isak Rosén från Pixbo.

Sluttabell i vm tror jag på följande:

1) Sweden 2) Soumi 3) Norway (liten skräll, men deras stora spelare går bra i SSL just nu så kan nog överraska.)

2008-10-09 @ 12:16:04
Postat av: #77

Hello! Saknar Kim Johansson från Storvreta, detta då jag tycker han är en spelare som tillför mycket.

1-Sverige , 2-Finland , 3-Schweiz = Vanligt, tråkigt men förmodligen sant.

2008-10-09 @ 13:12:16
Postat av: Czitrom András

" MIN VM trupp 2008 till Tjeckien" skriver du.



Har du bytt ut Tyskland med Kent Göransson?

- jag skulle inte tacka nej hellr för ett byte till de blågula:))

2008-10-09 @ 13:38:18
URL: http://andrasczitromfloorball.blogg.se/
Postat av: Till Andras:

Hmmmm... nja inte i ordagrann mening MIN TRUPP, utan MIN TRUPP vad jag skulle vilja ta ut, men det förstod du nog...hehehehe... Men visst var den intressant, eller? Jag nöjer mig dock med Tyskland, tror jag kan göra något bra av detta också! Har även fullt förtroende för herr Göransson, en person som jag för övrigt respekterar högt, han löser alltid sina uppgifter med bravur! / Micael Svensson

2008-10-09 @ 22:55:21
Postat av: Mikael Berg

Du har inte sett Henrik Olofsson spela i år märker jag ...



Jimmy Persson i förstafemman är väl ändå ingen som producerar jämt, däremot sjukt nyttig på alla andra sätt :)

2008-10-09 @ 23:09:33
URL: http://www.mibbe.com
Postat av: Till Mikael Berg:

Hoppas du har det bra i de mer nordliga regionerna än de "Västgötska" hemtrakterna. Jimmy Persson, är en trygghet i den första gruppen som håller ihop det hela, han kan man säga får andra att producera! Henrik Olofsson, nej inte sett i år ännu, fast vet vad han kan! / Micael Svensson

2008-10-09 @ 23:36:22
Postat av: Alina

Hejhopp! kikar in:) Godnatt!

2008-10-09 @ 23:41:59
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: David

Kommer psykfallet Kranberg med från aik och inte Bult då ska jag fan hålla på norge i VM. Jihde då, glöm inte honom kapten i landslaget om jag får välja.

2008-10-13 @ 01:19:00
URL: http://innebandydavid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0