Landslagssamling nästa steg

  

Då var det dags, "internationell weekend", en helg där mycket innebandy står stilla, i alla fall på seniornivå bland klubblag.

Mycket hänger ju på att det är dags för olika länders landslag att sluta upp, träna, utvecklas och matchas under en helg. En helg som kommer att bli viktig med tanke på att VM i Tjeckien snart närmar sig, detta med stormsteg.



Själv så har veckan vart tuff med gästtränarpass i Fristad, instruktörspass i IBK 7-Härad samt Novemberlovsinnebandy i Södra Vingshallen med mera. Mycket med andra ord.

Som "grädde på moset" så blir det också landslagsläger i Värmländska Hagfors under helgen som kommer.


Att åter få köra några tuffa innebandypass med det tyska landslaget känns bra, detta då förtroendet för mig som tränare, coach, taktisk rådgivare och mental coach är hög. Detta motiverar mig mycket, detta då man lägger ner den tid man gör på att sammanställa analyser, lägga upp taktiska spelmoment samt utveckla delar av spelutvecklingen!

Att i laget få "ta hand om" spelare som SSL spelaren Fredrik Holtz, vilken för tillfället är i rent lysande bra form, känns mycket kul. Spelaren Kristian Holtz, nu mera tillbaka i moderorten Mora, efter bland annat 2 SM-GULD med Warberg IC samt Andreas Galhert, poängmakare i Schweiziska högsta ligan, är också härliga att ha i "sin" grupp.
Dessa spelare utgör också en bra grund för att det tyska landslaget skall fungera bra.

Fast visst så skall landslaget också vara en maskin som skall fungera tillsammans och försöka bli en stark enhet.

Det var på detta vis som jag lyckades se till att ta Hollands landslagstrupp från ranking 20 till 13 under 2 VM-slutspel.

Nu vill jag att under VM i Tjeckien se vad Tyskland går för, detta för att sedan försöka få landslaget att inom några år kunna kampas med länder som Lettland, Danmark, Norge och Ryssland. Vore kul att även få ordning på ett tyskt landslag och att spelarna själva faktiskt tillslut förstår att de har mer att ge än den kunskap de redan nu sitter på.
Finns ju alltid lite extra att ta utav, detta oavsett vad man redan kan och vet!


Efter VM i Tjeckien så tar jag över jobbet som förbundskapten och då blir min roll ännu viktigare än den jag har idag i landslagstruppen, även om jag faktiskt redan nu känner att många spelare faktiskt söker sig till mig för mängder med taktiska råd. Så att få ha titeln taktisk coach känns inte heller helt fel. Blir kanske ingen större skillnad där i den så kallade coachande rollen ,förutom då att jag är med mer i planeringen så småningom i vad gällande läger, nation cups eller uppvisningsmatcher i hemlandet.



Tippa VM 2010, VEM VÅGAR?

Skall man alltså blicka framåt och våga sig på en tippning av VM 2010 så är det redan då förhoppningsvis ett VM där Tyskland kan "skrälla".
Man kan ju alltid hoppas i alla fall, och jag tror alltid på det jag gör, annars skulle jag  faktiskt inte våga anta mig stora utmaningar.



VÅGAR DU tippa TOPP 10 i VM 2010, och hur detta slutar, så här säger i alla fall jag:


Mycket handlar dock även om hur det blir med ranking, kvalgrupper med mera i Europa inför detta VM också, inget är ju helt klart ännu verkar det som.


1. FINLAND

2. SVERIGE

3. TJECKIEN

4. LETTLAND

5. SCHWEIZ

6. ESTLAND

7. NORGE

8. TYSKLAND

9. DANMARK

10. POLEN


Några skrällar och några länder som tappar, men mycket kan som sagt hända, allt handlar bara om hur jag känner och tycker just nu samt framförallt hur lagen utvecklas, jobbar och tränas.
 

Tyck dock gärna själv till och låt oss gärna också veta VARFÖR just DU tycker som du gör.


Kommentarer
Postat av: #77

1-Sverige 2-Finland 3-Tjeckien 4-Schweiz 5-Estland 6-Norge 7-Danmark 8-Lettland 9-Ryssland 10-Tyskland

2008-10-30 @ 01:04:04
Postat av: Andy

1. SWE , 2. FIN , 3.SCH , 4. CZECH , 5. NOR , 6. DEN , 7. LAT , 8. POL , 9. RUSSIA , 10. GER

2008-10-30 @ 12:42:51
Postat av: ny läsare

Hej! Hittade din blogg här av en slump. Jag vet mycket väl vem du är och allt du gör för innebandyn. En liten fråga bara! Du lägger ner MYCKET tid på idrottandet utan att verka träna något själv. Hur kommer det sig?? Har du spelat en gång i tiden men blivit förhindrad av skada?

2008-10-30 @ 20:11:00
Postat av: Till ny läsare:

Kul om du ville tala om vem du är, eftersom du vet vem jag är. Om du nu vet vem jag är så borde du veta att jag både spelat tennis och innebandy på högre nivå samt friidrottat. Mitt eget idrottande och fokus på träning försvann tyvärr när min bästa kompis dog samt min familj splittrades, då tappade jag en del mentalt tänkande själv och valde att lägga tiden på alla andra. Sådant är livet tyvärr ibland...sorgligt men sant ... / Micael Svensson

2008-10-31 @ 00:24:18
Postat av: Blue Magic Man

1. finland

2. sverige

3. schweiz

4. tjeckien

5. estland

6. norge

7. danmark

8. lettland

9. polen

10. ryssland



tyvärr inget tyskland på topp 10 i vm 2010, men lycka till med jobbet i det tyska landslaget ändå!

2008-10-31 @ 01:10:37
Postat av: Kristian

Lycka till i de Värmländska skogarna!

2008-10-31 @ 10:51:30
Postat av: Stefan

1 Finland 2 Sverige 3 Tjeckien 4 Norge 5 Schweiz 6 Estland 7 Tyskland 8 Danmark 9 Lettland 10 Polen

2008-11-01 @ 00:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0