Svenssons TOPPAR I

Topplistor är något som alltid funnits och alltid förmodligen kommer att finnas. Satt själv en kväll och började fundera kring egna topplistor och tankar runt detta. Skrev ner några av de och började också fundera runt dessa varför jag tyckte som jag gjorde, så varför inte presentera några "toppar" i några av mina egna topplistor. Det blir bland annat en topplista med mina absolut bästa innebandyminnen som tränare (ej som spelare) samt en tränarlista med tränare som jag vill lyfta fram lite extra, och som jag respekterar högt.
Längre ner finner du också andra topplistor med bland annat filmer och tvprogram. Allt utefter
MITT EGET tycke.


5 "TOPPAR"- MINA BÄSTA INNEBANDYMINNEN

1 - VM i SCHWEIZ 2004


Som Förbundskapten för Holland
VM i Schweiz var en underbar innebandyupplevelse. Att som förbundskapten ha jobbat stenhårt med en utveckling under 1,5 år och se att den gav utdelning var otroligt skönt. "Mitt" landslag Holland sågades av alla, tidningar, radio med mera överallt i Europa, detta innan vi verkligen visade vart vi stod. Holland som var nära att åka ur VM i Finland 2002, slutade 19:e, och som inte var speciellt roliga att skåda när jag för första gången i November 2002 spela. Men jag tyckte att det var en perfekt utmaning att anta mig då jag skrev på ett kontrakt med dom i Januari 2003. Att vi sedan lyckades med bedriften att klättra från 19:e till 14:e plats på endast 1,5 år var fantastiskt. Vi visade Världen att Holland hade utvecklats från ett bottenlag till ett topplag i den så kallade b-poolen.
Vi var också mycket nära att i en av VMs bästa matcher, enligt en skribent inom Schweizisk media, under semifinalen i b-poolen mot Italien, slå ut laget som krossat allt på sin väg fram till vår match. Vi förlorade här med flaggan i topp, 2-3, efter att  bland annat ha lett med 2-1 när endast 8 minuter återstod av matchen. Italien vann sedan hela b-poolen och spelar nu mera i a-poolen bland de finare nationerna. Det var också skönt att se texten i innebandymagazinet i Sverige efter VM. Den skilde sig MYCKET från det som de skrev i samma tidning innan VM, och detta kändes som en vinst i sig.

Allt runt om med boendet, spelarenan och organisationen fungerade också utmärkt och där låg VM i Sverige 2006 flera "hästlängder" efter!!


2 - MITT FÖRSTA ÅR I IBF ÄLVSTRANDEN (DIV I ), GÖTEBORG - 2001-2002

Att komma från Västergötland, distriktslagsverksamheten och ett jobb i en div 2 klubb kändes märkligt då jag klev ombord på "piratskeppet". IBF Älvstranden , där jag bemöttes på ett mycket professionellt vis av några
ledande personer inom klubben, ULF HILLÈN och PETER WALLENGREN, vilka jag fortfarande har ett mycket gott öga till. Dessa två herrar respekterar jag högt som ledande innebandypersoner.

Första året i IBF Älvstranden hade vi ett lag som vi fick ihop på ett mycket stabilt sätt. Ledarstaben med mig som huvudtränare samt "Hacket" Olsson, Cristian Svensson och Johan Calming som assisterande lyckades finna en spelglädje i laget, de där detaljerna i taktiken som behövdes samt inspirerande och bra träningar. Detta gjorde att vi detta år tog oss hela vägen till Elitseriekvalet. Tyvärr blev det där en mycket snöplig förlust i sista hemmamatchen i Lundbystrand i kvalserien, vilket gjorde att vi missade elitplatsen. Men vad gjorde detta så här i efterhand,

DENNA SÄSONG MED
ÄLVSTRANDEN VAR FANTASTISK!


3 - VM i SVERIGE 2006

Som förbundskapten för Holland
Ett VM som skulle komma att bli mitt sista som förbundskapten för Hollands herrlandslag. Efter den fina klättringen och placeringen i VM 2004, hade vi nu i laget satt upp ett ännu högre mål, Vi skulle försöka att ta medalj i b-poolen och kanske till och med ta oss till final. Allt för att återigen få Världen att höja på ögonbrynen för lilla Holland som innebandynation.

Med massor av träningar, samlingar och några Nations Cup så hade vi byggd mycket nytt inför Sverige VM. Nya taktiska moment för att kunna slå lag som bland annat Österrike och Slovenien jobbades in och de skulle visa sig lyckosamma.

Holland tog sig vidare från sin grupp efter vinster mot Australien, Singapore och ovan nämnda Österrike. I semifinalen blev dock Estland för svåra, och denna match förlorade Holland stort, 5-12. Men det var heller
inget att diskutera då Esterna helt enkelt var för bra för de orange spelarna. I match om tredjepris väntade Slovenien, vilka mitt Holland aldrig tidigare slagit. Vi lyckades med bedriften att när det verkligen gällde
"knyta ihop säcken" och plocka fram de taktiska moment som krävdes för att segra. Vinsten skrevs till 4-3 och ett brons var ett faktum. Ett brons som smakade som guld då det var mitt sista framträdande i det Holländska innebandybåset. Dock klappar hjärtat en del fortfarande för Holland och jag njuter också fortfarande av att lyssna samt sjunga med i landets
nationalsång.

4 - DISTRIKTSLAGS-SM 99/00 - Västergötlands Distriktslag F16

Ett SM där jag har mycket goda minnen ifrån, fortfarande, inte bara då
minnen från själva SM utan hela vägen dit, alla samlingar och läger. Gruppen av tjejer som jag och min assisterande tränare Mattias Prytz då hade var grymt professionella och roliga att jobba med. Vi fick en grupp att skapa en otrolig glädje tillsammans och en laganda som var fantastisk. Med detta lag tog vi också Västergötlands första medalj någonsin på tjejsidan, vilket kändes extra skönt.


5 - MITT FÖRSTA ÅR I 0302 IB (Gråbo/Lerum), Div 2 Herr 2004-2005

0302 Innebandy från Gråbo och Lerum är ett lag som jag fortfarande följer mycket. Laget var otroligt roligt att jobba med och det var en härlig blandning av äldre och yngre spelare. Men också en grymt kul blandning av
olika personligheter. Detta gjorde att det ALLTID var kul att åka ner och träna dessa killar. Första säsongen har också satt sig riktigt bra i minnet.
Vi slutade 2:a i serien detta år och var det enda laget som lyckades slå alla topplagen. Segrade också över seriesegrarna Rångedala IK i båda matcherna, två riktigt tuffa sådana, 9-8 och 6-5. Minnesvärt var också
matchen borta mot GS-86, där vi vann stort och fick sedan reda på att laget inte förlorat på hemmaplan på flera år, detta var riktigt kul.

Tog oss till kvalet med 0302 IB och vann kvalomgång 1, men förlorade sedan på straffar (!!) i avgörande matchen i kvalomgång 2. En tung förlust. Och vi var verkligen värda en plats i div 1, så var i alla fall känslorna och så går fortfarande tankarna. Men tyvärr fungerar inte idrotten alltid som man vill.

Spelare som Tomas Andersson, Mattias Olofsson, Daniel Karlander, Mikael Skager, Reine Andersson och Kalle Valtonen med flera spelare minns man från en härlig säsong och önskar dessa och hela truppen från det året grym lycka i framtiden, oavsett om det är på planen eller utanför denna. Andra gestalter i klubben som Martin Olofsson, Mats Lomander och "Mandel" skall också ha en ros för sitt gedigna arbete i klubben. Ni var också en bidragande orsak till framgången detta år.



5 "TOPPAR"- INNEBANDYTRÄNARE

Några tränare som jag vill lyfta fram lite extra:
Tränarna är dock inte rankade från 1-5 utan varje individ har något som jag som tränare tycker gör att de är värda en placering på min lista.


URBAN KARLSSON

Tränare och Sportchef Dalen IBK.
Urban har en mycket stor taktisk innebandykunskap och vet hur en organisation skall skötas. Han kan också utläsa snabbt hur spelare agerar och jobbar och hur deras spelförståelse är. Urban är en person vars
ledarskap leder till stor utveckling och de lag eller landslag som han antar sig får alltid framsteg på något vis.

ANDERS "ANTON" JONSSON -  FD Ass.tränare Pixbo Wallenstam IBK (lämnade klubben för ngn vecka sedan)

En mycket underskattad tränare. Anders har en mycket bred innebandykunskap och är otroligt bra på att organisera, leda och genomföra träningar. Detta är absolut en av hans starkaste sidor. Han har så pass stor kunskap att jag gärna skulle vilja se han som huvudansvarig för något lag i elitserien,Sverige eller Schweiz, inom snar framtid. Eller varför inte landslagstränare för ett av våra U-19 lag i Sverige?

MARCO JUUSKA - Distriktslagstränare Örebro Län, Tränare i Örebro SK (lite osäker på om han jobbar med detta just nu)

Västgöten Marco Juuska är en tränare jag respekterar högt. Han har det där lilla extra som behövs för att just få ut det där lilla extra ur ett lag. En otroligt kunnig och duktig ledare som har en kunskap som många tränare i
Västergötland aldrig kommer att uppnå, någonsin. När finns han som huvudtränare i elitserien? Eller är det så att herr Juuska satsar lite mer på sitt polisyrke.

KENT GÖRANSSON - Landslagstränare Sverige

Förutom att vara världsmästare i dragkamp har också Kent tagit stora titlar med Warberg Innebandy. Kent är en trygg och mycket engagerad person som ger alla lag han finns i en trygg och bra gemenskap. Perfekt i en landslagsledning.

Måste också nämna att Kent och jag mött varandra, som spelare (!!) på innebandyplan. Detta i en alltför inte lika stor final i innebandy, Folkskolemästerskapen i innebandy. Kent avgjorde för övrigt finalen mot vårt lag med matchens enda mål, snöpligt men sant! Själv bidrog jag med ett skott i ribban i slutminuterna.

MIKAEL KARLBERG - AIK INNEBANDY

Karlberg var en av mina "mentorer" på elittränarutbildningen på Bosön i Stockholm. Han har mycket intressanta och givande tränartankar på hur man bland annat skall genomföra en träning samt utveckla spelare. Karlberg är en perfekt tränaransvarig person för ett lag och kan här bidra med massor av utveckling. En ledare som jag respekterar högt, mycket högt!



TOPPLISTA - FILMER ,FILMSEKVENSER och TVPROGRAM

Går nu över på något helt annat och kör lite filmer, speciella filmsekvenser och tv-program. Tänk återigen på att listorna är ENLIGT MITT TYCKE och ingen annans.


5 "TOPPAR"- FAVORITFILMER


1-BRAVEHEART


En otroligt bra film i underbar Skotsk äventyrsmiljö. Mel Gibson i huvudrollen.

2-I FADERNS NAMN

Verklighetsbaserad film om en familj från Nordirland vilka oskyldigt döms som IRA terrorister.

3-THE CROW

En "svart film" där en död kille vägrar att lämna världen utan att ha hämnats på sin och sin älskades mördargäng.

4-BLOOD IN , BLOOD OUT

Vi får följa tre bröder och hur deras liv förändras på olika sätt. Fängelse och gängfilm.

5-LISTEN TO ME

En film som är otroligt svår att få tag i. Handlar om ett gäng ungdomar som studerar hur man skall tala inför grupp med mera. Musiken i filmen är kanon och det höjer filmens kvalité mycket. Musiken i filmen är komponerad av David Foster.



5 "TOPPAR"- SPECIELLA MINNESVÄRDA FILMSEKVENSER ELLER DIALOGER

Hmmm.... här avslöjas mina känsliga sidor som person ..


1-THE CROW:

Det sista som sägs i filmen av den lilla tjejen. Mycket sanna, gripande och i mitt tycke minnesvärda ord. Något som satt sig i mitt minne.

2-LISTEN TO ME:

När en av killarna dör i filmen och en låt som heter "Whos gonna love you tonight" spelas (D.Foster).

3-TITANIC:

När Leonardo Di Caprio släpper taget om Kate Winslets arm i slutet av filmen, när dom väntar på att bli upplockade ur vattnet, och han sjunker ner i djupet. Detta samtidigt som låten "My heart will go on" ljuder
i bakgrunden.

4-BRAVEHEART:

William Wallace (M.Gibson) ansiktsuttryck i slutet när han blir förrådd. Denna säger allt om vad han känner och tycker i det ögonblicket.

5-GHOST:

Ordet DITO, vilken har en stark betydelse genom hela filmen.




5 "TOPPAR"- BÄSTA SERIERNA PÅ TV

1-CSI


Grymt bra serie vilken jag mycket sällan missar. Uppföljarna CSI Miami med flera håller inte alls lika hög klass som denna.

2-COLD CASES

Tycker att den är bra och håller en stabil och spännande klass

3-EXTREME HOMEMAKEOVER

Tycker att det på något sätt är riktigt kul att se hur en familj får ett nytt hem och hur detta skapas från grunden till färdigställandet

4-JAY LENO SHOW

En bra, rolig och kul talkshow där Jay Leno möter kända personer samt bjuder på massor av andra roliga saker.

5-THE SIMPSONS

Kan det bli roligare tecknat. Familjen Simpson är helt enkelt sjukt roliga och klart det bäst tecknande programmet som finns.

Kommentarer
Postat av: Linus

Kul blogg idag, mycket läsning men rolig sådan!

2008-03-12 @ 09:37:42
Postat av: Linda Nilsson

Kul med listor, det roar alltid en massa läsare.

2008-03-12 @ 21:08:26
Postat av: Anonym

Håller med Anders Jonsson, Pixbos före detta tränare är underskattad!

2008-03-13 @ 17:17:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0