Förslag till ny serieomläggning

  

Innebandyn är MITT I sitt innebandyslutspel, semifinalerna, och då, mitt i allt detta, tänkte jag ta tillfället i akt och presentera mina kvällstankar lite.
Lite serieomförändringar.

Innebandyns högsta serie har nu under några år höjt sitt publiksnitt, fått mer sändningstid i tv, utvecklats sitt spel samt skapat en något mer professionellare verksamhet än tidigare, och en del av detta gäller ju faktiskt också en hel del div 1 lag.

Det är väl då som det krävs lite omändring i seriesystemen också. Detta då det blir allt tuffare och tuffare att ta steget upp från div 1 till eliten, eller superligan som den nu mera kallas.



Två Superettor

  

Jag ser gärna 2 stycken superettor, en norra och en södra, där de två seriesegrande lagen automatiskt tar klivet upp, utan en massa kvalspel.
Vinner man en serie skall man ta ett steg upp så enkelt är det, det har laget som vinner gjort sig förtjänt av.

Och detta är något jag vet att jag delar med de flesta "tyckarna" i Sverige.


Kanske det är dags att skapa detta snart, både för att krydda statusen på innebandyn samt höja lagens chanser, vilka kommer från det jag kallar superettan, att lyckas i superligan.

Idag anser jag, och flera med mig, att det är alldeles för många dåliga lag i de div 1 serier vi har, i alla fall botten och mittenlagen. Denna status måste vi höja avsevärt mycket mer. Då kommer det på sikt också vara bra och väl förberedda lag som tar klivet upp i superligan.


Vore det då inte bra med 2 superettor där automatiskt ettorna tar klivet upp, tvåorna får kvala i en hemma och en bortamatch mot de lag, vilka slutade på 3:e och 4:e sista plats i superligan.

Här låter man också de lag som slutade 4:e sist i superligan välja vilken av 2:orna de vill möta först. Tror att detta skulle höja innebandyintresset mycket mer eftersom då hade inte bara slutspelet i superligan dragit igång när serien är slut utan också ett mycket intressant kvalspel. Kampen om platserna blir då viktig, både i toppen, botten och mitten.

Detta tror jag stenhårt på!


Superligan skulle, i mitt tycke, innehålla 16 lag ,där precis som tidigare de 8 främsta får spela slutspel, de 2 bottenlagen åker ur och det 3:e och 4:e sista laget spelar kval om två superligaplatser i en hemma och bortamatch mot 2:orna från superettorna.

De fyra mittenlagen i superligan får nöja sig med att ha klarat kontraktet och för dessa lag är tyvärr superligaspelet över för säsongen.



Ett större "krigande"

  

Tror att på detta sätt så blir det ett större "krigande" om vilka lag som skall kunna nå slutspelet, men också kanske ett ännu större "krigande" för att få bli ett av lagen som får hänga kvar i serien, utan kvalspel.

Sedan kommer det även att bli en mycket större kamp om vilka två lag som får lämna superligan.

På detta sätt så kommer det att finnas flera olika streck i serien, vilket alltid intresserat idrottstokiga människor. Streck är något som folk tittar mycket på, så är det bara.

Streck är viktigt!

Detta skulle i alla fall jag tycka vore en intressant och bra uppbyggnad.

Kanske något man får hoppas på att få se i framtiden.



Beskrivning:


1 = Seriesegrare i det raka seriespelet. Vinner en bonussumma för att man segrat i seriespelet.
Väljer motståndare i slutspelet först, precis som innan, mellan lag 5-8.

___________________________________________________________________________

2 = Två i det raka seriespelet. Vinner en bonussumma för att man intagit plats två i seriespelet.
Väljer motståndare i slutspelet som tvåa, precis som innan, mellan lag 5-8.

___________________________________________________________________________

3 = Väljer motståndare i slutspelet som trea, precis som innan, mellan lag 5-8.

4 = Väljer motståndare i slutspelet som fyra, precis som innan, mellan lag 5-8.

___________________________________________________________________________


5 = Möter de lag som väljer detta lag som motståndare i slutspelet.

6 = Möter de lag som väljer detta lag som motståndare i slutspelet.

7 = Möter de lag som väljer detta lag som motståndare i slutspelet.

8 = Möter de lag som väljer detta lag som motståndare i slutspelet.

____________________________________________________________________________

9 = Slutspelat för säsongen, har kvar sin plats i superligan

10 = Slutspelat för säsongen, har kvar sin plats i superligan

11 = Slutspelat för säsongen, har kvar sin plats i superligan

12 = Slutspelat för säsongen, har kvar sin plats i superligan

_____________________________________________________________________________

13 = Får spela kvalmatch i en hemma och en bortamatch mot någon av tvåorna från superettan

14 = Får spela kvalmatch i en hemma och en bortamatch mot någon av tvåorna från superettan

_____________________________________________________________________________

15 = Åker ur serien, seriesegraren i superettan tar en av dessa superligaplatser

16 = Åker ur serien, seriesegraren i superettan tar en av dessa superligaplatser



Med detta utseende så tror jag att innebandyn kan bli ännu mer intressant för folket och för föreningarna. Fördelarna med detta är att det finns olika nivåer i superligan där man kan kämpa för något plus att de så kallade superettalagen, vilka tar klivet upp direkt, kommer att hålla en riktigt bra innebandyklass.


Allt kvalspel försvinner för de som segrar i superettorna och vinnaren tar klivet upp direkt, precis som det borde vara.


  

Linköping och Visby i finrummet

  

Vilka är då de så kallade önskelagen jag skulle vilja se i en sådan här superligaserie, förutom de lag som idag känns givna där uppe i finrummet som Warberg, Dalen, Storvreta, Caperio/Täby, Pixbo, AIK, Helsingborg, Balrog B/S, Jönköping och Falun.
Dessa är för mig och förmodligen resten av Sverige helt självklara Superligalag. Detta då lagen redan visat att man helt och hållet hör hemma i superligan, och är där för att stanna.


Nykomlingarna inför nästa säsong Västerås, Mullsjö och Umeå känns också bra, även om jag själv faktiskt hellre sett Gävle än Umeå i superligan. Detta främst beroende på att Umeå redan har Dalen och att vi i Sverige skulle behöva ett lag från Gävleområdet.
Mullsjö skulle dock behöva en egen innebandyhall för att ytterligare stärka sitt varumärke.


Järfälla känns som ett lag som gärna, för mig, får lämna superligan, då jag anser att det i stället borde komma upp lag som har arrangemangen, publiken och stora möjligheter att utvecklas bra på sikt.

Så i detta skede skulle jag vilja se exempelvis KFUM Linköping, vilka jag tycker är ett härlig lag att skåda. Landskrona är också ett lag som med sitt arrangemang och publik borde spela på en högre nivå, fast då ser jag kanske hellre att Skåne får fart på ett elitlag från Malmö, detta så vi får med denna stora stad på innebandykartan också.


Sista laget att få en plats av mig är antingen en Göteborgskombination, sammanslagningen av Partille IB och IBF Älvstranden, eller Färjestaden. Om en Göteborgskombination nu skulle fungera, vilket jag tror den kommer göra, skulle Pixbo äntligen få en rejäl utmanare i Göteborg samt att innebandyintresset i Göteborgsområdet förmodligen skulle öka.
Heta derbyn att vänta där också.

Men i detta skede så vill jag nog i första hand ge den platsen till Färjestaden då jag tycker att det är ett mycket bra innebandylag, en förening som har och satsar på sin ungdomsverksamhet samt borde få vara med i finrummet.
Det finns en framtid på där ute på "ön"!


Fick jag dock plocka ett  annat lag som finns i de "lägre" divisionerna, för tillfället (nykomlingar i div 1), så är det , ett annat "ö-lag", som jag vill få upp i finrummet, Visby IBK. Ett Gotländskt lag, på herrsidan, i högsta serien hade vart riktigt kul att få se.


Bara att nu då sätta sig ner, knäppa på TV4 sport, vilket knappt kan ses av några innebandytokiga människor i Sverige alls verkar det som, och önska att en ny serieomläggning finns i tankarna på de högre uppsatta innebandymänniskorna i Sverige också.


Man kan ju som sagt alltid hoppas och önska sig, det har aldrig skadat någon!


Kommentarer
Postat av: David

Håller med dig om att en sådan serieomläggning hade gjort innebandyn enormt mer intressant.

2008-03-28 @ 09:55:06
URL: http://www.innebandydavid.blogg.se
Postat av: Morgan Påhlsson

Bra idé den tycker jag verkar vara något att fundra på.

2008-03-28 @ 10:35:34
Postat av: Calle

Tycker detta förslag verkar intressant, kanske dags att skicka denna text till innebandymagget eller till SIBF ????????

2008-03-28 @ 22:15:57
Postat av: Mange

Bra förslag faktiskt!

2008-03-29 @ 00:47:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0