Hur kan man leva utan idrott?

  

En fullspäckad säsong väntar

  

Då var man där igen, sitter och kollar upp allt man tackat ja till kommande säsong, och kan snabbt konstatera att säsongen igen blir fullspäckad (en vana dock!), dock inte överdrivet full som under en 2-års period nu.

Måste faktiskt börja få lite rätsida på annat i livet också, sorgligt men sant!

Idrott kan väl inte vara allt, eller?
Skall försöka ge svar på det längre ner i texten.

Som idrottsföreläsare blir det så att man åtar sig ibland några extra uppdrag för att samtidigt faktiskt även göra en ekonomisk bra del också, även om man självklart aldrig skulle tacka ja till något bara för pengarna, nä så funkar inte jag riktigt.

Det MÅSTE vara KUL och GIVANDE och INSPIRERANDE samtidigt, annars tror jag det är svårt att även kunna prestera något bra, det "lyser igenom" annars tror jag.

Har faktiskt också sett allt för många ledare som det lyser igenom på att de faktiskt tar en säsong i en förening bara för det ekonomiska arvodet, också sorgligt men sant.

Men då brukar ju resultatet bli där efter också, och detta slår sällan fel. Brukar inte bli bra alls.


Under säsongen kommer jag att verka i flera föreningar och jobba med utveckling/utbildning och instruktörsutveckling, Västergötland (min hemmaplan) är området där jag kommer att mest hålla till, detta då jag bestämt att inte fara omkring så mkt i resten av Sverige denna säsong.

Blir väl i och för sig lite "gästspel" i Värmland och Göteborgsområdet också, men detta inte lika mycket som föregående år.

Kommer också att inte bara fokusera på innebandyföreläsningarna utan bli även en del mentalt tänkande pass för golfare och friidrottare samt en hel del andra ledarutbildningar inom träningspasskunskap med mera.

Det är aldrig fel att variera sig lite.



Vad som är kul är att det under juli månad nu har blivit klart att jag kommer att jobba inom Västergötlands distriktslagsverksamhet även de 2 kommande säsonger som följer.

Säsongen 2008-2009 blir det arbete som huvudinstruktör för det yngre distriktslaget på killsidan medan det till säsongen 2009-2010 blir för det äldre, något som glädjer mig mycket.
Att jobba med distriktslagen är något som jag tycker om och detta inspirerar mig mycket, här visar ju spelarna alltid rätt inställning och attityd, vilket ibland kan vara lit si och så i vissa föreningar man varit i.

Skall verkligen försöka att jobba mot fina placeringar under de 2 år jag åter fått "äran" att ta hand om distriktslaget.

Medalj vore inte fel, har visserligen 3 redan inom distriktslagssammanhang, och det stärker en alltid som ledare inom denna verksamhet om resultaten blir bra också.

Blir väl svårt kanske att uppnå en viss Herr Selanders medaljskörd inom distriktslagen under alla år, men man kan ju alltid försöka att närma sig något i alla fall, även om det blir tufft.


Tysklands Herrlandslag kommer att spela VM i Tjeckien 2008, december, och där är jag med som taktiskt instruktör och mental rådgivare. Har vart med runt laget sedan våren 2007 och det har fungerat utmärkt. För några dagar sedan "kryddades" det hela också med att jag efter VM i Tjeckien kommer att ta över som förbundskapten för Tyskland, och leda och utveckla dessa under jan 2009 - Jan 2011, något som kommer utveckla även mig mycket.
Att jobba med landslag är otroligt kul, och få förunnat.
Har ju jobbat med landslag innan mellan Nov 2002 - Juli 2006 (Holland) så jag vet ju förutsättningarna.


Förutom allt det jagnämnt ovan blir det en hel del gästinstruktörspass som tränare, där framför allt Fristad GOIF är föreningen som kommer att få mest av min tid, detta då de har valt att hyra in mig hela säsongen, vilket kommer bli fantastiskt kul. Kände redan en glädje när man rvar inhyrd under några pass föregående säsong med dessa.
Skall bli kul att få utveckla, utbilda och följa föreningen en hel säsong nu, och hoppas på att det skall ge goda resultat.


Jobbet på innebandygymnasiet kvarstår också och detta ser man med ett leende fram emot, skall bli hur kul som helst med en ny termin, ett nytt år och nya elever.


Hur kan man leva utan idrott ?

  

Med tanke på vad man sysslar med hela tiden egentligen så kan man ju undra vad man skulle ta sig till utan idrotten egentligen, VART SKULLE JAG LÄGGA TIDEN?

Sanningen är den att jag har inget svar på detta och jag tror att jag skulle bli otroligt rastlös utan någon sport på tv, arrangemang och engagemang i "real life" eller att bara få sitta och mata lite idrott via nätet.

(har till och med nu börjat spela idrottsspel på datan mellan varven, detta efter att blivit "ilurad" att börja spela FM av några ledare under ett summercamp jag jobbade på)

Hade inte idrott funnits från början så är det väl klart att man hade genomfört andra saker, då hade ju vetskapen om idrotten inte vart där, men tänk om de nu bara hade satts stopp för allt idrottande och det en dag bara hade stannat av.

Brrrrr.... Vilken hemsk tanke!

Tror att många hade "brutit samman" då och faktiskt så hade vi nog på jorden fått alldeles för många människor som så att säga fått "psykiska skador" på grund av att detta, något som jag är rätt övertygad om.


Ibland kan det väl vara ganska så skönt att slippa allt som har med sport att göra, men vad jag inte förstår är:
VAD GÖR DE MÄNNISKOR SOM ÄR TOTALT OINTRESSERADE AV IDROTT?

Känner att jag inte har ett riktigt bra svar på detta, och hade gärna spenderat en vecka eller några dagar ihop med någon som är totalt ointresserad för att faktiskt se hur en sådan "värld" ser ut.

Det hade vart kul att bara få reda på och kanske det faktiskt hade kunnat gett en mer än man tror.
Fast jag tror inte att jag verkligen kommer få uppleva detta någongång, detta då sport sport sport och åter sport finns runt mig 365 dagar om året och nästan 24 timmar om dygnet.


Märkligt är att för de flesta, mig själv inräknad, så verkar det inte spela någon riktig roll ens vilken sport eller vad för arrangemang eller idrott det handlar om, all skall bara "matas in" ,som något gott man äter och inte fått på länge.

Märkligt, men sant, eller nästan sorgligt men sant!


Själv så är jag speciellt glad när de stora fotbollsmästerskapen hålls och då sitter man som limmad framför "dumburken". Missar sällan en enda match under dessa mästerskap.

Så här ser annars mina TOPPAR av idrottsarrangemang ut:


1.       FOTBOLLS VM

2.       FOTBOLLS EM

3.       FRIIDROTTS VM

4.       SOMMAR OS


Räknar här inte in innebandyVM, detta då jag under de senaste åren har vart med som förbundskapten under dessa arrangemang, detta för Hollands herrlandslag, och befunnit mig på plats i "den heta zonen".
 Men visst är detta arrangemang också fantastiskt kul att följa "på avstånd".


Hur ser din, du läsare av bloggens, absoluta favoritarrangemang ut, vore kul att veta?


Och du, tänk på att utan idrott så skulle nog de mesta inte fungera i vårt samhälle, skönt att SPORT finns!

Fortsatt VARM, SKÖN, SPORTIG och TREVLIG sommar!


Kommentarer
Postat av: Calle

Visst vore det svårt att leva utan idrotten, håller med till 100 procent.

Här är min topplista på mästerkap/arrangemang:

1 Fotbolls-Vm

2 Wimbledon tennisen

3 Fotbolls-Em

4 Sommar-OS

5 Friidrottens Golden League galor

2008-07-24 @ 12:08:00
Postat av: Emma

Håller med att idrott är livet, eller nästan i alla fall.

1 - utan tvekan = Friidrottens alla tävlingar

2008-07-24 @ 12:59:39
Postat av: #77

Jasså, nu är det igång med skrivandet i bloggen igen, tack för det, äntligen något att läsa igen .... hehehehe ....

Bästa mästerkapet är klart Fotbolls - EM , grymt bra ju, alltid!

2008-07-24 @ 17:37:55
Postat av: Joakim

1 , Fotbolls VM

2 , OS hockeyn (när alla proffs får delta)

3 , Friidrotts VM

4 , VinterOS

2008-07-24 @ 23:40:53
Postat av: Boråsare

Heja heja heja Fotbolls-em , klart bäst, bättre än vm till och med.

2008-07-25 @ 13:48:26
Postat av: Gustafsson

Long time no see..



Det var ett tag sen vi sågs Micke, saknar dig

och våra fighter. Du är en av de idrottsledare

som jag högaktar... Hoppas vi ses i vinter...



// Martin Gustafsson

Marstrands IBK

2008-07-25 @ 21:40:04
URL: http://solviken.blogg.se/
Postat av: Till: Martin "G"

Tyvärr ses vi nog inte till hösten, detta då jag inte har ngt lag i de "större" ligorna i Göteborgstrakten längre. Blir mest fokus på distriktslag och landslag nu + alla gästtränarpass och föreläsningar i olika föreningar. /Micael Svensson

2008-07-26 @ 13:01:53
Postat av: Emil

Kul att du skriver fortfarane Micke, jag läser nästan varje ecka här inne!

Mina favoriter är:

1) Fotbolls-em

2) Fotbolls-vm

3) Innebandy-vm

2008-07-27 @ 00:13:47
Postat av: Mikael Berg

Attans. Du har en medalj mer från distriktslags-SM än mig då :-(



Fortsatt trevlig sommar :)

2008-07-27 @ 11:24:29
URL: http://www.mibbe.com
Postat av: Till: Mikael Berg

Tackar för sommarhälsningen Berg, hoppas allt är bra med dig! /Micael Svensson

2008-07-27 @ 17:49:18
Postat av: Schütte #22

Så här ser min lista ut:

1: SM-Finaler då MoDo lirar, inte mycekt som slår det :]

2: Fotbolls VM

3: Vinter OS (Ishockey)

4: Fotbolls EM

5: Svenska Superligan

2008-07-27 @ 21:15:21
Postat av: Kevin

Bästa: Fotboll - Championsleague

"Kuligast" = Strandfotboll



2008-07-30 @ 16:20:09
Postat av: David K

Störst (snyggast) av allt är att se Susanna Kallur högst på prispallen i OS.



Fotbolls VM är ju också ganska kul..:)

2008-08-01 @ 13:17:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0