DAGBOK FRÅN VM 2008, DEL IX


Torsdag 11 December :





TRÄNING I SPARTA ARENA

  

Då var det åter dags att sammanställa ytterligare en dag av VM för mig, och mitt Tyskland.


Startade dagen med att sova ända fram till klockan 10.28, vilket var skönt. Blir ju en del innebandy här nere så ibland behöver man faktiskt få den där lilla extra vilan, detta för att kunna ladda batterierna inför kommande händelser.


Tog en morgonpromenad ute i Prag och kunde konstatera att nästan samtliga spelare begett sig ut i de centrala delarna av Prag, mötte en efter en ute på gatan.

Det andra landslaget, Singapore, vilka också bor på samma hotell, hade även de lämnat sina rum något tidigare än mig och dessa gjorde i sin tur en sightseeingtur i staden.


Under lunchen var det inte många som dök upp, detta då de flesta bestämt sig för att äta ute på stan. Vi var endast 3 ledare och 5 spelare på plats av sammanlagt i normala fall 26 stycken.

Fast då fick man ju och andra sidan en lugnare lunch denna gång, vilket inte heller var helt fel.



Efter maten satte jag mig ner i hotellets lobby, surfade runt lite på internet och pratade lite med lite innebandyfolk på internet. Skönt att se, och följa, även hur det går för sin hemmastad och innebandyn där.

Håller tummarna lite extra för hemorten i deras nästa match, vilken är en viktig sådan.



Senare under eftermiddagen så var det dags att bege sig till Sparta Arena för att testa underlaget och genomföra ett träningspass i nästkommande matcharena.


Hallen var mycket bra och det skall bli hur kul som helst att spela semifinal i den imorgon, detta mot USA.

Ser verkligen fram emot det!


Innan träningen startade kunde vi åter konstatera att det Polska laget spionerade lite på oss, precis som vanligt, har blivit en vanlig företeelse här nere.

Lagt som själva har uttalat sig hela tiden hur bra de är, hur enkelt de ska spela hem allt och vilka bra spelare de har. Fast med tanke på allt spioneri och övervakning av våra träningar och matcher så undrar man egentligen om det är så säkra på guld som de verkar.

 Tycker det mer känns som att det ligger lite nervositet över laget än 100 procentig fokusering och koncentration.


Idag bestämde vi oss dock för att köra ut de två ledarna från Polen ur hallen, detta eftersom vi skulle jobba en hel del med fasta situationer och defensiva positionstagningar.

Något vi helt och hållet inte ville visa upp för våra förmodade final kombattanter redan nu.

De såg förresten inte alldeles för glada ut när vår förbundskapten bad dem lämna hallen.




KNIVAR, BATONGER OCH ELCHOCKPISTOLER

  


Efter hemkomsten från träningen tog vi ett taktikmöte och sedan släppte vi iväg spelarna på liten kvällsvandring i staden igen.

Jag själv begav mig till den "japanska marknaden" för att se om jag hittade några julklappar där.

Lite skillnad var det i jämförelse med de helgmarknader man vart på i Sverige, här såldes nämligen allt olagligt som man kan tänka sig i vapenväg.

En försäljare försökte sälja batonger, "ramboknivar" samurajsvärd och gevär till mig medan till och med en annan visade att han hade ett par elchockpistoler till salu.

Detta hade aldrig förekommit i Sverige.

Man kan egentligen undra varför det är lagligt att sälja sådant här nere, inte speciellt svårt i alla fall för personer som vill bruka våld att hitta vapen.

Såg till och med kaststjärnor och knogjärn med vassa piggar på vid ett bord på samma marknad.



PRUTANDE I MASSOR

  

Att man inte bara kunde finna billiga varor som skor och jackor på marknaden fick vi också erfara. Prutningarna som man gjorde kan man också så här i efterhand nästan skämmas över.

Bröderna Holtz (Kristian och Fredrik) prutade ner var sin resväska med lås, på hjul, till 400 Tjeckiska crona, vilket om vi förstått kursen rätt motsvarar ca 180 svenska kronor.

Snacka om billiga resväskor!


Själv blev det prutning av en stor badhandduk med spindelmannen motiv till min son.

Priset på denna låg först på hela 450 Tjeckiska crona, vilket jag direkt visade att jag definitivt aldrig tänkt betala. Ju mer jag skruvade på mig ju billigare blev badhandduken, och tillslut så lade jag fram 100 Tjeckiska crona till försäljaren, vilket såg allmänt sur ut. Han tog dock emot dessa pengar och jag gick ifrån marknaden med en badhandduk rikare.

Ett kap för mig även om man samtidigt skäms lite över sin prutning.

Fast det är ju så det funkar här nere på dessa marknader så det är bara att "köpa situationen".


 Kvällsmiddagen som precis tagit slut innefattade lite stekt potatis och någon grönsaksröra, vilket så klart inte drog ner applåder från spelarna. Många försvann rätt fort från bordet och om jag känner dessa rätt så sitter de väl på McDonalds just nu, vilket bara ligger ca 100 meter från hotellet.


Senare i kväll blir det lite taktiksnack i matchformationerna, där min roll blir den taktiska informationen i defensiva spelet samt moment i ett eventuellt spel 6-5 eller 6-4, om nu denna situation skulle uppkomma.


Så jag avslutar dagen med att säga:

Ha en bra kväll där hemma i Sverige!


Imorgon får ni följa Tysklands match i semifinalen mot USA på webbTV, detta på adressen:

http://florbal.ct24.cz/
KLICKA ER SEDAN VIDARE PÅ LIVE MATCHES TILL HÖGER PÅ SIDAN.

Imorgon hoppas vi nämligen på en bra match och ett avancemang till Final.

"Jenkarna" skall få smaka på Tysk taktisk "dynamit" och snabba spelvändningar!



/Micael Svensson


Kommentarer
Postat av: Jonas A

Skall se matchen imon, lycka till mot USA!

2008-12-11 @ 20:45:43
Postat av: #77

Se till att besegra jenksen nu, detta så vi får se er i finalen! Jobba hårt och sätt till i närkamperna!

2008-12-11 @ 21:34:07
Postat av: Lizzie

"Eye of the tiger" imorgon Mickemannen. VINKA i webbtv, jag ser matchen!

2008-12-11 @ 23:01:08
Postat av: Andreas

Jobba hårt nu i semifinalen och coacha på det fantastiska sätt som jag bara upplevt att du kan, små viktiga och vägvinnande detaljer. Tyskland har stor nytta av dig och tror att du leder dem mot en final, STORT LYCKA TILL.

2008-12-12 @ 00:34:11
Postat av: Oskar

Lycka till mot USA

2008-12-12 @ 11:06:14
Postat av: Jenny Oskarsson

Lycka till i semifinalen, HEJA TYSKLAND!

2008-12-12 @ 12:22:45
Postat av: Kalle

Krossa staterna nu för fan, kom igen. Vill se er i en final i o2 arena i Prag.

2008-12-12 @ 13:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0