DAGBOK FRÅN VM 2008, DEL III

Fredag 5 December 2008 :



POLACKERNA SPIONERADE

  

Idag upp klockan 07.42 för lite dusch, en dusch som jag förresten måste ranka som den segaste duschen jag någonsin duschat i. Strålen var hur dålig som helst, vattentrycket bedrövligt och regleringen av värme och kyla funkade väl så där bra. Fanns inget riktigt mellanläge utan var det inte svinvarmt så var det alldeles för kallt.

Bestämde mig dock för att ta det svinvarma och vänja mig efter ett tag.

Beslöt mig också för att inte ta något schampo i håret  idag eftersom det förmodligen skulle ta mellan 10-15 minuter att skölja ur.

Fick vänta till imorgon i stället, detta  då jag ser till att kliva upp och in i duschen lite tidigare!


Efter duschen var det frukost och sedan avresa mot CEZ Arena för fotografering, inskrivning och mottagande av våra så kallade access cards, detta så vi kan röra oss i de olika stängda zonerna under VM, och sedan blev det ett enkelt träningspass.


Träningspasset byggde mycket på power-play, något som jag var delaktig i, då jag i början fick PP gruppen på en sida att jobba lite extra med.

Vi fick in några bra rörelser, flera bra positionsförändringar, några inövade insläpp samt styrande pointbyte till styrande spel bakom mål och ute vid kanterna.


Kändes också när vi spelade som att alla moment satt riktigt bra, detta då power-play formationen satte mål på varje 2 minutare vi spelade, starkt och skönt att se!

Efter ett tag bröt vi power-play spelet och spelarna började fundera på varför.

Jag samlade då ihop gruppen och berättade för dem att det sedan några minuter tillbaka sitter 2 coacher från Polen på läktaren, och att det var därför vi bröt.

Detta tyckte spelarna då var bra och i stället började vi fokuserade på spelutvecklingsdelen.


Vi spelade på i 3 formationer, med avlastningsspelare i den tredje linan, och när sedan de 2 polska ledarna efter ett tag lämnade läktaren satte jag igång med att framförallt styra andra formationens offensiva rörelser och uppspelsmoment.

Vi ändrade en del i inspelen framför mål, nerspelen i hörnet och la in 2 specialuppspel som vi kan ha nytta av under gruppspelet eller resten av VM.



TAKTISK COACH UNDER VM

  

Vid 11.15 var det lagbildsfotografering i mediezonen och där fick man även svara på 2 frågor till en nyfiken innebandyjournalist, vilken sa att han hört mig tala svenska.

Jag berättade att jag inte var ensam svensk i laget utan att det även fanns en del spelare vilka hämtats från Svenska ligor, något som han visade sig redan veta om. Dock hade han ingen koll på att Tyskland också nu hade en svensk coach.

Jag svarade att jag funnits med i staben ett tag nu och att min roll är att styra de taktiska momenten i laget och att detta också är det jag kommer att jobba mest med under VM i Tjeckien.

Han tackade för svaren och försvann, detta innan jag ens han fråga vart eller till vad han skulle ha dem. Kanske de dyker upp när man minst anar det!


11.45 satt vi åter i vår buss, och nu när man också hade programmet framför sig, kunde man konstatera att det kommer att bli en del bussturer under detta VM.

Hemma på hotellet igen blev det sedan mat, något som jag vart mest orolig för att de inte riktigt skulle klara av att hantera på ett bra sätt här nere under VM. Framförallt då inte mat under så lång tid, och bra mat för spelare, vilka spelar ca 1 match varje dag under lite mer än en veckas tid, det tär ju på kroppen en del.

Men maten har överraskat mig än så länge, hotellet ordnar det perfekt och spelarna känner också att det funkar bra!


Vilan som sedan kom kändes skön. Satte då på datorn på mitt rum, spelade lite musik samt slängde ner huvudet på kudden en stund. En del spelare valde i stället stadsvandring i Ostrava i stället för vilan, vilket man själv så här i efterhand kanske också skulle gjort. Men det är lätt att vara efterklok.


 Ett par timmar senare hade vi "tactical meeting" där vi i ledarstaben berättade våra tankar och idéer om morgondagen.

Här blev min uppgift att berätta lite om Stor Britanniens lag, deras spelarmaterial, deras starka och svaga sidor samt hur våra olika formationer borde bemöta dem samt spela under morgondagen.

Alla lyssnade intensiv och det var kul att se hur laddade spelarna nu var, det gjorde att man tände till lite extra själv också.


Spelarna fick efter detta gå ut i de formationer de var tänkta att spela i under morgondagen och diskutera sina idéer, sina olika spelmoment och hur de såg på de saker vi talade om. Som taktisk ledare lyssnade jag runt lite också och kom med en hel del synpunkter på olika saker som kom upp.

Fasta situationer var även en del av denna "taktiska tid" som spelarna ägnade sig en del åt.



Under kvällen åt vi en gemensam måltid och sedan var det redan dags för spelarna att "varva ner" och komma till ro, en öppningsmatch i VM väntade ju imorgon, med matchstart 10.10.

Några minuter efter 20.00 tiden så var det faktiskt redan ganska tyst på hotellet, och då drog även jag mig till mitt rum. Jag slappnade av lite extra genom att kolla lite mail på min dator, lyssna på lite musik och sedan tandborstning.


Vid 20.20 tiden kändes det sedan som att det var dags för att släcka lampan, vilket jag också då gjorde.

Så var åter en dag under VM i Tjeckien 2008 över, fast nu med laddning mot morgondagens öppningsmatch mot Stor Britannien som nästa stora sak här nere.
Dags att stå i "hetluften" igen med andra ord, men grymt vad kul det är, det är verkligen detta man lever en del för!



/Micael Svensson


Kommentarer
Postat av: Lizzie

Lycka till imorgon, och spöa upp britterna duktigt mycket!

2008-12-05 @ 21:24:02
Postat av: #77

hehehe...kul det där med duschen...hehehe ... lycka till imon

2008-12-05 @ 22:01:48
Postat av: Swedberg

Lycka till nu!!

2008-12-05 @ 23:20:56
Postat av: Anders F

Såg att ni daskade dit GB med hela 25-5, sjukt resultat!

2008-12-06 @ 14:41:17
Postat av: Emma

Kul att kunna följa er extra genom din blogg, kör hårt nu!

2008-12-06 @ 15:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0