DAGBOK FRÅN VM 2008, DEL I

   

Onsdag 3 december 2008 :




ÄNTLIGEN PÅ PLATS I VM STADEN

  

Klockan ringde imorse, onsdag 3 December 04.35, ofattbart hur segt det var, och ändå kändes det direkt att det nu var något extra på gång.
Dagen innan hade jag besökt Alléhallen i Vara för att gästträna 2 ungdomslag, göra ledarobservationer samt både gästträna och tala om mentalt tänkande för föreningens herrlag, vilket var extra roligt.
Föreningen mottar mina idéer och tankar fullt ut och det är riktigt kul att se dem utvecklas i och med detta.
Självklart så gläds man med alla föreningar man är ute och föreläser och gästinstruerar för, men känslan i Alléhallen igår var riktigt bra och något som gladde mig mycket innan jag åkte hem och laddade inför VM 2008 i Tjeckien.



Att jag hade, åter igen, gjort som vanligt, inte packat en enda sak kvällen före avresan, stressade mig något, och det fick som vanligt bli tidigt på morgonen som all packning skedde.
Underligt man alltid sätter sig i denna situation, resa ut och resa in, oavsett vart resorna går, och oavsett om det har med semester eller idrott att göra.

Det där kommer nog aldrig förändras!



Resan till Landvetter var smidigt som alltid och sedan 5 år tillbaka så är det Ödenäs Taxi som står för turerna fram och tillbaka, när jag skall på olika landslagsuppdrag. Det är ett mycket pålitligt och trevligt taxibolag.



Lite nervös var man innan man skulle till att lyfta på morgonen, detta då jag dagen innan hört att det skulle komma turbulenta vindar samt en del snö, men ack vad fel jag fick, vädret var i stället helt fantastiskt.
Fick se en underbar sol stiga ovan molnen och där ovanför molntäcket så var det näst intill helt vindstilla. I sådana situationer är det ingen fara att flyga, snarare tvärtom, helt fantastiskt!

Somnade till efter ett tag och vaknade av att det ryckte till lite extra, landningen var redan avklarad, 09.15 stod jag på flygplatsen i Prag med mitt bagage i handen.
Nu var man äntligen på plats i VM staden, något man sett fram emot och laddat för sedan kontraktet med Tysklands herrlandslag blev klart i februari 2007.



09.45 checkade jag in på mitt Hotell och tog en dusch, vilket var hur skönt som helst.
Redan efter duschen och ombytet till Unihoc kläder så kunde jag inse att rummet var i en enda stor "kaos", kan förstå de som under åren tyckt att jag sprider saker runt mig, och som "tvingats" att bo med mig under alla årens landslagsläger, distriktsläger, utlandsresor med mera har blivit lite irriterade över detta. Men det är nog ytterligare en sak som tyvärr blir svår att förändra. Ordningssinnet är väl kanske inte mitt starkaste vapen.
Nu börjar man ju ändå äntligen inse vilken röra man har, och kanske det alltid är något i alla fall.




BEHANDLAD SOM EN KUNG


  

Efter en långpromenad i området, Nebusice, där jag bor första natten, innan det bär av till Ostrava med tåg imorgon, så började tröttheten komma smygande. Var dags att lägga sig ner och vila lite i sängen på hotellet, vilket så småningom utmynnade i en lite längre sömn, dock en välbehövlig sådan.
Vilan gjorde att jag för första gången på länge kände när jag vaknade att jag var utvilad, avstressad och lugn.

Efter vilan blev det en enkel pastamåltid på hotellrestaurangen, långt samtal i foajén med den "övertrevliga" hotellpersonalen, vilken näst intill behandlade en som en kung sedan man checkade in under morgontimmarna.
Vilken service och vilken attityd, snacka om servicemänniskor.

Det välkomnandet och den trevligheten har jag inte upplevt någon annanstans under alla mina resor under åren, viken känsla!


Nere i foajén i ett avgränsat område var det sedan dags att svara på lite frågor om VM, Sverige, Tysklands landslag, vem Mr Svensson (som de kallade mig på hotellet) är, innebandyns framtid med mer.
Var kul att sitta och svara på de frågor och funderingar som kom upp samt att berätta lite om hur mina tankar och funderingar kring VM var och hur jag framförallt tror att innebandyns framtid ser ut, och även i Tjeckien.

Var givande att avsluta kvällen på ett sådant här sätt!

Efter detta var det sängdags, imorgon väntade ju resa till Prags tågstation och för att där möta upp den Tyska spelartruppen, och en hel del andra landslag, vilka skall med den första tågtrippen till Ostrava, detta med det så kallad VM-tåget, ett kul moment att se hur detta fungerar.



Jag tog ett djupt andetag, slöt ögonen, njöt av att kunna konstatera att jag nu gjorde mitt 3 VM som landslagscoach (blir ju även ett 4:e då jag efter VM i Tjeckien tar över Tysklands herrlandslag, som förbundskapten), dock inte som förbundskapten denna gång utan som taktisk coach och mental rådgivare, något som ändå hittills visat sig i stort sett vara samma sak som att styra helt och hållet över lagets spelutveckling.


Tillslut somnade jag och natten hade lagt sig över vackra Prag, en av VM städerna anno 2008.



/ Micael Svensson


Kommentarer
Postat av: Lizzie

Lycka till nu Mikael i vm. Ska följa dig här via bloggen. Kul att läa lite text om vm.

2008-12-04 @ 13:02:14
Postat av: #77

Ha det bra i Tjeckien och lycka till!

2008-12-04 @ 21:17:01
Postat av: Andreas

Ska följa din blogg nu under vm, lycka till med allt!

2008-12-04 @ 22:26:25
Postat av: "Lollo" #19

Ha sååååå kul i vm mickemannen!

2008-12-05 @ 00:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0