GULD i Nations Cup i Tyskland

  

Då var man hemma igen, på Svensk mark, och detta samma dag som man firar sin 35:e födelsedag.


Efter att ha spenderat helgen i Tyska Wernigerode, detta för Nations Cup, så var det skönt att få sätta sig ner vid datorn, ta ett glas riktig Coca Cola (Colan i sporthallen smakade skit!) med is och bara njuta av segern i turneringen i Tyskland och sin egen födelsedag.


Att Tyskland skulle mäkta med, under helgen, att slå Slovenien och Polen var ganska klart men att vi skulle lyckas att besegra Schweiz U-19 landslag trodde nog inte många.


Efter att ha suttit i hallen och scoutat Schweiz i deras match mot Slovenien, detta medan spelarna i Tyska herrlandslaget var och besökte Borgmästaren i Wernigerode, så tyckte jag att jag fått med mig mycket taktiska delar till finalmatchen, vilken skulle gå av stapeln under söndagsförmiddagen.


Finalen mot Schweiz var en riktig kanonmatch av Tyskland, och detta borde nog ses som en av landets bästa matcher genom tiderna. Vet att Tyskland spelat jämt med Danmark långt tillbaka i tiden, vid ett tillfälle, samt att laget gjorde en bra insats mot Sverige i VM senast. Fast vinsten mot Schweiz U-19 landslag måste vara en av de bästa vinsterna under senaste åren för landslaget.
Denna vinst och helg gav mig samtidigt en underbar känsla eftersom jag precis börjat mitt arbete på allvar med Tyskland och dess landslag.
Hoppas att ledningen i det Tyska förbundet nu också ser att jag verkligen försöker få "fason på" det taktiska delarna i landslaget och låter mig vara kvar. Känslan för Tyskland är stor just nu!


Att potentialen finns i landslaget betvivlar jag inte, och detta har stärkt mig ännu mer efter helgen. Laget har en stor potential att vara med och slåss om ädla platser i framtiden, och platserna 5-7 ser jag inte som omöjliga, snarare tvärtom. Laget behöver dock få några saker att fungera bättre innan dessa bitar faller på plats, fast med rätt hjälp och utveckling av följande delar kan, som sagt, detta landslag nå långt:


*         Rätt formning av laget

*         Rätt utveckling inom det taktiska spelet

*         Rätt individuella spelarutveckling

*         Rätt ledning runt laget

*         Rätt stöd och sponsring för landslaget




Nationalidoler i Wernigerode

  

Att Nations Cup lades i Tyska Wernigerode förstår man nu i efterhand. En gammal DDR ort med mycket innebandypopularitet där draget runt innebandymatcherna var fantastisk, vilken inramning.

Alltid mellan 300-500 personer på läktarna, underbar supporterdel med trummor och visselpipor, inmarscher likt champions league i fotboll, pausunderhållning med innebandyspel av småbarn eller uppträdande av stadens cheerleadersgrupp samt autografskrivningsjakt med mera.


Landslaget var som nationalhjältar i staden och innan uppvärmning inför match var det nästan så att spelarna fick hålla sig i omklädningsrummet, det var för stort tryck i hallen när spelarna gick ut i den och då strömmade autografjagande ungdomar i stora massor till.

Två tjejer till och med började gråta efter det att det blivit fotograferade och fått Tysklands spelare Andreas Gahlerts autograf.


Wernigerode kanske skall jämföras med Varberg där innebandyn i Sverige är "gudabenådande" stor.

Med den beskrivningen så fattar ni säkert vad jag menar med att de Tyska landslagsspelarna är nationalidoler i staden Wernigerode.


Arrangemanget och allt runt om skall ha en STOR eloge, Martin Vordank för sitt jobb, en person jag bara kan bock och buga för då han skapade ett fantastiskt upplägg, detta hade verkligen inte jag räknat med när klev på Stena Line färjan till Kiel under torsdagen. men jag kan bara avsluta att säga att orten Wernigerode är orten för mig om jag någongång i mitt liv skulle få för mig att flytta till Tyskland!



Smälta intrycken och sammanställa de taktiska

  

Nu skall jag ta det lugnt några dagar med innebandy och, även om det är min födelsedag idag (28 april), så skall jag bara sammanställa det sista av mina taktiska funderingar kring landslaget innan jag lägger detta på "is".

Innebandy är fantastiskt kul, och efter helgen är jag mer motiverad än någonsin. Har haft en underbar vår med distriktslags SM-brons, tillfrågningar från elitsatsande klubbar i Sverige som tränare och ett guld med Tyskland i Nations Cup, vad mer kan jag begära just nu.

Så bara att luta sig tillbaka, njuta, andas in den underbara sommarluften och gömma innebandyklubborna och coachtavlorna för några dagar.



Missade förresten en sak, det Norska domarparet:


Kim-Alexander Hofgaard Jørstad, Rune Ali Zouhar


Dessa gjorde ett STORT intryck på mig under Nations Cup, och de gjorde inte en enda dålig match under hela helgen. Med facit i hand så kan jag faktiskt heller inte minnas att de gjort detta i de VM matcher jag haft detta par heller, detta under min tid som förbundskapten för det Holländska landslaget.
Underbara killar att ha som "chefer på banan".




Nedan följer matchfakta från Tysklands matcher under Nations Cup i Wernigerode 2008:


 FINAL:


Deutschland - U19 Schweiz   9-6


Periodsiffror: 2-2 , 4-4, 3-0


Skottstatistik:  39-31 (12-8, 14-16, 13-7)

0:1 - (04:53) - Nino Wälti (Olivier Hirschi)
1:1 - (09:24) - Manuel Mucha (Dominic Mucha)
1:2 - (13:29) - Gianluca Lutz
2:2 - (17:18) - Kristian Holtz (Frederik Holtz)
2:3 - (20:30) - Nino Wälti (Kevin Steffen)
3:3 - (20:44) - Filip Wicher (Kristian Holtz)
3:4 - (25:31) - Nino Wälti (Kevin Steffen)
4:4 - (31:07) - Peter Dietel (Tim Hoidis)
5:4 - (33:11) - Dominic Mucha (Kristian Holtz)  (5-4)
5:5 - (34:52) - Patrick Vetsch   (4-5)
5:6 - (36:15) - Kevin Steffen (Patrick Vetsch)  (4-5)
6:6 - (38:56) - Frederik Holtz (Kristian Holtz)
7:6 - (41:17) - Magnus Gaude (Kristian Holtz)
8:6 - (47:37) - Frederik Holtz (Magnus Gaude)  (5-4)
9:6 - (57:47) - Joel Gysin (Manuel Mucha)



MATCH 2:


Deutschland - Polen 5-4


Periodsiffror: 2-0 , 1-3 , 2-1


Skottstatistik:  38-29 (13-5 , 11-13 , 14-11)

1:0 - 06:05 Fredrik Holtz (Magnus Gaude)
2:0 - 06:47 Dominic Mucha (Manuel Mucha)
3:0 - 23:29 Fredrik Holtz (Andreas Gahlert)  (5-4)
3:1 - 23:54 Piotr Kostela (Andrzes Kaszkiel)
3:2 - 37:01 Piotr Kostela
3:3 - 38:49 Michal Dziurdzik (Adrian Bochenski)
4:3 - 40:56 Manuel Mucha (Fredrik Holtz)  (5-4)
5:3 - 57:55 Fredrik Holtz (Martin Müller)
5:4 - 59:52 Lukasz Adamczak (Artur Kasperek)



MATCH 1:


Deutschland - Slowenien 18-3


Periodsiffror: 4-0 , 5-1 , 9-2


Skottstatistik:  54-24  ( 19-8 , 13-9 , 22-7 )

1:0 - 7:16 - Kristian Holtz - Frederik Holtz
2:0 - 8:54 - Magnus Gaude - Martin Müller
3:0 - 11:48 - Manuel Mucha - Domenic Mucha 
4:0 - 14:32 - Dominic Mucha - Frederik Holtz  (5-4)
5:0 - 24:04 - Frederik Holtz - Domenic Mucha  (5-4)
6:0 - 26:36 - Dominic Mucha - Andreas Gahlert
7:0
- 29:07 - Dominic Mucha - Andreas Gahlert
8:0 - 29:26 - Frederik Holtz - Martin Müller
9:0 - 33:59 - Frederik Holtz - Magnus Gaude  (5-4)
9:1
- 39:41 - Damir Dzatic
10:1 - 42:53 - Dominic Mucha
11:1 - 45:30 - Frederik Holtz (S T R A F F S L A G )
12:1 - 46:28 - Dominic Mucha - Frederik Holtz  (5-4)
12:2 - 49:14 - Luka Casar - Urs Brandenberger
13:2 - 50:24 - Christian Fritsche
14:2 - 51:50 - Frederik Holtz
15:2 - 53:03 - Dominic Mucha - Andreas Gahlert
16:2 - 54:26 - Frederik Holtz - Kristian Holtz  (5-4)
16:3 - 58:16 - Miran Likar - Tomaz Triler
17:3 - 59:43 - Andreas Gahlert - Daniel Mallwitz
18:3
- 59:56 - Martin Müller - Frederik Holtz


Kommentarer
Postat av: Segervrål (Matte)

F*n va häftigt att ni slog Schweiz U-19, sjukt bra ju! du gör en stor nytta i Tyskland ser jag, först Holland och nu Tyskland, Europa är ditt näste. Fortsätt att göra succe i Europa min herre!

2008-04-28 @ 15:05:11
Postat av: Thanks Mika

Thanks Mika for a great tournament!

2008-04-28 @ 18:50:51
Postat av: #77

Härligt jobbat Micke, ser att du tar Tyskland till oanade höjder också, bra jobbat! Lycka till även nästa samling!

2008-04-28 @ 19:45:33
Postat av: Kalle

Bra resultat, håller med dig att du kan njuta av din vår, du har gjort det du ska och lite till.

2008-04-29 @ 12:10:33
Postat av: MAIS

HOLTZ ÄR KUNG

2008-05-06 @ 14:57:46
Postat av: Katta

GRATTIZZZZZZZZZZZZZ

2008-05-15 @ 20:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0