VM SYDAFRIKA 2010: Summering av sommarens VM, DEL 1



VM Sydafrika 2010: Summering av sommaren VM


Efter massor utav eftersnack, tankar, funderingar och ”hårda” diskussioner med olika fotbollsfantaster, fotbollsnördar eller bara ”VM-intressenter” så är det väl dags för mig att skriva ner mina egna ”utvärderingar” utav fotbolls-VM.


Detta gör jag i en VM Sydafrika summering i TRE delar, vilka kommer i tät följd här på bloggen.
Några textdelar kanske verkar lite konstiga ibland, men det kan i så fall bero på att jag INTE komemr att kontrolläsa någon av de VM texter som skrivs i dessa tre delar. Det får helt enkelt rulla som de rullar!


Som kallad ”innebandynörd” är det kanske inte många där ute som vet att fotboll utan tvekan är ett annat mycket stort intresse.
Har koll på många ligor som inte ens den fotbollstokiga har en aning om, eller som den insatte inte ens visste fanns.
Det vet ni som haft samtal med mig och även ni som lyckats höja era spelkonton där jag tipsat om matcher från lite ”annorlunda serier” än det som ni kanske normalt spelat på.
Så kallade enkla pengar att tjäna på dessa serier och matcher.

VM blev i sin tur denna gång en ren guldgruva och den sammanlagda vinsten från årets VM uppgick till inte mindre än 49.886 kronor, vilket känns skönt att ha kunnat spela in.
Storvinsterna kom främst på Uruguay, Mexico, hörnstatistiken, varningar på speciella spelare samt spelare till att göra mål utanför straffområdet.
Kändes som att på vissa utav dessa var det mer eller mindre ”garanterade pengar”. Ett lätt byte med andra ord.


Något som det snackats mycket om under VM , och som vi både har sett men framförallt HÖRT är den så kallade Vuvuzelan.
Många har haft synpunkter på detta och klart att det ibland under matcherna kan vara lite irriterande för så väl tv-tittare som spelare, ledare och domare.
Fast jag försökte se det som att det faktiskt var en sak utav den afrikanska fotbollen och att det i stället faktiskt också fanns en tjusning i det hela.
Visst, om sanningen skall fram, så klagade man väl en och annan gång på dessa Vuvuzelas också, men anser ändå att det hör till kontinentens fotbollsfolk.


Finalen i VM var jag nästan säker på ett tag skulle gå till straffar, och på så vis bli den tredje VM finalen som fått avgöras på detta sätt.
1994, då Sverige tog det oväntade bronset, avgjordes ju finalen på straffar, om någon nu minns detta?
Tror att det största minnet faktiskt ligger på straffavgörandet mot Rumänien mer än Sveriges bronsmatch eller finalen mellan Brasilien och Italien. En final som för övrigt spelades på en underbar arena, Pasadena i USA. Brasilien vann till slut straffsparksavgörandet över Italien med 3-2 och var åter världsmästare.


Föregående VM, 2006, fick Italien sin revansch för straffmissen i finalen 1994, detta då man själva i stället fick avgöra mot Frankrike med det sammanlagda resultatet 5-3.


Tänkte nu göra så att jag tar mig igenom grupp för grupp i VM, och de lag som ingick i dessa, på så vis får man med en kommentar om varje land som deltog. Skall även försöka att krydda detta med lite egna tankar om framtiden, lite spelarfunderingar med mera.

Bara att hålla till godo!


DEL 1

GRUPP A:

SYDARFIKA

Värdnationen ville nog mer än vad man egentligen kanske kunde vänta sig, i alla fall ansåg jag det. Hade tippat laget sist i gruppen innan VM, och gjorde väl ungefär så bra ifrån sig som jag trott.
Visst är det synd när inte en hemmanation tar sig vidare till ett VM-slutspel, men detta kändes ju faktiskt inte ens nära.

Med massor utav äldre spelare i landslaget undrar man om det verkligen blir något mer VM för Sydafrika, om så lär det nog i alla fall dröja.

Spelare som Tshabalala (hur nu detta stavas…..) lär väl spela i någon av ligorna i Europa till hösten, det är jag ganska säker på.
Framtiden ser annars inte så ljus ut, de flesta spelare är gamla och kanske inte ens aktuella för Afrikanska mästerskapet, vilket för övrigt också kommer att spelas i Sydafrika nästa gång.

En spelare att hålla koll på skall väl kanske vara en Sydafrikan som spelar i Holländska ligan, Bernhard Parker. Forwarden från Twente gör mycket oväntade saker och liknar lite den gamle profilen Benni Mccarthy när denna började blomma ut på allvar.

 

MEXICO

Har alltid tyckt om deras sätt att spela fotboll, mycket ”tuta och köra” framåt i banan, vilket självklart också ofta blivit deras fall tyvärr.
Mellan varven så kommer det fram fantastiska fotbollsspelare från Mexico och minns, om jag ser tillbaka, gör jag bland annat underbart fotbollsskickliga Hugo Sanschez och skottvillige anfallaren Manuel Negrete. Dessa två var fantastiska att kika på ute på fotbollsplanen.

Nu mera anser jag att det är Giovani Dos Santos som härskar, och detta endast 21 år gammal. Tyvärr så är problemet att han alltid är bra i landslaget men ofta har problem med sitt spel i klubbarna han spelat i. Just nu spelar han i Turkiska ligan och Galatasaray.

Javier Hernandez
, också han 21 år gammal, fick vi i mitt tycke se alldeles för lite utav under VM. Har följt hans utveckling de sista 3 åren och den är ofantligt bra. Tycker att han är en striker av riktigt hög klass, och framförallt alltid pålitlig med sitt målskytte. Denna kille skall man verkligen ha koll på i framtiden.

 

URUGUAY

Min absoluta favorit innan VM. Visst så trodde jag inte i ärlighetens namn att laget skulle kunna vinna VM i Sydafrika, men tipset på att de både skulle ta sig vidare ifrån gruppspelet och spela till sig minst en semifinal gjorde att ”plånboken växte”. Chansningen med att laget skulle vinna VM gick sedan inte helt hem, men hade det gjort detta hade man nästan vart miljonär (Nej, skojade bara! Dock hade det ramlat in nästan 200.000, vilket inte hade gjort ont alls!).

Höga odds var det, men ansåg att det kanske var dags för det fantastiska lilla landet i Sydamerika, vilka producerar underbara fotbollsspelare på löpande band.



Uruguay under Copa America 


Diego Forlan
får väl anses som en utav de viktigaste spelarna i VM för sitt landslag. Den som inte håller med om detta skall nog sluta kolla på fotboll och förmodligen aldrig mer ha en åsikt om det heller.

Uruguay har många riktigt bra spelare, men även om många utav de äldre killarna, med Forlan i spetsen, kommer att lägga skorna på hyllan nästa VM, så finns ändå ungdomar som blivit ”fotbollsmän”.

Lodeiro
(Ajax) kommer att gå framåt ännu mer, och med tryggheten han fått i Ajax, på grund utav att också landslagskompisen Luis Suarez även spelar där, kommer ge han en ännu större framtid än den han själv kanske tror.
Detta även om jag kanske tror att just ovan nämnda Suarez inte blir kvar i Ajax mer än ett år till.
Edinson Cavani lär heller inte behöva oroa sig över framtiden. Hans efternamn tror jag inte kommer pryda Palermos tröjor kommande säsong, utan absolut något större lag.

 
FRANKRIKE

Orkar egentligen inte med detta land längre och allt som surras runt detta. Hur man ens kunde välja att ha kvar patetiska Domenech, vilken bara gör tvärtemot vad alla andra tycker (verkar ha blivit en grej för honom), anser jag var ett dåligt beslut. Han var ju redan mer eller mindre ovän med halva truppen när laget tog flyget till Sydafrika.
Tipset för mig var inget annat än att de skulle missa slutspelet.

Stjärnan nästa VM eller i EM kanske kan bli anfallsspjutet Karim Benzema, vilken nog hade behövts i Sydafrika på planen med ärligt talat.

Tror att Benzema och Cissokho kommer få lyfta Frankrike i framtiden, men man skall också hålla ett extra öga på spelaren Andre-Pierre Gignac i Toulouse, han tror jag kommer att gå en fin framtid till mötes.


GRUPP B

 

ARGENTINA

Messi,  Tevez , Agüero, Milito
och Veron i all ära, men den som fick mest uppmärksamhet (som vanligt!) och som lät sig synas var så klart den genom tiderna absolut bästa fotbollsspelaren någonsin, enligt mig, var så klart tränaren Diego Armando Maradona.
Maradona som fortfarande efter sina underbara fotbollsår är kung i VM 1986, Gud i Napoli (efter sina underbara fotbollsår i klubben) och alltid ihågkommen för sina fantastiska mål (samt också då ”Guds hands-målet”!).

vad denna mardonna sysslat med utanför sitt fotbollsliv hinner vi inte ta upp här, det verkar vara en hel livsstory på si sådär 3000-4000 sidor.




Diego Armando Maradona i olika "skepnader" och situationer.



Trodde kanske att laget skulle gå lite längre, och att de till och med hade chans att vinna VM. Men årets VM var tufft och Argentina fick till slut känna på ”det Tyska maskineriet”, och där tog VM slut denna gång.

Ett landslag med massor utav unga och säkert riktigt hungriga spelare i, vilka vill fortsätta så pass länge att de kanske spelar både 1-2 VM till.
”22-årsligan” som jag kallar dem lär vilja vara med när det smäller igen 2014 i Brasilien, och Messi, Higuain, Angel De Maria, Agüero och Nicolas Otamendi lär väl alla finnas med på planen då tror jag.

 

NIGERIA

Var väl en utav de få i min omgivning som inte alls trodde på dem. Trodde till och med att Lagerbäck skulle få kicken innan VM, och bli en utav de kortvarigaste förbundskaptenerna i Nigerias tid. Detta dock i ett landslag som byter förbundskaptener som andra ”byter sockor”.

Landslaget har stor potential, men jag tror att många är för rädda för att spela i sitt egna landslag samt att de med allt som händer i Nigeria ibland tänker lite på för mycket annat än fotbollen när det är landslagsdags.
Ungdomen får stå för John Obi Mikel, 23 år gammal (Chelsea)samt  Victor Obinna, även han 23 år, från Malaga.

Nigeria har dock flera unga duktiga spelare som utan tvekan vill visa att de kan mer än man fått se hittills utav dem, och killar som Echiejile i Rennes (Frankrike) och Anichebe från Everton tror jag vi får se en hel del utav i framtiden.

 

SYDKOREA

Ett land som jag följer rätt bra, detta då de flesta spelare faktiskt spelar i Koreas högsta liga.

Har ju koll på ett par stycken Asienligor, och Koreas är en utav dem. Är ju en analytiker som lagt några år på Sydamerika och Asien det sista, vilket givit en del kunskap.

Sydkorea är ett land och ett landslag som har presterat bra fotboll ofta, och de sydkoreanska spelarna jobbar framförallt mycket med distansavslut, vilket man kan se mycket utav både i ligan och i landslaget.

Profilen är självklart Park Ji-Sung, vilket gjort sig ett namn i Manchester United. Tror dock att han fått stanna lite längre än han kanske borde gjort, detta då man i Asien är tokiga på att lägga pengar på tröjor, tv-rättigheter och annat som gör att det i klubbar som har spelare från Asien ibland fullständigt kan pumpa in pengar.

Finns dock några spelare som kan bli stora ute i Europa, som herr Ji-Sung blivit, och här tror jag då mest på Ki Sung-Yong, vilken nu spelar i Celtic redan samt också backen Kang Min-Soo från klubben Suwon Bluewings (KOR). Den sistnämnde har vart riktigt bra i ligan och är alltid, på sin backplats, rätt placerad och tung att möta. Följer också med mycket bra upp i offensiven och räds inte tuffa tilltag.


GREKLAND

Grekiska ligan är en annan liga i Europa som jag följer rätt bra och har där märkt en stor förändring de senaste 10 åren. Det har blivit både stabilare lag, spelmässigt starkare taktiska lag samt bättre ordning över lag på en hel del inom organisationerna.

När förbundskaptenen Otto Rehagel tog över landets landslag 2001 så skedde en stor förändring även på detta plan. Landslaget hade tidigare bara spelat ett VM, och med 0-10 i målskillnad och 3 förluster som resultat så behövdes också en stor förändring för landet, detta såg Rehagel till.
Under denna ”old mans” (72 år gammal) tid så har Grekland lyckats med att ta sig till 3 slutspel, mäktigt EM-Guld 2004 samt massor utav tunga vinstskalper mot stornationer.

Årets Grekland lyckades väl prestera så mycket som man förväntade sig utav dem tyckte jag, varken mer eller mindre egentligen.

Laget består nu av många spelare som jag definitivt inte tror kommer att vara med, om Grekland mot alla odds skulle ta sig till ytterligare ett VM. Kanske möjligen spela ett EM till men sedan är det stopp, detta då flera spelare redan verkar tröttkörda i kroppen och uppgivna som fotbollsspelare.

Några unga spelare finns det som dock man skall lägga på minnet om Grekland tar sig till VM om 4 år igen, då tror jag nämligen att Kostas Mitroglou från Olympiakos kommer att ha varit en pålitlig målskytt i kvalspelet samt att Sokratis Papastrathopolus, 21-årig back, vilken redan spelar i Italienska ligan (Genoa), blir en backbjässe.




END of Part 1 .............

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0