VM SYDAFRIKA 2010: Summering av sommarens VM , DEL 3



VM Sydafrika 2010: Summering av sommaren VM , DEL 3



Efter massor utav eftersnack, tankar, funderingar och ”hårda” diskussioner med olika fotbollsfantaster, fotbollsnördar eller bara ”VM-intressenter” så är det väl dags för mig att skriva ner mina egna ”utvärderingar” utav fotbolls-VM.


Detta gör jag i en VM Sydafrika summering i TRE delar, vilka kommer i tät följd här på bloggen.
Några textdelar kanske verkar lite konstiga ibland, men det kan i så fall bero på att jag INTE komemr att kontrolläsa någon av de VM texter som skrivs i dessa tre delar. Det får helt enkelt rulla som de rullar!


Som kallad ”innebandynörd” är det kanske inte många där ute som vet att fotboll utan tvekan är ett annat mycket stort intresse.
Har koll på många ligor som inte ens den fotbollstokiga har en aning om, eller som den insatte inte ens visste fanns.
Det vet ni som haft samtal med mig och även ni som lyckats höja era spelkonton där jag tipsat om matcher från lite ”annorlunda serier” än det som ni kanske normalt spelat på.
Så kallade enkla pengar att tjäna på dessa serier och matcher.

VM blev i sin tur denna gång en ren guldgruva och den sammanlagda vinsten från årets VM uppgick till inte mindre än 49.886 kronor, vilket känns skönt att ha kunnat spela in.
Storvinsterna kom främst på Uruguay, Mexico, hörnstatistiken, varningar på speciella spelare samt spelare till att göra mål utanför straffområdet.
Kändes som att på vissa utav dessa var det mer eller mindre ”garanterade pengar”. Ett lätt byte med andra ord.


Något som det snackats mycket om under VM , och som vi både har sett men framförallt HÖRT är den så kallade Vuvuzelan.
Många har haft synpunkter på detta och klart att det ibland under matcherna kan vara lite irriterande för så väl tv-tittare som spelare, ledare och domare.
Fast jag försökte se det som att det faktiskt var en sak utav den afrikanska fotbollen och att det i stället faktiskt också fanns en tjusning i det hela.
Visst, om sanningen skall fram, så klagade man väl en och annan gång på dessa Vuvuzelas också, men anser ändå att det hör till kontinentens fotbollsfolk.


Finalen i VM var jag nästan säker på ett tag skulle gå till straffar, och på så vis bli den tredje VM finalen som fått avgöras på detta sätt.
1994, då Sverige tog det oväntade bronset, avgjordes ju finalen på straffar, om någon nu minns detta?
Tror att det största minnet faktiskt ligger på straffavgörandet mot Rumänien mer än Sveriges bronsmatch eller finalen mellan Brasilien och Italien. En final som för övrigt spelades på en underbar arena, Pasadena i USA. Brasilien vann till slut straffsparksavgörandet över Italien med 3-2 och var åter världsmästare.


Föregående VM, 2006, fick Italien sin revansch för straffmissen i finalen 1994, detta då man själva i stället fick avgöra mot Frankrike med det sammanlagda resultatet 5-3.


Tänkte nu göra så att jag tar mig igenom grupp för grupp i VM, och de lag som ingick i dessa, på så vis får man med en kommentar om varje land som deltog. Skall även försöka att krydda detta med lite egna tankar om framtiden, lite spelarfunderingar med mera.

Bara att hålla till godo!

 


DEL 3

 

GRUPP F:


ITALIEN

Italien största floppen skriker någon, det hade jag aldrig trott säger en annan, men ÄRLIGT talat, om man nu rannsakar den Italienska truppen till VM 2010, var den så j***a bra egentligen?

Med 9 spelare som definitivt borde pensionerat sig innan VM och med en del konstiga uttagningar och en laguttagning som i mitt tycke saknade någon het spelare som klarar av det här med hetluften i stora mästerskap i anfallet, vart var den spelaren?
Antonio Di Natale säger någon, Udineses målspruta och forwardsess, ja men han fick ju av någon märklig anledning sitta mest på bänken och ”ruttna”. Med tanke på hans ålder så lär väl han till nästa VM sedan vara en utav de pensionerade, så varför vågade man inte satsa på han innan, helt sant ni som tycker så!

Kanske är jag lite ”blind och döv” vad det gäller fotboll i Italien annars, även om jag följer den bra också, men då just nu främst deras 2 ligor under den högsta. Och i mitt tycke fanns det faktiskt spelare där jag ansåg hade platsat när jag såg hur Italien spelade i detta VM, sorgligt men sant!

Saknade gjorde jag, trots den höga åldern, en spelare som Totti. Totti är nämligen alltid ”just Totti” och kan lyfta vilket lag som helst. Rätt säker på att med bara han i truppen hade laget tagit sig vidare ur gruppen, eller har jag fel?

Italien lär vara så fruktansvärt revanschsugna så det förvånar mig inte om landet finns med bland de länder som ansökt om VM 2018 och 2022. De kan till och med vara aktuella för 2018 tror jag. Tror också att Europa kan vara aktuellt 2018, detta då Sydafrika hade det denna gång och Brasilien nästa. Fast och andra sidan söker USA så får dem de nog igen. Vi får se!

Inter har en 19 åring som jag tycker Italien skall ”bana väg för” lite mer, han är riktigt bra i det defensiva spelet och har redan ett mycket stort utpräglat spelsinne, Davide Santon är hans namn.


PARAGUAY

Ett land i Sydamerika som glöms bort lite ibland då allt för ofta det snackas om Argentina och Brasilien. Paraguay är dock också en riktig stark fotbollsnation och är alltid med i toppen utav den kvaltabell som spelas på ”fotbollskontinenten” på andra sidan.

Landslaget är framförallt tighta i sitt spel och spelar mycket på att alltid ha ”understöd” i sitt spel, oavsett vart bollen än befinner sig.

Största saken innan VM var väl den som handlade om Paraguays stjärnforward, Salvador Cabanas. Han vann skytteligan för sitt landslag i kvalet och spelar till vardags i Mexikanska América. I just Mexiko i Januari blev han attackerad och skjuten i huvudet, detta på grund utav att han inte producerade som han skulle för sitt lag. Man förvånar sig aldrig över IQ-befriade fans tyvärr!
Cabanas lyckades ofattbart nog överleva och frisknade till osannolikt snabbt, vilket är en ofantlig saga i sig. Undrar om han sätter sin fot i Américana till hösten, det hade jag i alla fall inte gjort!


Finns annars en kille i den inhemska ligan i Paraguay som man snart lär få höra mer ifrån. Han har ett riktigt bra bollsinne och gör ibland härligt oväntade saker med bollen. Lägg namnet Edgar Benitez på minnet, han lär ni få se i nästa VM, vilket jag är säker på att Paraguay tar sig till.


NYA ZEELAND

Här snackar vi dock skräll av hög kaliber, och fick det spanska laget ett festvälkomnande när de kom hem till Spanien efter VM så borde Nya Zeeland bli dubbade till ”Sir” allihop. Snacka om att vara ”blåbärslaget” från början, men trots inget avancemang från gruppen så lämnar man VM obesegrade och med ett spel som faktiskt satte skräck i alla lag i gruppen.
Den förväntade ”slagpåsen” blev man aldrig!




Lagkapten Ryan Nelsen ledde sitt NZ till Vm i Sydafrika 2010.



Förbundskapten Ricki Herbert, vilken för övrigt spelade med i den trupp som spelade VM 1982, senast laget var i ett VM slutspel, lär inte få avgå hur mycket han än vill tror jag. ALLA i hela landet lär vilja ha denne man kvar på sin post.

Det finns också kanske möjligheter att Nya Zeeland kan få spela VM igen 2014, detta om flertalet utav dagens spelare stannar i landslaget. Verkar dock som att många är osäkra.
Det man kan hoppas på är att spelare som Michael McGlinchey i Skotska Motherwell fortsätter gå framåt och att Tommy Smith i Brentford får ta klivet upp i högsta serien i England, eller Skottland.

Sedan finns faktiskt även blott just fyllda 18 åriga Chris Wood i West Bromwich, vilken i alla fall jag tror mycket på.
Kan dessa spelare vara med och lyfta sitt NZ till framgångar även 2014?

Tack Nya Zeeland för ett härligt VM från er sida!


SLOVAKIEN

”Debutanten” Slovakien har under senaste åren verkligen byggt upp något riktigt bra. Visst så är man inte ännu i närheten utav det som en gång var Tjeckoslovakien, ett land som för övrigt tog sig till 8 VM slutspel och faktiskt spelade final 2 gånger.

Slovakien spelade bort ”grannarna” Polen och framförallt Tjeckien i kvalet till VM, vilket får ses som riktigt stort, och landet har just nu en bra ”blomstring” av spelare även på gång.


Marik Hamsik i Italienska Napoli är ”knappt torr bakom öronen” men spelar redan fantastisk bra fotboll samt att Boltons (England) Vladimir Weiss redan visat att han håller bra internationell klass.

Skall jag tipsa om en annan spelare som jag tror kommer bli farlig redan under VM och EM kvalet så tror jag att Miroslaw Stoch (Twente, Nederländerna) kommer att ta ett riktigt stort kliv fotbollsmässigt redan under hösten.


GRUPP G


BRASILIEN

Brasilien, Brasilien, Brasilien, klart att man alltid vill att ”sambalandet” skall gå långt i ett VM, det händer ju alltid något extra runt dessa gulklädda solstrålarna.
Dock tyckte jag att i årets VM så fattades det en del utav det så annars roliga, tekniska och härliga sambaspel som man fått vänja sig vid under åren.

Skall inte säga att jag är helt missnöjd, men visst ville jag, och förmodligen även många med mig, se lite mer utav just BRASILIEN.
Tycker att lagets vänsterflank framåt saknade alldeles för mycket kreativitet, och hade ändå inte en Ronaldhino gjort ett bra jobb där?
Det anser i alla fall jag. Tror att Robinho hade vart ännu bättre med Ronaldhino bakom sig och att det hade öppnat sig mer framåt för ”Sydamerikas stolthet”.

Ronaldhino har visserligen haft sina bästa år, men vilka har inte det i årets Brasilien, det är hur många som helst som jag tror vi inte kommer att ens få höra talas om nästa VM då faktiskt landet själva står som organisatörer.


Campeonato Brasiliero, den Brasilianska ligan, vilken jag följer mycket och intensivt, är en riktigt rolig liga att följa. Mycket mål, härliga mål och ett grymt roligt offensivt spel. Hade en enda match i vår allsvenska kommit upp i några minuters spel av de som man får se vecka efter vecka i Brasilien så hade det vart kul.

Det kryllar utav spelare i ligan som är på väg ut i Europa och ”ynglingarna” som vill vara Zico, Ronaldo eller Ronaldhino finns redan. Nya ”lirare” är på gång och jag tror att landet kan vinna sitt eget hemmaVM  2014.

Barcelona äger en utav den inhemska ligans bästa spelare, i mitt tycke (Offensivt), Keirrison, vilken jag tror inte till kommande säsong heller kommer att spela för Barcelona. Han lär dock fortsätta i samma ruskigt goda fotbollsanda att utvecklas och jag tycker redan han är så pass bra att han borde haft en anfallsplats i Brasilien i detta VM, åtminstone en bänkplats. han komemr att spela för santos kommande säsong, forfarande på utlåning.
(har testats att lånats ut även till Fiorentina och Benfica)

Säger bara GLÖM INTE av namnet Keirrison, där har Barcelona ett riktigt ”ess i rockärmen”.


NORDKOREA

Vad skall man säga, spelare som gråter så tårarna sprutar under nationalsången och första matchen i VM, det visar hur stort det är för detta land att få vara med i Sydafrika.


Landet har inte de där stora stjärnorna som kan lyfta laget när det gäller och därför blev det en sorti rätt snabbt ur VM.

Tror ändå att landet var kanske för nöjda med att ”bara vara på plats” så man missade hela tjusningen med att spela den bra fotboll, vilket man faktiskt kan, som man gjorde vid ett par tillfällen i kvalet till Sydafrika 2010.

Kan ingenting om spelare från detta land och skall inte ens försöka mig på att sia om något. Enda spelare som jag egentligen vet spelar ute i Europa är Kim Kuk-Jin, vilken faktiskt spelar fotboll i ett land som Schweiz, dock inte i någon utav toppklubbarna där.

Tror att landet hyllar sina spelare, trots de hemska förlustsiffrorna mot Portugal ändå, och att de faktiskt på TV äntligen fick se sitt landslag spela fotboll. Det var längesedan landet nämligen sände landslagets matcher live via sitt största tv-bolag.


ELFENBENSKUSTEN

Här ville man alltid landa när man var mindre och spelade Jakten på den försvunna diamanten, om jag inte minns helt fel. För mig att försten hit fick pengar eller om det dubblade diamanten man fann eller något liknande.

Den som minns skriv gärna om så var fallet!!!

Ett landslag som gick helt obesegrade genom hela VM kvalet och som visade att man verkligen hade det som krävdes för att kanske göra ett riktigt grymt och starkt VM.
Tyvärr så gick inte det Afrikanska mästerskapet så bra sedan, och därför valde man att sparka sin förbundskapten Valhid Halihodzic, vilket jag anser var en ganska dum idé.




Didier Drogba, "Superstjärna" och landslagsspelare i Elfenbenskusten.


Visst var det kul att Sven-Göran Eriksson, vår allas ”Svennis” fick chansen att visa upp sig i VM, och vara med om de största inom fotbollen igen, men tror att ”Halli” hade klarat sig något bättre faktiskt.

Gruppen laget hamnade i var en mardröm, lindrigt sett, och visst så såg det mörkt ut redan från början. Men Elfenbenskusten hade en stor potential att ta sig vidare, och jag trodde ett tag att de faktiskt skulle ta den chansen. Hade vart kul att få sett dem i ett slutspel också, jag gillar nämligen ”Elefanternas” sätt att spela fotboll.

Stjärnor verkar det heller inte vara några problem att få fram i landet och jag tror att Elfenbenskusten blir en av toppkandidaterna till den Afrikanska titeln i nästa Afrikanska mästerskap samt att chans till nytt VM spel är stort.

Kanske spelare som Romaric i Sevilla kan ta ett par kliv till i sin utveckling och att Gervinho blir den påltliga målskytt som Drogba vart under ett par år nu.

Lägg där dock till att en av mina favoritspelare Salomon Kalou endast är 24 år gammal, och förmodligen en ledargestalt i kommande VM.


PORTUGAL

Ett land som man alltid verkar tro på men som aldrig riktigt lyckas spela den där drömfotbollen man tror de kan. I alla fall inte 2 matcher i rad. Portugal blandar ju fram och tillbaka och liknas mer vid Balder på Liseberg, snacka om svängig!

Matchen mot Nordkorea var rolig att titta och visst blev det mycket mål, men inte var det för att Portugal var så fantastiskt bra, utan mer för att Nordkorea faktiskt var rent usla den matchen. Liknar matchen vid att IFK Göteborg skulle komma hem till mitt Alingsås och möta Gerdskens BK eller Holmalund IF, Alingsås IF nämner jag inget om då det är fotbollslaget jag håller på i stan. (Så fick jag sagt det också, om nu någon var intresserad utav att veta det!)

Cristiano Ronaldo må vara en riktig superstar men lyfter sitt landslag gör han inte. Det är inte heller helt och håller hans fel utan jag tycker att det behövs 1-2 spelare till som hålelr en lite högre klass än Raul Meireless och Simao gör. En Nani i toppform och skadefri hade inte vart fel i VM, och det var synd att vi inte fick se en hundraprocentig Manchester United spelare på banan, Nani alltså!

Är ändå ett lag som alltid, tack vare sitt ”Brasilianska blod” ändå alltid tar sig långt och vinner de matcher de behöver vinna under kvalspel, så att de inte skulle ta sig till EM och nästa VM får man väl se som en skräll i så fall. 


GRUPP H


SPANIEN

Vem trodde att de skulle vinna VM efter den där ofattbara inledningen mot Schweiz.

Visst så hade resultatet lika väl kunnat vara 4-0 i den matchen som 0-1, men man kan väl lugnt säga att det inte gick riktigt Spaniens väg där.

Det märktes att Fernando Torres inte var i högform efter sina skador, han var rent usel enligt mig och borde inte ens startat eller spelat så mycket som han gjorde. Fanns bättre alternativ framåt, Pedro var bara ett utav dem.
Att David Villa var landets viktigaste spelare under VM är nog ingen som säger emot, inget slutspel eller VM utan honom i truppen.
Zlatan på läktaren kommande säsong nu eller?

Landet har annars under senaste åren nu verkligen visat att man bara inte kan krossa motstånd i kvalspel och gruppspel, för att sedan åka ur när det väl gäller, utan att man nu också tar sig lång och även vinner stora tunga mästerskap.
Visst så byggs landslaget på Barcelona och Real Madridspelare i massor, men varför inte?
Det är ju ändå två utav världens absolut bästa lag, och det kan ju ingen ta ifrån dem.

Ungdom har de också i landslaget och att spelare som 21-åriga Sergio Busquets redan är så bra i landslaget som han är trodde jag faktiskt inte riktigt var möjligt. Och sedan är det faktiskt en undrbar ålder på spelare som finns tillgängliga för framtida kvalspel till EM och EM slutspel och VM också för Spanien. Killarna som redan kan lira som gudar är ju inte ens över 24 år någon utav dem, eller vad sägs om namn som:
Cesc Fabregas, Sergio Busquets, David Silva, Raul Albiol, Serigio Ramos och Gerard Pique, snacka om att ha flertalet år till säkrade.

Sedan skall man inte glömma spelare som jag verkligen tror snart tar ett kliv in i landslaget på allvar, Nacho Montreal (Osasuna), Juan Mata (Valencia) samt Santi Cazorla (Villareal).

Spanien har intagit tronen och lär vara där ett tag, de lär aldrig göra som Frankrike och Italien, finns inte en chans i världen till detta!



SCHWEIZ

Ett litet underskattat land som många skrattar åt när man nämner. Visst hade jag kanske med mitt säkra kryss i öppningsmatchen mot Spanien chansat lite, och att vinsten där visst var överraskande, men laget är inte så dåliga som många tror.

Landet har tagit massor utav fina skalper under åren och spelar en taktiskt klar fotboll, samt sliter för sitt liv att överleva som om de vore fastfrusna på toppen utav Alperna.
Schweiz är en riktig skräckmotståndare för många länder i Europa.

Landet har även ett blandat gammalt och ungt landslag så de kanske faktiskt kan ta sig till nästa VM igen, med lite flyt och smart spel.

Nu hägrar dock ett EM kval och där lär fler nationer få känna på ”Alplandets” tuffa och taktiska spel. Ingen dröm att bege sig till Schweiz och spela.

Skall jag nämna någon spelare jag tror kan komma att blomma ut lite extra under EM kvalet så kanske det är Eren Derdiyok, vilken spelar i Tyska Bayern Leverkusen. Han har potential att bli riktigt bra och kanske faktiskt redan till hösten.


HONDURAS

Honduras, från Centralamerika, ett område som inte egentligen intresserar mig rätt mycket. Jag tycker faktiskt att allt under Mexico och ovanför Peru inte känns direkt intressant. Har alltid tyckt att de länderna som befinner sig där emellan lätt kan få hålla sig där, finns i alla fall inget intresse från min sida att varken veta mer om dem, eller besöka dem.
Många med mig både tänker och tycker samma kan jag tro!

Visst är det ändå roligt att det kommer lite länder här ifrån detta område och överraskar tycker många, och kanske jag får ändra mig lite nu, detta efter att på allvar fått se spelare som Wilson Palacios i Tottenham (England) och Roger Espinoza, Kansas City (USA) under några matcher på TV eller webben under 2009-2010.

Honduras har faktiskt en del intressanta namn och kan nog bli aktuella för ett VM slutspel till.

Finns ett namn som jag också hört talas om mycket innan VM och som jag tror kanske kommer dyka upp i Europa så småningom, hade vart kul att få se detta då man skrivit ner namnet och försökt lägga det på minnet.
Fick tipset utav en Holländsk fotbollsvän, som har lite mer koll på just de områdena, och namnet Ramon Nunez skall jag ha i åtanken de närmaste åren.


CHILE

Visst är det inte som det var förr med Salas och Zamorano, säger många. Men sanningen är den att Chilensk fotboll just nu är bättre än någonsin.

Har följt den Chilenska fotbollen friskt , detta i och med mitt intresse för Sydamerikansk fotboll också, och både den inhemska ligan och landslaget har växt massor.
Inför kvalet till VM exempelvis gjorde man det ”surt” för många utav sina motståndare, och laget slutade faktiskt tvåa i det Sydamerikanska kvalspelet till VM, endast en enda poäng efter Brasilien.

Såg flera utav landslaget matcher i kvalspelet och det var ett hårligt Chile som i många matcher visade upp ett så pass underbart ”sambaspel” att man skulle fått Brasilien att gråta.

Tyvärr så blir det ibland lite för mycket krigande i de centrerade delarna och tuffa närkamper att det ibland tar död på resten utav det fina spel som de kan spela.

Alexis Sanschez, 21-åringen från Udinese (Italien) var underbar var skåda i kvalspelet, men har väl ännu inte riktigt lyckats när det väl blir lite tuffare motstånd. Han kan dock växa lite till och är för mig ”den nya Salas”.

Tror sedan att målvakten Nery Veloso, från hemmaklubben Colo Colo, snart är en stabil landslagsmålvakt mellan stolparna, och han kan nog vara den nästa stormålvakten på gång från Sydamerika. Jag tycker att han faktiskt till och med har större potential än Muslera (Uruguay), men att han nu skulle behöva komma ut till Europaspelet lite också.

Chile tar sig enkelt vidare till nästa VM och blir livsfarliga när VM 2014 spelas på deras egen hemmakontinent. (Brasilien) 


Kommentarer
Postat av: Torbjörn

Rolig att läsa om dina tankar om vm som gick. Tack för lite god sommarläsning. Min vmfavorit var klart Ghana.

2010-07-20 @ 11:39:27
Postat av: Stefan

Kul text att läsa! Spanien hade enligt mig inte ens gått vidare ur gruppen utan D. Villa! Tyskland tycke jag spelade bäst fotboll av alla länder och Frankrike var det tamaste jag sett i ett Vm, de var fanimej i klass med Nordkorea!

2010-07-20 @ 16:38:57
Postat av: #77

Nya Zeeland klart starkt håller med. Spanien vann då de spelade bäst när det gällde. Lite synd tyckte jag om Holland de var också roliga att se. Sneijder klart bästa liraren i vm.

2010-07-21 @ 12:29:07
Postat av: Andreas N

För mig var Paraguay lite roliga att se, man hör inte så mycket om dem men de överraskade på mig. Sedan håller jag med att Uruguay gjorde ett bra Vm och att Nya Zealand var en överraskning. Själv höll jag på Italien så jag var väl inte allt för nöjd. Bra text, alla tre delarna du skrivit. Kul läsning!

2010-07-21 @ 21:56:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0