3 magiska B = BERLIN, BÅSTAD och BÅLSTA


INTENSIVA men UTVECKLANDE och ROLIGA veckor


Då var man allt inne i en period igen där MYCKET händer, och mycket är verkligen ordet i rätta bemärkelsen.
SJÄLVKLART så har man valt det man gör så man skall ju inte klaga, vilket jag faktiskt inte heller gör, detta eftersom jag tycker att det jag arbetar med är ofattbart kul.

Visst finns det stunder då man anser att det tar en del utav ens tid eller att man kanske kan tappa lite fokusering ibland, men som helhet är allt jättekul och utvecklande.

Bland mina idrottsvänner, och även de andra vännerna såklart, får man ibland pikar för där de undrar:
Hur orkar du   eller
Varför gör du det    samt faktiskt till och med kommentaren
Det där hade jag aldrig gjort!

Men det är kanske precis så att det jag gör tar lite kraft utav en ibland, men 
A)
Det är fantastiskt kul,
B) Gör det jag ville göra när jag var yngre och den drömmen är inte bara en dröm längre 
C) Att mina vänner aldrig hade gjort det spelar ju egentligen ingen roll, det är ju detta jag vill göra och det är ofantligt utvecklande.

Att jobba inom idrottsvärlden som FÖRELÄSARE, INSTRUKTÖR, LANDSLAGSUTVECKLARE och MENTAL COACH är något som är otroligt stimulerande och utvecklande, och jag kunde faktiskt önska att vissa andra fått göra det också. Men kanske det just är så att en del utav de personer som undrar varför man sysslar med det man gör och hur man orkar med det kanske ärlighetens namn innerst inne gärna hade gjort det man gör. Kan faktiskt vara så.

Tyvärr så finns det också de ledare och personer idag som inte vill dela med sig utav sin kunskap, ta in kunskap från andra eller som faktiskt anser att de är så bra att de inte behöver andras hjälp.
Dessa ger jag inte mycket för och kanske de i stället borde sluta vara ledare och instruktörer, om det ens är instruktörer förresten, just dessa personer brukar ju faktiskt vara ganska dåliga på det som de tar sig för.


VECKORNA framför mig som gått (samt 1 vecka tillbaka) är riktigt roliga och utvecklande och trots all ”stress” som kanske kan upplevas så ser jag fram emot varje minut.

Föregående vecka så hade jag MENTALA COACHPASS för golfare på elitnivå, vilka är riktigt roliga att jobba med. De personer inom golfen som man fått äran att ta hand om har ju faktiskt vart villiga att ta till sig massor, vilket är kul. Det är också glädjande att se att det faktiskt går bra för dem också.


JUST NU befinner jag mig annars MITT I ett annat uppdrag, i Berlin.

Sitter för närvarande på Sportakademins anläggning i Berlin där området runt denna verkligen är fantastiskt. Här ligger Olympiastadion, Herta Berlins träningsanläggning, elitidrottarna/landslagen inom Boxning, hästsport, Volleyboll och Handbolls hemvistelse samt också en hel del friidrottare.




Olympiastadion i Berlin. Vilken ligger i "Sportområdet" där jag bor.




Jag startade själv upp veckan, Lördag 24 Juli och Söndag 25 Juli,  med att FÖRELÄSA inom LEDARSKAP och PROFFESIONELLA TRÄNINGSPASSET , detta för en grupp på 20 stycken idogt lyssnande ledare.

Passet var upplagt på följande sätt:

Introduktion och hur man kan genomföra presentationer  (Mediaträning)

LEDARSKAPSföreläsning ( i HUR man jobbar och VAD man bör tänka på)

TRÄNINGSPASSUTVECKLING (i HUR man skall få en träning i att bli professionell och utvecklande)

Att jobba med ANALYSER


Veckan fortsatte sedan med att jag föreläste för en grupp innebandyledare i GRUNDLÄGGANDE INNEBANDYTAKTIK samt MATCHUTVECKLING och TAKTISKA ANALYSER.

Att kändes mycket bra och de som var på plats var verkligen intresserade och villiga att lära och utveckla sig.


I Tisdags (27 Juli) så bar det av till fotbollslaget HERTA BERLINs fotbollsförening. Här deltog jag på ett upplagt fotbollspass, vilket var fantastiskt kul. Att få se hur de jobbar med sina träningar, vilka tankar de har och samtidigt få förstå vad spelarna tycker om detta gav mig massor.
Framförallt så finns det så mycket för innebandyn att lära sig utav fotbollen inom vissa områden. Och man kan aldrig lära sig för mycket, man skall ta in allt man bara kan och forma det till det som just passar ens egen idrott eller grupp bäst.
Skall också hålla ett extra öga på spelaren Raffael under kommande säsong, en rolig och intressant spelartyp!

Lärdom är nyttigt och nytänkande ALDRIG FEL!


På eftermiddagen (Tisdag 27 Juli) LEDDE JAG EN TRÄNING för Tysklands U-19 landslag i idrottshallen på Sportområdet. En hall som för övrigt visserligen i gångarna och struktur påminner om ”gamla DDR tiden”, men anser ändå att den är stabilare är våra i Sverige ibland lite ”plastiga hallar” som ser ut att kunna rasa ihop när som helst.
LOVAR att denna hall hade hur enkelt som helst stått pall för snökaoset som hemma i Sverige drog med sig en del hallar ”ner i marken”.

Största delen utav hallen som jag skulle hålla till på, en utav 4 hallar i hallen, kändes bra och det var kul att få vara den som var INSTRUKTÖR för en grupp i även ett praktiskt pass i hall.

Det jag jobbade med i hallen var situationer i att anpassa sig i rörelse och positionstagningar inom så väl 2-2 situationer som avslut och passningsutveckling. Delar som är otroligt viktiga.
Under passets gång var det även en del snack om situationer och hur man kunde lösa dessa på ett enkelt och genomtänkt sätt samt att vi också såg till att finna nya lösningar.
ALLT KÄNDES RIKTIGT BRA!


Under kvällen så ”övervakade” jag handbollslaget Berlins träning och följde deras upplägg.


IDAG (Onsdag 28 Juli) har det börjat att jag tillsammans med JUNIORLANDSLAGET i INNEBANDY för Tyskland ätit frukost och snackat lite med ledarna.
Jag kommer att ikväll för dem visa en video om innebandy i Sverige, hur vi jobbar och hur man kan utveckla detta i Tyskland, allt då på deras egna nivåer.

Jag kommer att tala lite, hålla föreläsning, om OPTIMAL PRESTATION och vad som krävs för att kunna ta sig från ett yngre landslag och vidare i utvecklingen mot nästa stora mål, seniorlandslag samt vilka krav som ställs för att lyckas.

Innan allt startar har jag dock några timmars ledighet framför datorn, men skall snart också ge mig av för att gå in och titta på den berömda anläggningen på Glockenturmstrasse där ”klocktornet” står. En byggnad som under andra världskriget tyvärr förstördes en del, men där fortfarande ”Glockenturm” är en del utav en mäktig historia och som står som en gigantisk obelisk och blickar ut över Glockenturmstrasse där jag bor på sportanläggningens hotell.
(Tillagt i efterhand: Den utsikten man har uppe från klocktornet ut över sportområdet och rakt bort mot Olympiastadion är MAGISK. Har man missat detta när man är i Berlin har man inte gjort Berlin! Jag njöt i fulla drag! )



Man får inte missa att åka upp till toppen
på klocktornet och blicka ut över Berlin
när man är i staden. missar man detta har man
enligt mig missat Berlin.



Blir idag även en liten stadsvandring ut till de delarna där man fortfarande kan urskilja BERLINMUREN en del. En historia som fascinerar mig ännu mer och som jag måste få ta del utav idag.
Läs gärna mer på:   http://www.iberlin.se/berlinmuren/




Berlinmuren under de "kalla åren".



IMORGON (Torsdag 29 Juli) blir det full fokusering på Tysklands U-19 landslag i Innebandy, detta då jag skall leda hela träningspass i idrottshallen samt också ha en del teori inom vissa området.
SKALL BLI HUR KUL SOM HELST!
Upplägget blir fokusering på passningsutevckling och teknik samt taktiska detaljer inom olika spelutvecklingssituationer.


Fredag (30 Juli) anländer jag till Göteborg igen, men då blir det till att direkt förpassa sig till KUNGSHAMN där turneringen Enghav Cup 2010 går av stapeln.
Blir lite innebandy, god mat och till och med kanske en och annan öl där uppe.


Söndag (1 Augusti) när turneringen är slut är det sedan bara att åka vidare mot Bålsta och Stockholmsområdet, detta för att vara HUVUDINSTRUKTÖR på ett Summer Camp där uppe. En vecka med full fart och massor utav träningar och teoridelar samt fyspass.
När väl denna vecka, med Sweden Sport Acedemy, tar slut på Fredag (6 Augusti) så bär det direkt där ifrån av till BÅSTAD, min absoluta favoritort i Sverige förresten, detta för innebandyturneringen där nere.

Skall åter njuta utav att sitta där på läktaren i Båstad, njuta av bra matcher, god sol och förhoppningsvis också goda innebandyresultat.


Väl hemma i huset i Alingsås igen Söndag (8 Augusti) så skall det nog bara bli skönt att lägga sig ner i soffan, slappna av lite extra. Detta för att sedan LADDA batterierna inför JOBBET som väntar på Måndag 9 Augusti!

 

MEN ÄN SÅ LÄNGE KÖR VI SÅ DET RYKER ………….


Kommentarer
Postat av: Andreas L

Låter som du har det bra Mikael. Berlin är en fantastiskt stad kan bara hålla med dig. Fortsatt god sommar!

2010-07-28 @ 14:42:04
Postat av: #77

Är de inte 4 magiska B , Berlin, Båstad, Bålsta och Borås? Som sagt kör hårt i Tyskland.

2010-07-28 @ 18:25:20
Postat av: Anonym

Det var ett jävla åkande på dig, hahaha! Kul med Berlin! Båstad är en sjukt grym stad!

2010-08-03 @ 12:52:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0