Nationalsångernas tid är nära igen


Nu börjar det att närma sig fotbolls VM och innebandy ligger lite på "sommarlov" enligt många, och visst kan det ligga lite sanning i detta.
Silly season har dock startat, och är igång för fullt på många håll, för vår kära innebandysport och det är riktigt roligt att läsa allt som skrivs och sägs.
Många saker är förmodligen sanna, vilket vi också fått bevis på då spelarpresentationer i vissa föreningar redan är klara, men andra rykten lär vi få se så småningom om de bara är "tagna ur luften" eller sanningsenliga.


Något som är härligt under det kommande fotbolls VM, som snart drar igång, är alla de vackra och härliga nationalsångerna som kommer att spelas.




Wilhelmus ger mig rysningar

Hur härligt är det inte att se det orange laget Nederländerna spela fotboll, nästan ungefär som att se ett spelglatt Warberg på en innebandyarena.

För visst är det så att glädjen i VM eller EM eller i vad de än gäller så är det alltid så att oavsett vart Nederländerna befinner sig så sprider "de orange" en härlig stämning.

Att sedan Nederländerna är mitt andra lag "i hjärtat" är också ett enkelt val då jag under mina år som förbundskapten i detta land (i innebandy, vem trodde på någon annan idrott!) skapade mig en fantastisk känsla för människorna och allt runt om i landet.

Man har lärt sig sjunga med i landets, Nederländernas, nationalsång, Wilhelmus van Nassouwe, vilken ger mig rysningar varje gång jag hör den.
Vet även att denna hymn har en liten märklig historia bakom sig, vilken jag inte tänker ta upp tid och rader med här genom att berätta denna långa historia om Wilhelm av Oranien.
Ni som vill veta mer får helt enkelt söka på Wilhelmus Nassouwe så får ni hela historien bakom denna person.

Holland har med andra ord en plats i mitt hjärta och det är och förblir lite orange blod i mig för resten av livet, detta då jag hade många fantastiska innebandyår och idrottsår i detta underbara land.
Då är det ju heller inte svårt att sitta i soffan, med tofflor på fötterna i orange färg och en orange landslagströja på överkroppen. Detta känns hur bra som helst.


Nationalsångerna

Appropå Nederländerna och nationalsånger så kommer det bli underbart att under VM i fotboll se och höra all hängiven publik på arenorna nere i Sydafrika ljuda i hög stämma under sitt lands speciella nationalsång, sådant gillar jag skarpt.
Detta ger en ibland lite rysningar.

Men VILKEN nationalsång är egentligen bäst, enligt DIG eller MIG?

Detta är ju självklart personligt tycke och det finns egentligen ingen som sägs vara bäst eftersom man självklart alltid skall hylla sin egen nationalsång.

Men visst kan man väl få tycka att andra länders nationalsånger låter bra och är härliga att lyssna till.

Jag tänkte faktiskt ta tillfället i akt att presentera min topplista av nationalsånger här nedan.
Då är det så att jag valt nationalsångerna utefter hur de låter, vilka känslor man kan få utav dem samt hur de känns upplagda.

Hyllar gör jag självklart Sveriges nationalsång mest, men nu gäller alltså andra delar också.


Micael Svenssons favoriter bland världens nationalsånger:
(samt fakta om de nedan presenterade ländernas nationalsånger)


1
: Rysslands nationalsång - гимн Российской Федерации

Ryska federationen hymn är Rysslands nationalsång sedan den 8 december 2000 då den ersatte den patriotiska sången.

Jag tycker att Rysslands nationalsång har både bra och härliga stigningar, sänkningar och tempodelar i sig, detta gör den till min absoluta favorit.


2
: Nederländernas nationalsång - Wilhelmus van Nassouwe

Namnet betyder 'Vilhelm från Nassau' (i folkmun Het Wilhelmus). Sången skrevs på 1570-talet som en hyllning till Wilhelm av Oranien, också känd som Wilhelm av Nassau eller Vilhelm I av Oranien. Den är den äldsta nationalsången i världen.

Från 1815 var Wien Neerlands Bloed den officiella nationalsången men 10 maj 1932 ändrades den och då var det Wilhelmus van Nassouwe som gällde.

Denna nationalsång ger mig extra bra känslor efter mina år i landet och jag sjunger alltid tyst med när den spelas.


3
: Sveriges nationalsång - Du gamla, du fria

Måste ju ta med den svenska nationalsången bland topplaceringarna då det är den man både sjunger och hör kanske mest av alla. Sanningen är faktiskt också den att sången är vacker och underbar att lyssna till.

Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 i form av två verser till en gammal folkmelodi. Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång.

Dybecks två verser är färgade av den då rådande skandinavismen och handlar om Norden snarare än om Sverige. 1910 tillkom två verser med svenskt tema skrivna av Louise Ahlén, men dessa används mycket sällan och förekommer mycket sparsamt även i tryck.


4
: USAs nationalsång - The Star-Spangled Banner

Star-Spangled Banner blev nationalsång i USA den tredje mars 1931. I offentliga sammanhang sjunger man oftast bara den första versen.

Texten skrevs 1814 av den då trettiofemåriga poeten Francis Scott Key efter att han hade sett beskjutningen av Baltimore under 1812-års krig.


En nationalsång som också känns perfekt hopsatt med höjningar och en underbar start där man direkt känner lite extra för sången.


5
: Kanadas nationalsång - O Canada

Musiken är komponerad av Calixa Lavallée, och den franska originaltexten är skriven av Sir Adolphe-Basile Routhier. Den officiella engelska texten är baserad på en dikt skriven av Robert Stanley Weir 1908 och är ej en direktöversättning av den franska. 1968 gjordes ytterligare ändringar i den officiella engelska texten.

Tidigare var God Save the Queen Kanadas nationalsång och först den 1 juli 1980 fick O Canada denna officiella status.

En härlig nationalsång med "rätt tryck i".



6: Storbritanniens nationalsång - God Save the Queen

England är det första landet där en sång blev etablerad som nationalsång eller kungssång vid högtidliga tillfällen. Detta spred sig sedan vidare till resten av Europa.

God Save the Queen, ("Gud bevare drottningen"), är nationalsång för Storbritannien och flera av dess före detta kolonier.


En klassisk och härlig nationalsång som känns som en glad segerlåt när man hör den.



7
: Brasiliens nationalsång - Hino Nacional Brasileiro

Hino Nacional Brasileiro
(Hino Nacional do Brasil), även kallad Ouviram do Ipiranga, Brasiliens nationalsång. Den ursprungliga melodin komponerades av Francisco Manoel da Silva vid frigörelsen från Portugal 1822 men fick text (av Joaquim Osório Duque Estrada) och blev nationalsång först 1890. I samband med detta ändrades även melodin något.


Härliga toner och god "rythm" som får en att känna glädje.



TYSKLANDS nationalsång har också börjat att etsa sig fast hos mig nu och jag gillar den mer och mer.
Mycket beror självklart på mitt innebandyjobb som instruktör och förbundskapten för Tyska herrlandslaget,  och då vi alltid under våra Nations Cup, landslagsmatcher samt också under VM lyssnar till den.
Sanningen är dock att denna hymn faktiskt består av riktigt härliga toner.
Detta lands nationalsång lär med största sannorlikhet smyga sig in på min lista om ett halvår till då jag åter lär ha fått höra den yterligare ett antal tillfällen till.



Tyck nu gärna till om listan eller berätta om vilken din egen favorit bland alla länders nationalsånger är, och helst varför!


Kommentarer
Postat av: Jonas S

Ryssland i all ära men Norges nationalsång är inte illa den heller ! En outsider är Spaniens.

2010-04-29 @ 19:40:45
Postat av: Andreas

Du har missat höjdarna av höjdarna nämligen Frankrikes!

2010-04-29 @ 21:58:32
Postat av: Andreas

Du missade Mexiko´s. Deras uppställning vid sin nationalsång är det inga andra länder som slår :)

2010-04-30 @ 09:32:27
Postat av: miche

Finnarnas ger mig rysningar ;) Den är mycket vacker ;)

2010-05-01 @ 13:14:18
Postat av: Czitrom András

Men snälla Micke, har du aldrig hört den Ungerska national sången? :)

2010-05-03 @ 14:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0