SOMMARINTERVJU: FREDRIK HOLTZ

Nedan följer en "sommarintervju" med en av föregående säsongs, kanske den största, hetaste innebandyspelare, FREDRIK HOLTZ, nu mera i Storvreta Innebandyklubb, från Uppsala:


Intervju med Fredrik Holtz

  

Tysken som blev Svensk poängkung


"Dalmasen" från Mora, Fredrik Holtz, och tillika tysk landslagsspelare och SSL spelare i Sverige, visade under säsongen 2008-2009 att man inte behöver spela i ett topplag för att vinna superligans poängliga.

Fredrik representerade 2008-2009 SSL laget Hide-a-lite Mullsjö AIS, vilka åkte ur Sveriges, och världens bästa, "elitliga", med bevisade ändå att han var "hetast i Sverige", detta med att göra hela 62 poäng under säsongen, fördelat på 30 mål och 32 assist.



Med sitt storspel i SSL och fantastiska blick för framspelningar och avslut blev det hela 62 poäng totalt för Fredrik Holtz, vilket faktiskt tar han in på en 5:e plats genom tiderna på herrarnas elitseriestatistik, poängligan. Endast de 3 spelarna Mika Kohonen, (107p 2000-2001 och 98p 2002-2003 ), Johan Andersson (89p 2003-2004) och Peder Bodén (78p 2001-2002) har gjort fler poäng under en säsong .




Fredrik hade en fantastisk säsong 2008-2009 och fick inte bara pryda sina "meriter" med en poängligamedalj utan även två ädla medaljer i VM i Tjeckien i December 2009.

Det Tyska landslaget, vilka Fredrik representerar, vann nämligen den så kallade B-poolen och slipper på så vis kvala in till nästkommande VM i Finland 2010. Förutom detta så slog även Fredrik till, som en poängkung sig bör, och visade att han faktiskt var så bra som alla trodde, han vann nämligen hela VMs poängliga för alla spelare totalt, vilken är en fantastisk styrka i sig.




Fredrik Holtz iklädd den Tyska landslagsdressen under VM i Tjeckien,
December 2009.



Envis tävlingsmänniska

  

För många så framstår Fredrik Holtz som den där aggressive, "kaxiga" och mycket attitydstarka spelaren, vilken ofta har "näsan i vädret", något som absolut inte stämmer i alla lägen.


-          Visst är jag en tävlingsmänniska och vill alltid vinna det jag ger mig in i, men för de som känner mig så vet de om att jag även är en mycket ödmjuk och lugn person, berättar Fredrik.


Envisheten och viljan är något som har tagit Fredrik långt, hela vägen till landslagsspel med Tyskland, samt också till en "superstarprofil roll" i Svenska SSL. Men tålamodet kan faktiskt svikta lite ibland.


-          Ja, envis är jag verkligen när det gäller att vilja prestera något, och tålamodet är inte det bästa ibland det är sant. Blir riktigt irriterad när jag inte vinner eller presterar det jag vet att jag kan.



Fredriks envishet har funnits med under hela uppväxten och detta tillsammans med att han fick mycket speltid och förtroende i Hide-a-lite Mullsjö AIS gjorde att han kunde bli Svensk poängkung i SSL 2008-2009.



Tysk innebandy på frammarsch

  

Fredrik tycker att tysk innebandy är på frammarsch och att det finns flera unga duktiga och hungriga spelare som kan bli riktigt bra i framtiden. Mycket skiljer dock fortfarande mellan Tysk och Svensk  innebandy men Fredrik tror att Tyskland kan lära sig mycket fram till VM 2010 samt under kommande världsmästerskap.


-          Tyskland har flera snabba och skottvilliga bra spelare men det som saknas i Tyskland är det taktiska spelet, vilket jag tror kommer att komma en del nu under 2009-2010, samt också under VM 2010. Som landslag har Tyskland massor att lära sig och jag tror VM kommer bli en bra "utbildning" för hela landslagstruppen och innebandylandet Tyskland som helhet.


Fredrik berättar vidare att han tror att de stora nationerna som Sverige, Finland, Schweiz och Tjeckien bara i stort sett kommer att gå och vänta på semifinalslutspelet, medan alla de andra länderna som deltar hela tiden kommer lära sig en massa saker innebandymässigt under gruppspelen.


-          Tror verkligen att det kommer vara så. Länder som exempelvis Tyskland, men ännu mer kanske Australien, Japan, USA (eventuellt Canada) och Singapore kommer att under gruppspelen, när de äntligen får möta de stora nationerna,  både få se och framförallt känna på vilken skillnad det är och vad som krävs för att spela på den absoluta världstoppens nivå.



Brodern har tagit SM GULD

  

Fredrik är inte enda stora innebandyspelaren eller fanatikern i familjen. Fredriks bror Kristian Holtz, vilken under några säsonger i Warberg IC faktiskt fick med sig ett SM-Guld hem till Mora, dit han senare återvände.

Kristian är också en person som Fredrik ser upp till mycket och som han mer eller mindre haft som förebild under många år.


-          Ja, Kristian är en speciell person för mig och en person jag respekterar högt. Har haft han som förebild under hela min uppväxt och min innebandykarriär. Har lärt mig mycket utav honom.


Kristian Holtz representerar även han det Tyska herrlandslaget och tillsammans är de båda bröderna två av Tysklands stora innebandyprofiler.




Fredriks broder Kristian Holtz, Tyska landslagets lagkapten, har även han
fina meriter på sin lista.


Både spelat för Sverige och Tyskland

  

Det har blivit landslagsspel, inte bara i Tyskland, utan faktiskt också i Sverige, för Fredriks del. Som juniorspelare visade nämligen Fredrik redan stor spelskicklighet och togs faktiskt ut till den Svenska juniorlandslagstruppen, som back.


-          Kul att även ha fått pröva på spel i svenska landslaget, men det är Tyskland som gäller nu och det trivs jag utmärkt med, känner en stor glädje när jag spelar innebandy för detta land, säger Fredrik.



Att Fredrik blev så bra innebandyspelare redan i ung ålder tror han beror en del på att han spelade mycket så kallad "gårdsinnebandy" på gatan utanför huset där han växte upp samt att han vågade ta klivet upp och både träna och spela med äldre.


-          Jag tror det är viktigt att dagens ungdomar, precis som vi gjorde när vi var unga, även spelar mycket innebandy och har kul med sporten på fritiden. Sedan skall man inte vara rädd för att både träna och spela med lite äldre killar, detta utvecklar en som innebandyspelar i massor.



Att man heller inte skall ge upp vid motgång i ung ålder är viktigt och Fredrik tycker att unga spelare som idag vill bli riktigt bra i framtiden skall tänka på följande:


Ta en motgång och gör om den till något positivt. Dra lärdom av det du misslyckades med, det gör dig till en vinnare nästa gång!



  

SNABBRUNDAN MED FREDRIK HOLTZ

  

Favoritmat: Grillmat och en god potatisgratäng

  

Favoritdryck: Coke (vanilla)

  

Favoritfilm: Män som hatar kvinnor

  

Favoritmusik: Tysk techno/trance

  

Bästa resmålet: San Fransisco, USA

  

Person du skulle vilja möta: Min morfar eller farfar

  

VISHETSORD från Fredrik Holtz:

ALLT är möjligt bara man har en vilja att vilja prestera något




Fredrik Holtz, VM medaljör och poängligavinnare i SSL säsongen 2008-2009.


Intervjun hämtad från:

Micael Svensson   amazingfloorball.com


Kommentarer
Postat av: Czitrom András

Mig veterligen är du den första Förbundskaptenen som intervjuar en av sina spelare.

Och inte vem som helst.

Fredde Holtz är ju den gångna säsongens POÄNGKUNG.



- Kul intervju Micael!

Postat av: Jesper

Bra intervju & rolig läsning! Intressanta fakta i texten. För övrigt en bra blogg med många bra texter.

2009-07-19 @ 15:58:07
Postat av: Simon

The great one, bra intervju med bäste spelaren 08-09!

2009-07-19 @ 18:44:30
Postat av: Anette

Detta gillade jag: ALLT är möjligt bara man har en vilja att vilja prestera något. Tar med mig dessa rader.

2009-07-20 @ 12:38:04
Postat av: #77

Kungen av innebandy Fredrik Holtz!

2009-07-20 @ 22:33:12
Postat av: Ante

Hoppas vi får se mr Holtz och herr Kohonen tillsammans!

2009-07-25 @ 13:33:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0