MIKA KOHONEN , ödmjuk och snäll vattendrickare

En av MINA absoluta innebandyfavoriter är Finländske stjärnan "Magic" MIKA KOHONEN.
För ett tag sedan gjorde jag en intervju med honom, och samtalet vi hade var riktigt givande.
Det visade sig att Mika var en mycket ödmjuk, harmonisk och trygg person. Härligt med sådanan människor inom idrotten.

Mika är en av världens absolut bästa innebandyspelare genom tiderna, som trots den sena starten med innebandyspelandet ändå hunnit med att lyfta SM bucklan med Balrog, tagit silver med Finland i VM och varit utsedd till världens bästa innebandyspelare under några år.

BÖRJADE SPELA SOM 17-ÅRING

Innebandyspelandet, för denna magiker, kom igång relativt sent, i jämförelse med andra innebandyspelare.
Mika startade sin innebandykarriär som 17 åring, efter det att ishockeyn och fotbollen tagit upp det mesta av tiden.

- Min pappa är en gammal ishockeyspelare och fotbollsmålvakt så det blev naturligt att jag också valde dessa sporter.

Innebandyklubban kom Mika först i kontakt med under en turnering för A-juniorer.

- Ja, en kompis frågade om jag ville följa med och spela i deras lag under en landsturnering för a-juniorer. Vi tog silver och efter detta var valet av sport inte så svårt.

HÅLLER PÅ MED DET HAN ÄLSKAR

Svenska innebandylandslaget stötte för första gången på Mika Kohonen under en landskamp, och redan då förstod vi i Sverige att han skulle komma att bli en riktigt bra innebandyspelare.

- Första gången jag mötte Sverige visste jag inte någonting om någon. Förstod dock ganska snabbt att Sverige var det världsledande landet i innebandy. Men första gången var en kul upplevelse, och efter det gav jag mig attan på att jag också skulle bli en storspelare en dag, precis som några av Svenskarna.

Och storspelare blev han verkligen. Med bland annat SM guld, VM silver och massor av elitseriematcher bakom sig går det inte att beskriva Mika som något annat än magisk.

- Visst det har gått bra och jag är lyckligt lottad som får hålla på med det jag verkligen älskar. Innebandy är grymt roligt.

Mika har representerat två elitserieklubbar i Sverige samt en i Finland (Balrog, Storvreta och Happere).
SM guldet 2004 med Balrog Oilers minns Mika lite extra och detta är en av hans största ögonblick genom tiderna.

- Ja att ha tagit SM-guld med Balrog ,2004, var underbart, en stor upplevelse i mitt liv. Det är något jag alltid kommer att minnas.

SMART, KLOK OCH ÖDMJUK

Mika är en spelare som besitter högklassig speluppfattning och som med sin stabila teknik alltid levererar på banan.

- Ja, speluppfattningen och tekniken har alltid varit mina starka sidor. Jag läser spelet bra och det lever jag mycket på.

Utanför planen beskriver sig annars Mika som en ödmjuk, snäll och lugn person.

- Ja, jag är nog väldigt lugn tycker jag. Ödmjukhet är något som också är viktigt för mig så därför försöker jag själv att ge tillbaka mycket av den varan.

Och det är just ödmjukheten som man märker av när man sitter och pratar med Mika. han är lugn och trygg i sig själv och har relevanta och kloka åsikter om allt. En spelare som verkligen inte storhetsvansinnet har slagit över på.

FRAMTIDEN SER BRA UT

Mika tycker att innebandyns framtid ser ljus ut.

-Hoppas verkligen att de andra nationerna börjar att komma ikapp snart, och man ser lite tendenser nu i alla fall. Fortfarande är Sverige, Finland, Schweiz och Tjeckien störst men några andra börjar ta för sig riktigt bra. Vore bra för innebandyn om det blev lite jämnare i VM.

Numera representerar Mika storlaget Storvreta, från Uppsala.

- Storvreta är ett framtida storlag på klubbnivå. Här finns massor av potential och ungdomsverksamheten samt organisationen är jättebra.

Mika nämner också att den stora skillnaden mellan Storvreta och Balrog är rutinen.

- Balrog har ju SM-guld, europaguld och haft massor av spelare som tagit VM-guld. Det var lite lättare att direkt komma in där. I Storvreta så jobbar vi mot alla dessa mål och då krävs det ännu mer slit. Men jag tror verkligen att klubben kan ta SM-guld, förhoppningsvis med mig i laget också.

SONEN KAN BLI STOR STJÄRNA

Under sina uppväxtår så hade Mika inga direkta innebandyprofiler som idoler.

- Nä, jag kände ju inte till så många eftersom min karriär startade så sent. Var istället Lemiux och Gretzky som jag såg upp till.

Och appropå stjärnor så berättar Mika att sonen Gabriel redan har börjat att "veva" med ishockey och innebandyklubban hemma.

- Ja, ibland kan det bli lite jobbigt att han redan är så sporttokig. Försöker vi exempelvis sitta ner och läsa eller bara leka med bilar så slutar det allt som oftast med att han springer iväg och hämtar sin klubba och börjar skjuta iväg bilarna, berättar Mika skrattande.

Så pass ung och med en riktig "bössa" redan, så kanske det är så att nästa storstjärna Kohonen, om 15 år, kommer att heta Gabriel Kohonen.

- Ja, förutsättningar att han skall bli bra finns där, men vi får se hur det blir. Han måste ändå få göra det han själv tycker är kul.

SNABBRUNDAN med MIKA KOHONEN

Kött eller fisk: KÖTT

Cola eller Vatten: VATTEN, massor av vatten

Sport eller Barnprogram: SPORT fast skall ärligheten fram blir det en del
barnprogram också, med tanke på Gabriel.

Popcorn eller Chips: CHIPS

Storstad eller mindre ort: MINDRE ORT

Jidhe eller Hellgård: "HELLAS"

Kommentarer
Postat av: #77

sjukt bra intervju med en sjukt bra spelare

2008-11-13 @ 11:58:38
Postat av: Anders

Härligt att läsa om en av världens genom tidernas bästa innebandyspelare. Håller med dig, Mika Kohonen är magisk.

2008-11-13 @ 13:57:54
Postat av: Cecilia Kohonen

Vilken trevlig text!

2008-11-13 @ 15:22:34
Postat av: Till Cecilia Kohonen:

Tack för att du tyckte om den, intervjun finns ju på min hemsida sedan ett bra tag tillbaka också, www.amazingfloorball.com . Kul att få ha gjort en intervju med i mitt tycke världens bästa innebandyspelare, och en spelare jag alltid beundrat. / Micael Svensson

2008-11-13 @ 16:06:10
Postat av: S.Flöjt

Skön intervju med en i mina ögon riktig och äkta profil,hoppas vi (trots allt står det Finland i passet, under står det dock Åland men men man kan inte få allt) kan slå undan benen för Sverige, tack vara Mika och Rickie :)

2008-11-13 @ 17:04:06
URL: http://www.metrobloggen.se/larare
Postat av: Conny

Mycket kul att läsa en intervju om mannen, myten och legenden nu innan VM. Frågan är om han kommer föra sitt Finland till det första VM gulden?

2008-11-14 @ 10:37:25
Postat av: Stoffe

Bra intervju, intressant läsning!

2008-11-14 @ 19:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0