Svenssons TOPPAR II

Då var det dags att presentera åter en ny blogg, detta efter idogt skrivande under några timmar.

Återigen står några topplistor på skrivarkontot och jag hoppas detta kan ge ytterligare lite trevlig läsning.

Här nedan följer några topplistor, undertecknat Micael Svensson:


5 "TOPPAR" - FAVORITSPELARE INOM INNEBANDY (genom alla mina innebandyår)

1-MIKA KOHONEN
Finsk landslagsspelare och en spelare som slagit poängrekord i Svenska elitserien. Tycker att han är en fantastisk innebandyspelare men också en riktigt trevlig människa att tala med. Mika
kan lyfta ett helt lag, ett helt landslag, en hel nation. Min utan tvekan absoluta nummer ett!

2-ADAM LINDBERG
Fd landslagsback och back i Pixbo Wallenstam (hette inte det då) IBK. En tuff och mycket hårt spelande back. En säker och pålitlig positionsspelare bakåt. Ingick i en superformation som Pixbo hade då. (Adam Lindberg, Robert Bodén, Anders Hellgård, Magnus Augustsson, Niklas Jidhe)

3-KIMMO ESKELINEN
Redan när jag lärde känna han genom distriktslagen i Västergötland visade det sig att denne hårdskjutare och stabila lirare från Svenljunga skulle komma att nå långt i framtiden. Han hade det som krävdes för att bli en bra innebandyspelare. Då i ungdomsåren, som forward,  small det rejält från Kimmos klubba, och det gör det fortfarande fast nu mera från en backposition i Warberg och landslaget.

4-JOHANNES GUSTAVSSON
På den tiden då jag hade Johannes som lite av  min "innebandyidol" ingick han i den så kallade GÖK-kedjan i Haningen. En mycket framgångsrik och otroligt svårstoppad formation bestående av Johannes Gustavssom, Mikael Öman och Jonathan Kronstrand. Backarna i elitserien rös av fruktan för dessa tre. Johannes var väl den spelare vilken fick minst kredit av de tre i GÖK-formationen, även om det ofta var herr Gustavsson som läg bakom det mesta slitgörat och arbetet i denna lina.

5-BRUNO LUNDBERG
Fd Balrog Oilersspelaren, nu mera tränare i samma förening, och stabila backen var alltid lika härlig att se på planen. Han spelade med ett otroligt "hjärta" och var grymt tuff att möta. Ledargestalt i laget som åkte rullskridskor till matcherna under turneringsspelet i den gamla Stjärncupen i Karlstad.


5 "TOPPAR" - BÄSTA INNEBANDYMATERIALET (genom alla mina innebandyår)

1-UNIHOC:

Under mina år som spelare så spelade jag endast med ett (1) märke. Detta alltså sammanlagt i 16 år. Har även bibehållit detta under mina samtliga innebandyår även som tränare då jag alltid ser till att ha en
UNIHOC-klubba med mig i klubbväskan. Unihoc är och förblir ett underbart märke.

2-JOLLY:

Magnus Fagerberg på Jolly har utvecklat sina klubbor på ett mycket bra sätt under åren och nu håller klubborna en mycket hög innebandyklass.
Tyckte om en klubba som fanns för några år sedan , DIABLO. Nya klubban Conny Vesterlund känns också bra. Resten av Jollys material håller också hög klass, blivit lite mer mode och stil på klädkollectionen.

3-HAND OF DOOM:

Har testat några klubbor nu det senaste året och tycker att de är riktigt sköna. Eftersom denna innebandyleverantör också finns som sponsorer för innebandygymnasiet, där jag nu mera jobbar, så lär det bli en del nyttjande av detta märke i framtiden. Tror också att dessa kommer klättra på min lista om jag gör en ny om ett år.

4-FATPIPE:

Har växt snabbt och mycket under 2000-talet och breder ut sig starkt i Europa. Testat klubborna och deras material och tycker att det funkar bra. fatpipe är i mångas ögon = coolt, bäst och grymmast.

5-X3M:

Ett bra utbud av snyggt material samt att det finns en del sköna klubbor också.


5 "TOPPAR" - LAG SOM JAG SKULLE VILJA TRÄNA (Vara med i en ledarstab i)


Denna fråga var mycket svår men riktigt rolig att fundera över. Har tagit mig en rejäl funderare och tror att jag kommit fram till ett svar. Hade jag dock fått ta med lag som inte fanns längre och format om det till - lag som
jag skulle vilja eller velat ha tränat, så hade det vart enklare. Men vi kör på så får vi se om ni blir nöjd med svaren.

1-NORGE - HERRLANDSLAGET

Tycker att ett lag som Norge, vilket hela tiden varit ett lag som hamnat runt den där snöpliga 5:e platsen eller sämre, borde kunna prestera mer. Det finns massor av duktiga spelare och en god grupp att jobba med. Skulle
verkligen vilja se vad man skulle kunna göra med ett sådant landslag, en utmaning.

2-STORVRETA INNEBANDY - HERRLAGET

En klubb som verkar ha det mesta, en mycket bra fungerande verksamhet helt enkelt. En klubb och ett lag som jag också håller lite extra på när det "hettar" till i herrarnas elitserie och slutspelet nu drar igång.

3-IBK ALINGSÅS - OM DE BLIR ETT TOPPLAG I DIV 1

Hemmastaden är man alltid lite "kär" i och det hade vart kul om IBK Alingsås tog sig upp till div 1 igen. Hade möjligheten, truppen och allt runt om då funkat hade det vart kul att få bli tränare i en verksamhet som satsade mot topplaceringar i div 1, kanske till och med elitserien på sikt. Men mycket skall falla på plats innan caféstadens lag når eliten, även om jag tror och ser att potential finns.

4-FÄRJESTADEN IBK - ELITSERIEN - HERRLAGET

Ett lag som har publiken, intresset och som verkar ha det lilla extra som krävs för att få en ungdomsutveckling samt en klubb att utvecklas framåt, sådant gillar jag. Hade nog trivts ypperligt bra i Färjestaden IBK. Men felet är att jag trivs lite för bra i den stad jag bott i nu under snart 10 år, Alingsås. En flytt till Öland är inte lockande i den bemärkelsen, även om jag är lite extra förtjust i Färjestaden IBK.
Lider lite med att klubben fick lämna SSL 2008.

5-TYSKLANDS HERRLANDSLAG

Här har redan en "önskan" eller om man skall kalla det "dröm" gått i uppfyllelse. Har tyckt att det finns utvecklingspotential i Tyskland men att de stått stilla och trampat lite för länge. Har under många år haft ett
intresse "inombords" för detta landslag så när de ringde och ville ha min hjälp i sin spelutveckling med mera var inte svaret speciellt svårt. Kommer att  vara med och leda laget under VM i Tjeckien 2008 (december).


5 "TOPPAR" - BÄSTA / ROLIGASTE LAGEN (KLUBBAR) JAG VART I

1-HOLLÄNDSKA HERRLANDSLAGET


Har här haft en fantastisk period under mina år i landet som förbundskapten och innebandyutvecklare (nov 2002-juli2006). Minnen som kommer att finnas hos mig länge och vänner som jag kommer att ha för resten av livet. Med två VM, ett antal Nationscup ute i Europa, Trainingweekends och sammankomster så är detta absolut den roligaste innebandytiden i min karriär, hittills.

2-VÄSTERGÖTLANDS DISTRIKTSLAGSVERKSAMHET

Under alla mina olika år och ålderklasser inom Västergötlands distriktslagsverksamhet så har det alltid vart kul. Det är något som vi skall kämpa för att hålla vidare i distriktslagen, det skall vara kul att
vara med och man skall vilja spela med Västgötalaget.

3-SIF Innebandy (Finns inte längre)

Under mina första år som innebandytränare för damer tränade jag ett lag som hette Skogsbygdens IF. Dessa år var riktigt roliga och vi var en grupp som hade riktigt kul tillsammans. En serieseger (div3), en 4:e plats i serien samt en 2:a plats i en turnering i Göteborg fanns bland annat på meritlistan under dessa två åren i "laget från skogen". Mest minnesvärt var när vi slog ut Järfällas damlag i semifinal i Göteborgs Cup, detta efter seger med
3-2.

4-0302 IB - Gråbo/Lerum

En riktig rolig klubb att vara i och hela organisationen och de spelare som fanns i laget då jag var huvudansvarig tränare där var riktigt bra att ha och göra med. Precis så som denna klubb verkar och jobbar skulle man önska att fler klubbar ute i Sverige, vilka finns på denna nivå, skulle arbeta.

Efter några tuffa "innebandyår" ser det nu dock ut som att Lerums kommun satsar på en storinnebanduklubb, vilket jag inte anser är fel. Kanske detta åter kan få in de "gamla" 0302:orna i innebandyns lite finare rum igen.

5-NITTA IF INNEBANDY - Moderklubben (Finns inte längre)

Här lyfte jag min innebandyklubba för första gången och det var här jag började lira på allvar. Detta innan allt "innebandyäventyr" på allvar
började. Dock så var det inget mer än ett sådant där typiskt "partylag" från 80 och 90-talet som inte tog helt 100% seriöst på innebandyn. Det fanns dock gott om potential i klubben och jag fick många roliga stunder här. Tyvärr så skedde det en tråkig sak vilken var en av de bidragande orsakerna till att jag lämnade klubben, och fick avsky gentemot den.

Kommentarer
Postat av: Linus

Nya topplistor, gött att läsa så här på kvällskvisten..hehehe. Bra jobbat igen Micke.

2008-03-12 @ 22:28:25
Postat av: Lizzie

Sjukt roligt med topplistorna, det läser jag gärna ännu mer av, jobba inte ihjäl dig bara!

2008-03-13 @ 17:03:23
Postat av: #44

Nitta IF, ja det var banne mig en lattj och lir klubb det!

2008-03-14 @ 15:37:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0