Landslagssamling nästa !

  

Då var det äntligen dags att bege sig mot sitt första landslagsuppdrag, som Tysk förbundskapten i innebandy.


Kommande helg 7-8 Februari genomför jag min första så kallade trainingweekend i Tyskland, detta i Hohenmölse.

Denna gång deltar inga spelare från de svenska, finska eller schweiziska ligorna utan endast spelare som spelar i den inhemska så kallade Bundesligan.


Skall bli kul att se standarden på de spelare vilka skall deltaga på denna samling, och framförallt se hur de hanterar vissa ut av de så kallade spelutvecklingsmomenten .

Flera känner jag redan till, men många namn är okända för mig.

Att få jobba med Tyskland mot VM 2010 i Finland känns riktigt kul, detta då jag ser att det finns mycket potential i spelarna.

Visst så kommer det bli svårt att upprepa det man gjorde i Nederländerna, då man fick innebandylandslaget på herrsidan att där klättra från 19 till 13:e plats på rankingen under 4 år tid, men visst skall jag försöka att ta Tyskland till en bra placering också, VORE KUL!

Skulle vara grymt inspirerande att få se att den träning vi nu kommer genomföra fram till VM i Finland bär frukt och att det ger bra resultat, det ger en som ledare alltid lite extra, då vet man att man gjort något bra.


Själv hoppas jag att vi kanske skall kunna vara med och kampa om placeringarna runt 7-10, där jag faktiskt tycker att tysk innebandy hör hemma.

Att sedan få jobba mot kanske ytterligare några placeringar uppåt ser jag bara som en stor motivation och kanske också en inspiration, om man nu får den uppgiften efter VM 2010 vill säga, man skall ju bevisa först att man duger till det uppdraget man nu har, vilket blir tufft, men utmaningar gilar jag!


Mina uppgifter i landslaget blir inte speciellt mer annorlunda än den jag har nu, eftersom jag ändå var den som fick styra det taktiska samt en del träningar för laget. 
Stora delen blir förändringen av min titel mer eller mindre, samt att jag nu får lite mer insyn i det där med att bestämma vilka Nations Cup vi skall genomföra, vilket motstånd vi skall möta samt hur en del av helhetsplaneringen skal se ut.



Är mycket nöjd med min ledarbesättning i landslagsstaben och det känns redan bra at jobba ihop med dessa herrar.

Nedan följer en kort presentation om dem och lite om deras olika uppgifter runt laget:


  

FRIEDRICH HOLTZ

Assisterande förbundskapten och Lagcoach


Är ansvarig för att se till att samtliga spelare i laget trivs och mår bra med varandra.


Den ledare i ledarstaben vilken kommer stå närmast spelarna.


Ansvarar för de taktiska direktiven tillsammans med förbundskaptenen och jobbar med helhetsbilden under match och träning.


Är den ledare som är ytterst ansvarig för att läsa av spelarnas sociala spel mellan varandra.

Den ledare i gruppen som om inte förbundskaptenen skulle kunna leda laget under match blir ytterst ansvarig för detta.



ANDREAS KASCHE

Assisterande tränare/coach/ledare


Är med för att utveckla och utbilda sitt tränar och ledarskap


Den person som är ansvarig för att kartlägga spelare i den tyska innebandyligan.


Är ansvarig för att de olika landslagssamlingarnas sista delar faller på plats och att detta fungerar till 100 procent.


Den som håller den tätaste kontakten med DUB för att hela tiden meddela dessa hur landslagsledningen planerar, tänker och jobbar.


Den som ansvarar för den mesta kontakten med tysk media.


Ansvarar, tillsammans med förbundskaptenen och den assisterande förbundskaptenen, för att träning och match planeras på ett professionellt sätt samt genomförs i ett utvecklande syfte.


Har en överblick i olika detaljerade frågor som berör landslagsledningen i vad gällande coaching, träning, matchspel eller landslagssamlingar. Kan i dessa frågor tycka till och ge förbundskaptenerna god feedback.



XXXXXX XXXXXX :  (Platsen ej tillsatt ännu)

Lagledare och "överblicksledare"


Den ledare som finns med på ett bra sätt runt gruppen, förser ledartrojkan med goda inputs samt har koll på de tyska spelarna i landet.


Den som tillsammans med den assisterande tränaren/coachen/ledaren genomför observationer på de inhemska spelarna i Tyskland


Ledaren som tillsammans med Team managern ser till så att alla bitar med samlingar, VM med mera fungerar på ett bra sätt



HANS MALLWITZ :

Team Manager och Lagcoach


Kostrådgivare


Är ytterst ansvarig för att lagets samtliga samlingar (då han kan deltaga) på plats fungerar på ett professionellt och bra sätt.


Den person vilken har mest kontakt med hotell, restauranger, team guider med mera och ser till att allt runt laget fungerar på ett så bra sätt som möjligt.


Kostrådgivare och den som ser till att laget får i sig rätt mat, dryck och annan kost under samlingar och turneringar av olika slag.


Den som tar beslut i frågor, i ledarstabsgruppen, vad gällande lagets sömn, kost, vila och hälsa.


Den ledare som har kontakt med DUB i sponsorfrågor och som jobbar med detta under perioden fram till VM 2010.



MÅLVAKTSINSTRUKTÖR

Denna plats är under tillsättning.


Ett namn finns redan.


Kommentarer
Postat av: Andreas

Får hoppas det blir en bra helg för dig, ha det bra!

2009-02-03 @ 00:01:51
Postat av: Joakim

Jobba på nu bara, alla som haft dig vet att du gör ett dunderjobb med din innebandy, bara att gratulera Tyskland till att de fick dig som kapten!

2009-02-03 @ 14:48:14
Postat av: #77

Lycka till mickey!

2009-02-03 @ 18:18:41
Postat av: Mattias K

Grymme att du har tyskarna micke och börjat som förbundskapten. Bästa tränaren jag haft är du så vet att de får det bra. Lycka till i tyskland med allt.

2009-02-04 @ 07:41:11
Postat av: Jonte

Hör av dig, har en fråga till dig...

2009-02-04 @ 10:17:42
Postat av: Conny

Låter som en bra ledarbesättning med dig som styrman. Lycka till med landslagsuppdraget nu, kan kan bara lyckas , det vet jag!

2009-02-04 @ 14:13:56
Postat av: Joppe

Lycka till nere i Tyskland. Skall bli kul att följa ditt "äventyr" denna gång.

2009-02-05 @ 09:55:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0