VM och funderingar kring detta

  

VM i Tjeckien 2008, December, närmar sig för vårat kära lands herrlag, och detta med förbundskapten Kent Göransson som föredömlig ledare för truppen.


Själv får man rikta in sig på ett förmodat landslagsuppdrag med Tyskland under VM i December, ett VM jag verkligen ser fram emot. Detta i så fall som taktisk rådgivare och mental coach för tyskarna.


VM i innebandy blir intressantare och intressantare för varje VM som spelas, även om jag vet att redan nu så undrar någon vad jag egentligen menar, Sverige vinner ju varje år ändå.

Men det är precis detta jag menar, ju fler VM som spelas desto närmare är ju faktiskt Sverige en förlust, pedagogiskt sagt va!

Så även om jag verkligen unnar en god vän som Kent Göransson ett VM-guld så är det faktiskt så att jag hoppas att han inte tar guldet, HEJA FINLAND!

Det bästa för innebandyn måste väl ändå vara att exempelvis Finland "klantar till det" i sitt gruppspel, slutar två i gruppen och får möta Sverige redan i semifinalen. I semifinalen spelar sedan Finland bättre innebandy än någonsin och slår ut Sverige. På så vis kan Sverige bli bäst 3:a i VM, vilket vore en miss för mitt land, men bäst för innebandyn i världen.

Alla länder kan nämligen då på detta vis konstatera att inget är omöjligt och att Sverige är ett landslag som går att slå, samt att utvecklingen bland alla länder på så vis kan gå framåt.
 Detta behövs tror jag för att kunna stärka världens innebandy, mentalt.


Tyskland, vilka kommer att få spela i B-polen kommande VM och där fightas mot länder som Österrike, Slovenien, Holland, Japan och , ja fler så kallade i många munnar "blåbär" inom innebandyvärlden.

Jag tror dock att det är bra för Tyskland att få kampas just mot detta motstånd under ett VM, detta efter att man förra VM fick möta länder som bland annat Sverige, och det är ju lite skillnad på Sverige och exempelvis Singapore (vilka räknas som ett av de sämsta lagen i B-polen).

Tyskland behöver få känna vinstens sötma för att i fortsättning kunna få en positiv mental och stark utveckling inom innebandyn.


Enda laget som jag tycker skall kunna utmana Tyskland om segern i B-polen är POLEN, vilka jag tycker spelar en stark, tuff, aggressiv och omställningssnabb innebandy.
Finalen kommer nog stå mellan dessa två, och detta i en tuff och småful match om vilket lag som skall vinna B-polen.



Tycker dock att framtiden ser bra ut för Tyskland annars och jag tror stenhårt på att landets möjligheter att slå sig in i ett VM på allvar finns, detta bland de absolut bättre placeringarna också.
Det finns massor av unga spelare i årets tyska landslag och dessa har potential att spela minst 1-2 VM ytterligare.




I framtiden lär det handla om kval, liknande det fotbollen nu genomför, innan man får sin plats i ett VM. Det är därför det är viktigt att redan nu visar vart man står så man får goda rankingar av IFF i framtiden. För Tysklands del skulle en vinst i B-polen betyda mycket för detta tror jag.


Tycker at VM skall spelas med 16 lag där ett VM är ett VM, och den så kallade A och B-polen är bortplockad, fast detta är ju å andra sidan redan på gång.


Mina tankar är ändå att till VM går då de 16 bästa lagen i världen, där, JAG SEDAN tycker, att de två bästa i varje grupp går vidare till ett så kallat A-slutspel, medan de två sista lagen i varje grupp går vidare till ett så kallat B-slutspel i stället. Detta tror jag skulle "liva upp innebandystämningen lite" i världen, och lagen som spelar VM matchas bra under den så kallade VM veckan.

Skall våga mig på att sticka ut hakan och tippa TOPP 16 i världen efter det att VM 2012 är spelad, då kan det mycket väl se ut på detta vis, ELLER VAD TROR NI?



  

1 Finland 
(Tar åter plats på tronen som 1:e, detta efter att Sverige vunnit VM 2010.)

2 Sverige
(Får se sig besegrade av Finland i finalen, återigen, i ett VM.)

3 Tjeckien
(Utvecklingen fortsätter att gå framåt mer och mer och Brons blir det definitivt.)

4 Lettland
(Har en grym utveckling, spelmässigt, och någon Svensk "gammal"  elittränare för Lettland till en 4:e plats )

5 Schweiz
(Tappar nu flera placeringar då en hel del länder lyckas passera alplandet under VM 2012.)

6 Norge
(Håller sin "mittenplacering" som vanligt och som alltid förmodligen.)

7 Tyskland
(Utvecklingen har gått framåt, nu kommer uppsvinget på allvar.)

8 Danmark
(Tappar mot lag som Tyskland och Lettland i VM 2012 och får se sig endast inta en 8:e plats.)

9 Ryssland
(Svajar under VM då laget nu skulle behöva lite mer taktiskt hjälp firån Sverige för att vidareutvecklas.)

10 Estland

(Utvecklingen fortsätter att gå framåt, dock inte i någon raketfart. Finländare leder laget för 3:e VM i rad.)
11 Slovakien

(Raketutveckling för Slovakien, vilka nu fått hjälp av flera Svensk-Slovakiska spelare, samt  att några gamla goa Slovakiska ishockeyspelare nu mera finns i coachbåset.)
12 Polen
(Har fått ordning på ekonomiska delarna i sitt förbund och fortsätter sin klättring på IFF rankinglista)

13 Croatien

(Har funnit de Svensk-Croater och Schweiz-Croater de behöver för att ytterligare få laget att klättra vidare mot bättre placeringar. Ett land på grym framfart.)
14 Japan

(Innebandyn fortsätter att utvecklas i Asien och Japanerna har lärt sig mer taktik än någonsin, "springet i benen" finns även kvar.) 
15 Italien

(Rasar efter det att för mycket fokus varit på Svenskar och Schweizare i landslaget, nu kommer "smällen" på allvar.)
16 Ungern

(Tappar mer och mer då de under åren så tongivande spelarna trappat av en efter en. Ungern gör sitt sämsta VM någonsin.)  

  



  

  


Kommentarer
Postat av: #77

VM i framtiden, ja där kan vad som helst hända. Ser nog precis som du att det bästa vore att Finland vinner över Sverige i Tjeckien.

2008-05-07 @ 20:11:46
Postat av: Förbundskaptenen

Tror att även Norge faller några placeringar om några år. Slovakien håller jag med, och kanske Kroatien, desa kan absolut klättra mer.

2008-05-08 @ 19:05:57
Postat av: Anders F

Tycker att tankarna är goda, men har verkligen länderna i Europa, de små, råd att åka ut och spela kval?

2008-05-09 @ 11:02:24
Postat av: Kristian

Ut med skitlag som Ungern!

2008-05-11 @ 22:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0