Innebandyn vilar, EM hägrar

  

Då var det snart dags för EM i Österrike/Schweiz 2008, en tillställning vilken gör sommaren ännu mer underbar. Tänk er själva, grillkvällar, med kalla öl och fotbolls-EM, ja är det inte underbart.

Det lär bli många innebandyspelare, vilka nu tar tillfället i akt och tar lite ledighet i all försäsongsträning, detta för att förgylla sin tillvaro med en annan underbar idrott, FOTBOLL.


Det man kan hoppas på nu är att Sverige gör bra ifrån sig under VM, så att inte det tar slut alldeles för fort.
Tar man sig en titt på Sveriges lag så kanske det ändå tyvärr är så att vi saknar de där lilla "extra stabila" spelarna som man vet verkligen kliver fram när det gäller, detta i så väl anfallet som på mittfältet eller i backlinjen.

Själv känner jag inte riktigt att dessa finns idag, inte i alla fall med lika stor stabilitet som för flera år sedan.
Visst Zlatan Ibrahimovic i all ära, men det är ju faktiskt Marcus Allbäck och Johan Elmander som oftast skapar något åt Sverige framåt, i alla fall i de stora matcherna. Fast man får hoppas att det blir "Ibras" EM, ingen skulle bli gladare än jag.

Fortfarande är det ändå så, det komemr vi inte ifrån tyvärr, att det saknas en Joakim Björklund, en Patrik Andersson, en Stefan Schwarz, en Kenneth Andersson, en Martin Dahlin, en Tomas Brolin eller en Tomas Ravelli.

Håller ni inte med mig?



Tycker, gör jag ändå, att det börjar komma lite nytt och härligt fotbollsmässigt, underifrån. Ta en titt på Rasmus Lindgren, ordinarie och stabil mittfältare i Ajax Amsterdam, Sebastian Larsson, säker mittfältsslitvarg i Birmingham samt Marcus Berg, målspruta i Groningen.

Klart att dessa, alla tre, skall med till ett EM, om inte annat för att lära och kunna utvecklas till kommande VM.


På Tisdag presenterar Sverige sin trupp till EM i Österrike/Schweiz.
Tror inte att det kommer bli många överraskningar, även om man alltid kan hoppas på det.

Men jag garanterar, nästan, att spelare som Tobias Lindroth, trots frånvaro från fotbollsmatchande och fotbollsträning i snart 6 månader ändå lär bli uttagen.

Man lär väl heller inte välja bort en målvakt som Rami Shaaban eller Johan Wiland (IF Elfsborg), trots att jag tycker att Eddie Gustavssons form och matchande i Lyn (Norge) borde ge honom en plats i truppen i stället.


Vågar man sedan ta med spelare som i mitt tycke borde vara med,som Jonas Olsson, en kanonback och stabil defensiv spelare som i Holländska ligan visar att han besitter toppklassigt fotbollsspelande. Jonas spelar för övrigt i Holländska toppklubben Nijmegen.


Rasmus Lindgren och Sebastian Larsson borde faktiskt vara med, men det hoppas jag verkligen att till och med Lagerbäck och c:o ser och tar ut, allt annat vore nästan en parodi och förnedring gentemot dessa spelare.

Marcus Berg, före detta IFK Göteborg, och nu mera, som jag sa, Groningen,i Holländska ligan, borde faktiskt också vara given, i mitt, och förmodligen de flesta innebandytyckares tycke.

Vem skall annars göra målen, förutom Marcus Rosenberg, när han får komma in i slutet, precis som han gör i Werder Bremen.

Vi har ju faktiskt ingen Henrik Larsson eller Marcus Allbäck längre, om nu inte Lagerbäck trilskas med att ta ut Allbäck vill säga, vilket mycket väl kan ske. Fast jag tycker det är dags för han att dra sig tillbaka nu och lämna sin plats till andra hungriga anfallare. Detta måste ju ske förr eller senare.

Fast jag blir ju tyvärr aldrig överraskad längre över den svenska landslagsledningens uttagningar, och förmodligen ingen annan heller.


Jag kan faktiskt till och med tänka mig att ta med två Svenska mästare från klubben IFK Göteborg, vilka faktiskt visat att de besitter alla de kvalitéer som landslagsspelare behöver.

Någon kommer garanterat direkt att kommentera att mitt favoritlag förmodligen är just IFK Göteborg, och visst är det detta. Dock är det inte så att det är därför jag tycker dessa två spelare skall vara med, utanför att det just har de kvalitéer som inte många andra allsvenska spelare har idag.
Spelarna är Mattias Bjärrsmyr i backlinjen samt Gustav Svensson på mittfältet, i en defensiv roll. Hellre ser jag Gustav spela än Daniel Andersson, framför allt nu när Tobias Linderoth saknas, och vilken just är en liknande spelartyp.

Bjärrsmyr får det nog tuffare där emot att slå sig in kanske, men om ingen av de 8 spelare på backsidan jag tagit ut nedan inte kan spela EM pga skada eller annat så borde han vara given, tycker jag!


På mittfältet borde även en spelare som Viktor Elm, Kalmar FF, finnas med i tankarna på förbundsledningen, även om jag inte ens tror att de skrivit upp detta namn på ett papper någon gång ännu. Han har dock stor spelförståelse och lär vara landslagsspelare i framtiden, förmodligen redan nästa VM. Tyvärr räcker han dock inte riktigt till för ett EM redan denna gång.



Nedan ser ni MIN uttagning av EM-truppen 2008, INTE den jag tror det blir, utan den som jag i dagsläget hade tagit ut:

Kommentera gärna och tyck till om era uttagningar eller vad ni tror och inte om mina.



  

23 namn till EM 2008

  

MÅLVAKTER: (3 stycken)

Tycker egentligen inte kanske att Rami har rosat marknaden det sista, inte heller Isaksson. Men vi vet att Isaksson alltid presterar väl i landslagströjan och det räcker för mig.

Det finns annars en målvakt som presterat massor i sitt klubblag och är en av sin ligas bästa spelare mellan stolparna, Eddie Gustavsson, han tycker jag skall få följa med. Johan Wiland vet jag inte varför man fortfarande trilskas med att ha kvar, är han varken sämre eller bättre än någon annan i Allsvenskan?


Andreas Isaksson - Manchester City  (Lämnar under sommaren)

Rami Shaaban - Hammarby (Sverige)

Eddie Gustavsson - Lyn (Norge)

  

BACKAR: (8 Stycken)

Visst så säger många att Sverige har stabila mittbackar, även om jag helt och hållet inte sett detta tillräckligt ännu, för att berömma det. Tror dock att flera av backarna nedan, om man får ihop dessa på ett bra sätt kan bli riktigt täta, och det lär ju vara nyckel till framgång i ett EM.


Några utav backarna har fått en roll de kanske inte bemästrat helt och hållet ännu, men en kapacitet på den positionen de har nedan finns, och den är stor.


Mikael Nilsson - Panantinaikos  (Grekland) - Högerback

Fredrik Stoor - Rosenborg (Norge) - Högerback

Olof Mellberg - Juventus (Italien, efter sommaren) - Mittback

Petter Hansson - Rennes (Frankrike) - Mittback

Daniel Majstorovic - Basel (Schweiz) - Mittback

Jonas Olsson - Nijmegen  (Holland) - Mittback

Mikael Dorsin - CFR Cluj  (Rumänien) - Vänsterback

Fredrik Risp - Ankaraspor  (Turkiet) - Vänsterback

  

MITTFÄLT: (8 stycken)

Sveriges mittfält är inte heller vad det borde vara, om vi tar oss en titt längre tillbaka i tiden. Jag tror ändå att det faktiskt kan bli hyfsat starkt om de väljer rätt spelare, rätt spelartyper mot rätt motstånd samt spelare som verkligen har det som krävs. Man skall inte spela på sitt namn utan för vilka kvalitéer man besitter.


Gustav Svensson - IFK Göteborg (Sverige) - Defensiv Mittfältare

Christian Wilhelmsson - Deportivo La Coruna  (Spanien) - Höger Ytter/Vänster Ytter

Kim Källström - Lyon (Frankrike) - Innermittfältare

Anders Svensson - IF Elfsborg (Sverige) - Innermittfältare

Rasmus Lindgren - Ajax Amsterdam (Holland) - Innermittfältare/Vänster Ytter

Sebastian Larsson - Birmingham (England) - Höger Ytter

Fredrik Ljungberg - West Ham United  (England) - Vänster Ytter

Daniel Andersson - Malmö FF  (Sverige) - Defensiv Mittfältare

  

ANFALL: (4 Stycken)

Anfallet, skall inte vara något snack om saken. Dessa fyra skall bara med annars anser jag att det är en förbundskapten och en landsmiss att inte ta ut dessa.

De är de bästa anfallarna vi har i svensk fotboll just nu.


Zlatan Ibrahimovic - Inter (Italien)

Johan Elmander - Toulouse (Frankrike)

Marcus Berg - Groningen  (Holland)

Marcus Rosenberg - Werder Bremen  (Tyskland)

  

  

  

Tas inte ut på grund av skador eller frånvarande från fotboll för lång tid:

  

Erik Edman - Långtidsskadad

Tobias Linderoth - Rehab, ej spelat på 4 månader

Niklas Alexandersson - Skadad (fram och tillbaka)

  

Tas inte ut på grund av att det är dags att dra sig tillbaka och inte tänka på landslaget längre, även om kvalitéerna finns i massor:

  

Henrik Larsson - Helsingborg IF

Marcus Allbäck - Hem till Örgryte igen


Kommentarer
Postat av: David K.

denna elvan är grym.
Mv. Isaksson (8 insläppta var en engångföreteelse)
Hback. Sebastian Larsson.
Vback. B. Safari
Mittback Mellberg
Mittback Majstorovic
Vmittfält Ljungberg om han inte har ont någonstans
Hmittfält Chippen
Innermitt Kim Källström
Innermitt Offensiv Elmander
Forw Zlatan som target o fri roll
Forw Rosenberg som djupledslöpare (och målsumpare?)

Inte ens nära, långsamme anders svensson eller tobbe linderoth, siste närmast i så fall.

2008-05-12 @ 02:05:01
URL: http://www.innebandydavid.blogg.se
Postat av: Jonas

Håller med dig om Linderoth faktiskt, men tror också att han kommer med. Dock saknar jag en spelare som Berang Safari, Malmö FF, har har det där offensiva backspelet man behöver i ett landslag. Gustav Svensson borde vara given, det håller jag med om!

2008-05-12 @ 14:44:43
Postat av: Kalle

min startuppställning:
Andreas Isaksson

Mikael Nilsson
Olof Mellberg
Petter Hansson
Fredrik Stoor

Gustav Svensson
(Håller med dig här)

"Chippen" Wilhelmsson
Kim Källström
Rasmus Lindgren

Zlatan Ibrahimovic
Marcus Berg

2008-05-12 @ 18:18:27
Postat av: Roger

Bra skrivet...när kommer du skriva om silly season i innebandysverige du har väl lite info antar jag ?

2008-05-15 @ 11:03:07
Postat av: Måns

Ingen Berg med i truppen...skandal!

2008-05-15 @ 20:38:16
Postat av: #77

Berg skulle vart med, HELT KLART! Henke är dock gött att ha på plats, han blir "jokern i leken".

2008-05-17 @ 00:45:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0