DAGBOK FRÅN VM 2008, DEL V

  

Söndag 7 December :



BAD MIG HÅLLA KÄFT!

  

Då var man hemma på hotellet igen, något seg och en hel del besvikelse finns det faktsikt.
Visst så vann vi matchen med Tyskland med 6-1, mot Österrike, men som taktisk coach och assisterande tränare så var jag med om något som jag nästan anser är ren parodi samt en sak ledare emellan som inte skall förekomma.


I matchens andra period, vid ledning 6-1 så tar vår förbundskapten time out, för att lugna ner våra spelare säger han. Time outen ägnas bara åt att tala om att vi måste vara lugna, när det var han som faktiskt var helt "stissig" och nervös.
I samma veva som time outen tas så frågar jag bara högt om det verkligen var vi som tar time out och vem som tagit den, tyckte väl inte idén var alldeles genomtänk, detta då vi spelmässigt också i det skedet faktiskt var överlägset bäst.
Jag blir då "uppläxad" av förbundskaptenen som pekar på mig och ber mig helt sonika hålla käften, något som jag INTE accepterade.
Blev riktigt förbannad ärligt talat, men höll mig självklart lugn och kommenterade inte situationen för honom alls.


Talade dock direkt om för en annan ledare att detta är något man inte gör och började packa mina saker för att vandra upp på läktaren.
Ledaren bredvid mig stoppar mig från att gå upp på läktaren och ber mig snällt i stället att stanna och att om nu Österrike mot förmodan skulle vända matchen så säger denna ledare vädjande att Tyskland verkligen behöver mig, vilket kändes skönt att höra i den situationen.

Ett par spelare som också reagerade över incidenten talade direkt om för mig att jag inte skulle bry mig om det utan vara kvar för spelarnas skull.

Med detta i tankarna så bestämde jag mig ändå för att vara kvar runt bänken.


Efter händelsen brydde jag mig dock helt sonika inte om att ge några direktiv alls till laget, inget taktiskt och inga individuella detaljer alls, utan lät helt enkelt lagets förbundskapten styra detta.
Något som var kul att se, eftersom det inte funkade alls.

Visst ska man inte "klappa sig själv på bröstet" och berätta hur, ursäkta språket, jävla duktig man är, men efter det att jag slutade coacha laget taktiskt så hände inget, inte ett mål kom, inga nya "vägvinnande" direktiv kom, skottstatistiken blev sämre och skapandet av chanser och bra uppspel minskade, och detta ändå med ca 33 minuter kvar att spela.


Var faktiskt lite kul att se hur "lamt" det blev, och nu förstår jag varför jag fått rollen som taktisk coach och mental instruktör. Detta för att lagets förbundskapten inte kan någon taktik alls nästan.
Kändes ju som ren parodi stundatals, vilken ändå som sagt kändes rätt kul att skåda från ett utomstående men ändå "inne i kretsens öga", om ni förstår vad jag menar?
Förstår på ett sätt varför denne man lämnar landslaget efter VM i Tjeckien 2008.



8914 ÅSKÅDARE, OCH ETT ENORMT TRYCK

  

Att jag efter gårdagens match mellan Tjeckien och Ryssland sa att Tjeckien kan få problem med Ryssland i framtiden tror jag fortfarande på, men denna söndag den 7 december måste jag samtidigt hylla Tjeckien.

För det första för detta enorma arrangemang hittills, något som VM i Sverige inte ens var i närheten av, samt också att de reklammässigt verkligen nått ut med sitt "innebandybudskap" till sitt land.
VILKET INTRESSE OCH VILKET TRYCK det var idag i Cez Arena exempelvis, både mediemässigt och publikmässigt.


Många av de svenska spelarna måste idag blivit chockade och häpna över det tryck som det idag var i hallen när hemmanationen Tjeckien tog emot regerande mästarna, min hemmanation, Sverige.

Med 8914 vilt påhejande åskådare på läktarna, bankande på trummor, trumpetande med "båttutor" och slamrande med tamburiner så skapade folket på läktarna en stämning över det normala. 
Att publiksiffran också, för en gruppspelsmatch i VM i innebandy, slogs med råge kändes också skönt, detta då hela inramningen är något man kommer ha med sig i tankarna som ett minne livet ut.


I denna fantastiska innebandymatch så var det också härligt att se att Tjeckien verkligen stod upp och gav Sverige en "svetting som är till duga". 
Kändes ju i början som David against Goliat, men där man faktiskt gång på gång trodde att David skulle kunna "stjäla poäng" från Goliat.
Tyvärr så lider jag faktiskt, även om jag är svensk, med Tjeckien, och hade faktiskt kunnat unna dem en poäng idag, eller till och med seger. Förlust blev det dock till slut, detta med 4-5.

Så denna gång segrade Goliat över David, men ack vad nära det var att vi fick se en Tjeckisk dunderskräll!


Fantastiskt var det ändå att på plats i hallen fått följa denna match, denna inramning och detta tryck. Grattis i alla fall Tjeckien för en GRYM INSATS idag.

Ni är värda alla applåder ni fick och den publicitet ni skapade i och med denna match.



Tjeckerna verkade inte så speciellt nedslagna efter matchen heller, utan Mikael Fasth, innebandykrönikör och journalist från Sverige fick sig en pratstund med den Tjeckiska förbundskaptenen, vilket han berättade kortfattat om på följande sätt:


Sällan har man sett så nöjda förlorare som hemmalaget. Förbundskapten Zdenek Skrunzy sken som en sol när han mötte pressen.

-  Detta var ett stort steg för innebandyn i Tjeckien. Det känns oerhört bra att vi kunde genomföra matchen på ett så bra sätt. Tack alla ni som här och rapporterar om detta, jublade Skruzny.



EUROPA MOT ASIEN IMORGON

  

Imorgon blir det asiatiskt motstånd för Tyskland, detta då Singapore står på andra sidan planen.

Singapore är alltid roliga att se spela innebandy, de spelar verkligen med hjärtat men taktiken är näst intill obefintlig. Här slängs det bollar hit och dit och det är mer spring i spelarna än en överladdad duracellkanin.

Men landslagsledningen, spelarna och deras förbundsledning är alltid på bra humör, skrattar alltid och verkar verkligen älska de dem gör, de ser ju alltid glada ut!


Idag fick förresten landet också sin första vinst över ett europeiskt land då de slog tillbaka Slovenien med 6-5 i Cez Arena. Ett resultat som är bra innebandymässigt i världen, och jag gläds verkligen med Singapore.


Imorgon skall de dock inte få fortsätta sin "vinstvandring" över Europeiska lag, då skall verkligen Tyskland krossa det lilla landet i Asien, detta med tysk kraft, tysk styrka och tysk spelmässig överlägsenhet.
Tro mig, jag lovar att jag inte har fel!


Ni som vill kan faktiskt följa matchen via den Tjeckiska webbtvn, detta på adressen:

http://florbal.ct24.cz/

Klicka sedan vidare på de matcher som ni vill se, och välj Tyskland-Singapore, om nu detta kan vara av intresse.



Tidig uppgång imorgon att vänta och klockan är snart 23.05 på kvällen, dags att lägga in den nya bloggtexten och sedan slå ner huvudet på kudden. En ny dag i Cez Arena, och Ostrava, väntar även imorgon.

GOD NATT

ps. Hans Hälsar! .ds

/ Micael Svensson


Kommentarer
Postat av: #77

surr surr surr i natten.... Det där med förbundskaptenen och timeout grejen verkar snurrigt, vem är fjanten egentligen? Såg matchen på tv mellan Tjeckien och Sverige, kan bara hålla med, vilket tryck det var!

2008-12-08 @ 00:14:33
Postat av: Jonas A

Oppppssss, här händer det saker märker jag, lite heta ordväxlingar i båset, aldrig bra. Lycka till imorgon, eller idag menar jag faktiskt när jag ser vad klockan hunnit bli. En fråga bara = VEM F*N ÄR HANS?

2008-12-08 @ 00:56:06
Postat av: Merta

hehe snacka om klantig timeout. Lycka till mot Singapore. Roligt att läsa hur det går, Tjeckien var riktigt bra synd att dom inte fick 1 pinne iaf. Fantastiskt med så mycket publik!



Tacka för adressen till webbtv!!



2008-12-08 @ 01:43:02
Postat av: Lizzie

Lycka till idag Micke, time outen såg jag via webben, att ta time out i de läget kändes ogenomtänkt. Skit i den där coachen idag och kör på bara, du har ju spelarna på din sida. Ha en bra morgon, nu blir det till att åka till jobbet. Hälsa tillbaka till Hans, vem han nu än är!

2008-12-08 @ 07:25:00
Postat av: Czitrom András

Hallå Micke,



Intressant incident som känns igen för en annan med.

Men, kanske skall man vänta med offentliggörande av sådana här historier till EFTER VM?

Se nu bara till att ni inte stjälper mitt tips om Vilka som vinner B-VM.

Märks att det är annan ledning i Holland just nu.

Fast bröderna saknas väl också i ärlighetens namn.



Ha det så kul , trots ovan incident, så kanske vi träffas i Prag senare i veckan.

2008-12-08 @ 08:59:46
URL: http://andrasczitromfloorball.blogg.se/
Postat av: Anders F

Hehehehe...härligt med lite "ledartjafs". Idag såg det bättre ut för er eller? Stabil seger! Lycka till vidare under vm.

2008-12-08 @ 13:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0