Ett säkert OS-guld?

  

Om du har missat att OS är igång är du förmodligen totalt helt ointresserad av sport, och förmodligen läser du inte heller denna blogg.


Som idrottsnörd så följer jag mer eller mindre all idrott som visas på tv, och då menar jag verkligen all idrott.
Har till exempel "kommit på" mig själv med att ha fastnat i Dart (pilkastning) på Eurosport , Hästhoppning på SVT24 och Baseball på Canal+Sport, snacka om 3 vitt skilda idrotter, men alla tre har på något sätt något bra och kul som gör att det bara inte går att byta kanal.

Sorgligt .... men sant!


EM i fotboll, vilken ganska nyligen avslutades, var ju njutningen under sommaren, och när detta tog slut kändes det nästan lite sorgligt.

Då var det skönt att snabbt komma på att det faktiskt var sommar OS, så TVn får fortsätta att "rulla på" med sport i rutan.

UNDRA FÖRRESTEN OM EN TV KAN BLI SPORTALLERGISK EFTER ETT TAG? (hehehehe)


Härligt är det att Sveriges 2 första medaljer kommer inom just den idrotten som haft så många dåliga saker bakom sig det senaste, framför allt vad gällande en massa dopning., nämligen cykling.

Nu fick man äntligen en positiv inställning till den sport jag själv kallat "dopning-sporten" ett tag.
För aldrig aldrig aldrig kan jag tänka mig att någon av våra medaljörer i cykling är dopade, INTE EN CHANS!

Jag satt och tittade och följde båda cykeltävlingarna där vi tog våra medaljer och för en gång skull så fick man verkligen "flyga upp" ur soffan och gapa lite.

Att det skulle bli medalj i cykel, ja det hade i alla fall inte jag trott, HADE DU?

Men i detta läget smakar ju silver guld, definitivt!


När skall då innebandy ta plats i OS, en fråga som många ställer sig.

Tror att det kommer ta ett tag tyvärr innan detta blir godkänt och klart, är ju inte bara att ansöka och sedan direkt kliva in i det, krävs mer än så.

Men att det dock kommer bli en OS-gren i framtiden det tror jag skarpt på, och något man väntar lite extra på också kanske.

Det är ju så att i det skedet då innebandy kliver in i OS så ökar ju möjligheter på åtminstone ett säkert OS-guld, eller?


Själv så vore det visserligen kul om Sverige klev in i ett OS med innebandyn och direkt tog sig ett guld.
Fast även om man är Svensk och vill landet det bästa så är det nog så att det till och med skulle vara bra om Sverige förlorar det första OS man kliver in i, detta för sportens skull.

Även om det kanske hade vart "tragiskt" att missa det första OS-guldet, ett historiskt sådant i så fall.


Samma sak tänker jag om nästa VM i innebandy, viket avgörs nu i december i Tjeckien.

Kul om Sverige tar ett nytt VM-guld men faktiskt ännu roligare om Finland eller Tjeckien lyckas knipa det, mitt framför näsan på Sverige. Det behövs ett "avbräck" i sporten där alla de andra nationerna kan se att Sverige kan förlora och att man samtidigt faktiskt kan nå de stora innebandynationerna till slut.
Så även om man är Svensk, och älskar sitt land, så måste man ändå se till sportens utveckling i resten av världen.


Kanske skulle även OS i innebandy spelas ungefär som herrfotbollen gör, att det är "de unga" spelarna som gör upp om mästerskapet, dock med några undantag, Ronaldinho i Brasilien.

Fast kanske det är bra att även ha det systemet i innebandy, att man också då skulle fått ta med 1 så kallad överårig spelare.

SKULLE DETTA FUNGERA?



Där fick kanske både du som läsare lite nya frågor att ta ställning till eller kanske fundera över.
Berätta gärna här på sidan om hur du ser på innebandy, OS och Sveriges hittills så överlägsenhet.


Kommentarer
Postat av: Andy

Tror det blir tufft att komma med till OS, blir nog varken 2012 eller 2016 tror jag, kanske senare. Håller med om Sverige och att de faktiskt "borde förlora" i VM.

2008-08-14 @ 23:05:42
Postat av: Emma

Helt rätt om att Sverige bör förlora för att det skall bli intrssantare med innebandyn just nu. Återigen en bra text!

2008-08-15 @ 19:54:45
Postat av: #77

Innebandy blir OS-gren snart tror jag, växer så snabbt nu att de inte kan neka sporten att komma in, sedan tror jag på din idé att kanske göra det till en sådan turnering liknande fotbollen.

2008-08-15 @ 22:45:39
Postat av: Emil

Frågan är ju då, om innebandy blir en OS-gren; Ska den ta plats i sommar- eller vinter-OS?! skulle själv gissa på vinter-OS. .

2008-08-17 @ 18:41:59
Postat av: Boråsare

Innebandy mot vinter OS

2008-08-18 @ 15:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0