SM 2008: Västgötatjejerna kan överraska

  

Västergötlands distriktslag på tjejsidan har inte speciellt "rosat marknaden" med medaljer genom åren. Det har faktiskt inte blivit mer än tre (3 stycken), varav två (2) på just F17 nivån. Dessa medaljer togs också två år i rad.


2000/2001: Brons i SM (Ledare: Lars Ahlström , Micael Svensson, Emma Lindberg)

2001/2002: Brons i SM (Ledare: Esko Leppimaa, Kent Lindqvist, Joakim Holmberg)


Så här är medaljerna fördelade på F17 genom åren:


spelår           GULD                       SILVER                 BRONS

1994/95

Göteborg 

Stockholm

Dalarna och Halland

1995/96

Västmanland

Småland

Värmland och Göteborg

1996/97

Dalarna

Västmanland

Värmland och Småland

1997/98

Västmanland

Värmland

Småland och Stockholm

1998/99

Småland

Västmanland

Stockholm och Värmland

1999/00

Småland

Västmanland

Värmland och Skåne

2000/01

Skåne 

Småland

Göteborg och Västergötland

2001/02

Skåne

Värmland

Västergötland och Stockholm

2002/03

Skåne

Västmanland

Småland och Stockholm

2003/04

Västerbotten

Stockholm

Småland och Värmland

2004/05

Värmland

Stockholm

Skåne och Gästrikland

2005/06

Västernorrland

Västmanland

Örebro Län och Södermanland

2006/07

Stockholm

Västmanland

Småland och Värmland



Tredje medaljen för Västergötland på tjejsidan togs av F15 laget, detta säsongen 1999/2000

(Ledare: Micael Svensson, Mattias Prytz).


Som ni ser så återfinns några av årets ledare från förr även med i årets distriktslag, vilket kanske kan vara ett "gott Omen".

Lars Ahlström är överledare för årets distriktslag samt involverad i F17 laget. Joakim Holmberg är huvudansvarig i årets F17 och är säkert sugen på ytterligare en medalj, nu 6 år senare. Staben har man sedan kryddat med IBK 7H Borås tränare Anders Pernsäter vilken också tar hand om skadebiten i laget.


Flicktruppen ser mycket intressant ut denna säsong och laget kan faktiskt överraska rejält i SM, om man bara kan ta sig förbi gruppspelet och avancemang där. Här måste lite tur infinna sig också och det är inte något som Västergötland tyvärr vart förgyllt med under de senaste åren, men kanske det äntligen lossnar och vänder nu.


Stor potential finns i truppen och man har faktiskt inte spelat så bra innebandy på många säsonger som man gör nu i år, detta enligt andra distriktsledare och klubblagsledare.


Som en sista laddning inför SM i Sundsvall så genomförde F17 laget ett 2-dagars läger i Mariestad 5-6 April. Detta i Vadsbohallen.

Under denna helg så finslipade laget och ledarna (Joakim Holmberg, Lars Ahlström, Anders Pernsäter) på de ack så viktiga detaljerna som fasta situationer, power-play samt offensiva och defensiva matchmoment. Även gruppens gemenskapsdel och förtroende för varandra var något som ledarna jobbade extra med laget med, något som uppskattades mycket av tjejerna och detta bidrog till massor av skratt i laget.


Två matcher spelades under 2-dagars lägret, se matchfakta nedan:


2008-04-05, Mariestad, Vadsbohallen

  

VÄSTERGÖTLAND IBF - Örebro Läns Distriktslag     2-3 


Periodsiffror: 1-1 , 0-1 ,1-1


1-0 Evelina Eklind, ass. Alexandra Larm

2-2 Felicia Olofsson ass. Sandra Blomqvist


VIBF spelade en jämn och bra innebandy och skapade massor av fina målchanser. Västergötland var minst lika bra som Örebro, men hade tyvärr inte riktigt marginalerna på sin sida. Örebro spelade tufft och aggressivt vilket Västergötland hade svårt att taktiskt jobba sig emot. Lagets förlust skrevs till 2-3, men dessa siffror hade lika väl kunnat vara vända till Västergötlands favör, så pass jämn var matchen.



2008-04-06, Mariestad, Vadsbohallen

  

VÄSTERGÖTLAND IBF - Lockerud/Mariestad IB     8-3 


Periodsiffror:  3-2 , 1-0 , 4-1


1-0 Mikaela Spaak ass. Therese Skoglöf

2-2 Mikaela Spaak ass. Erica Andersson

3-2 Sandra Blomqvist ass. Malin Strandh

4-2 Evelina Eklind ass. -

5-3 Evelina Eklind ass. Johanna Johansson

6-3 Felicia Olofsson ass. Johanna Johansson  (PP, 5-4 )

7-3 Johanna Johansson ass. Amanda Pesonen

8-3 Mathilda Bodin ass. Alexandra Larm


Efter den jämna matchen mot Örebro dagen innan bjöd Västergötland på en urladdning under söndagsmatchen, en match som tjejerna spelade riktigt bra under samtliga 60 minuter. Detta bådar gott inför SM i Sundsvall.


Lagets olika spelutvecklingsdelar i så väl offensiv som defensiv zon fungerade bra och tränarstaben fick glädjen att se att de flesta punkter nu verkligen hade satt sig i laget.

Matchen var också en härlig avslutning på ett mycket bra organiserat och genomfört 2-dagars läger.



Spelare tycker till om Distriktslags SM 2008

  

Spelarna Sophie Widing (Målvakt), IBK 7H Borås och Johanna Johansson (Back), Fröjereds IF ger sin syn på vad de tror om SM i Sundsvall samt svarar på lite andra frågor.



Vilket SM i ordningen blir det för er nu i Sundsvall?



Sophie Widing:

-SM i Sundsvall blir mitt tredje SM sammanlagt.

  

Johanna Johansson:

-Det blir mitt första SM med västgötalaget. Skall bli riktigt kul, något jag ser mycket fram emot.




Varför tror du att du är uttagen i årets SM-trupp till Sundsvall, vilka kvalitéer har du som spelare?




Sophie Widing:

-Mitt målvaktsspel består av ett bra reflexspel ,vilket jag tror är en bidragande orsak till min plats i laget. Är också en bra lagmänniska och har lätt för att anpassa mig i grupp.

  

Johanna Johansson:

-Jag har en tuff och stark defensiv spelstil samt att jag har en stabilitet i mitt spel, detta var nog en bidragande orsak att ledarna valde mig.




Vad tror ni om SM i Sundsvall och era chanser?




Sophie Widing:

-Jag tror det kan gå riktigt bra, på de SM jag har varit med på innan har det varit många duktiga spelare individuellt i laget, nu tycker jag vi spelar mer som ett sammansvetsat lag, det är något som känns mycket positivt!

  

Johanna Johansson:

-Eftersom det är första gången jag är med så har jag inget att jämföra med, men jag antar att det är väldigt tufft motstånd under ett SM.
Vi har dock ett bra lag med bra spelare och om alla bara kämpar till 100 procent så kan det gå riktigt bra.




Vilket blir Västergötlands starkaste "vapen" i SM?

  



Sophie Widing:

-Jag tycker att vi både är starka framåt och bakåt, det har i alla fall visat sig på träningsmatcherna! Vi har ett starkt försvar och målfarliga forwards! Detta tror jag kan bli vårt vinnande vapen i SM i helgen.

  

  

Johanna Johansson:

-Vi är starka och bra både defensivt och offensivt.
-Kanske Malin Strandh är något av en nyckelspelare med sin snabbhet, hon kan nog överraska många i SM.




Vilka vinner SM 2008 och hur går det för Västergötland?




Sophie Widing:

-Jag tror att Stockholm blir favorit men Göteborg kan också bli starka i år, fast det hade ju inte vart fel om vi tar hem guldet. Jag tror faktiskt definitivt att vi har en chans på medaljplatserna!



Johanna Johansson:

-Vet inte vilka som brukar vara bra så det är svårt att säga för mig, detta då det som sagt är mitt första SM.
-Jag hoppas att vi ska vara nöjda med vår insats när vi åker hem, detta även med eller utan medalj.




Vi önskar F17 LYCKA TILL i SM och kommer här på sidan att berätta om hur det går för tjejerna i matcherna.
Vi kommer också att bjuda på lite intervjuer med mera från Sundsvall, så HÅLL UTKIK!


Kommentarer
Postat av: VIBF FAN

VI kommer att heja på er från läktaren, räkna med hejarrop! Lycka till girls i SM!

2008-04-09 @ 17:45:45
Postat av: Anonym

Lycka till i SM, både killarna och tjejerna!

2008-04-09 @ 21:51:51
Postat av: Nisse i vassen.

Perna är grym!Kungen av Mariedal

2008-04-09 @ 21:55:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0